ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاخص عملکرد آب، بهداشت و آلودگی هوا در ایران اعلام شد

جایگاه ایران از نظر آلودگی هوا در رتبه ۱۰۵، از نظر شاخص‌های بهداشت وسلامتی در رتبه ۱۰۱ و از نظر دسترسی به آب سالم در رتبه ۳۹ در میان ۱۳۲ کشور جهان قرار دارد.

با اعلام «شاخص پیشرفت اجتماعی» در۱۳۲ کشور جهان، وضعیت ایران در بخش‌‌های آب، بهداشت و محیط زیست نیز مشخص شده است.

ایران در رتبه ۱۰۵ از نظر آلودگی هوا قرار دارد

در این رتبه بندی که روز پنجشنبه ۱۴ فروردین (۳ آوریل) اعلام شد، جایگاه ایران از نظر آلودگی‌ هوا و مرگ و میر وابسته به آن در رتبه ۱۰۵ در میان ۱۳۲ کشور جهان قرار دارد.

قرار داشتن ایران در پایین‌ترین ردیف‌های مربوط به آلودگی هوا در حالی است که رتبه ایران از نظر دسترسی به آب لوله کشی در جایگاه ۳۹ این جدول است.

ایران همچنین در رتبه ۱۰۱ از نظر شاخص‌های بهداشت و تندرستی و رتبه ۶۶ از نظر امید به زندگی قرار دارد. جایگاه ایران از نظ‍ر حفظ تنوع زیستی و گونه‌های مختلف جانوری نیز در رتبه ۱۰۱ قرار گرفته است.

به این ترتیب با در نظر گرفتن ده‌ها شاخص مختلف، ایران هم‌اکنون در مجموع در رتبه ۹۴ توسعه اجتماعی است.

ایران در مجموع در رتبه ۹۴ توسعه اجتماعی قرار گرفته است

«شاخص پیشرفت‌ اجتماعی» یا SPI توسط سازمان «ضرورت پیشرفت اجتماعی» منتشر می‌شود و در برگیرنده حداقل ۵۰ شاخص مختلف در زمینه‌های سلامتی، بهداشت، سرپناه، آب، امنیت فردی، دسترسی به اطلاعات، توسعه پایدار، آموزش و شاخص‌های دیگری در زمینه محیط زیست از قبیل آلودگی هوا، پایداری اکوسیستم‌های مختلف و همچنین  بیماری‌های واگیر‌دار است.

در این جدول، نیوزلند در رتبه نخست شاخص پیشرفت‌های اجتماعی قرار دارد. همچنین این کشور در بسیاری از شاخص‌های بهداشتی و نیازهای ابتدایی انسانی مانند دسترسی به آب لوله‌کشی و بهداشتی در جایگاه اول جدول جهانی قرار دارد.

سنجش «شاخص پیشرفت اجتماعی» نتیجه دو سال کار و تحقیق یک گروه بزرگ از محققان و همچنین فعالان عرصه اجتماعی در نقاط مختلف جهان است.

سنجش این شاخص‌ تنها بر مبنای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها انجام نمی‌شود و عوامل دیگری از جمله کیفیت محیط زیست و همچنین حق دسترسی شهروندان به اطلاعات، آزادی بیان و حقوق اجتماعی دیگر نیز در سنجش آن در نظر گرفته می‌شود.

در نهایت این شاخص نشان می‌دهد که چه میزان از نیازهای ابتدایی شهروندان یک کشور برآورده می‌شود و چه قدر امکانات و فرصت‌های مختلف برای ارتقاء کیفیت زندگی در اختیار آن‌ها قرار دارد.

در این رتبه بندی، کشور آفریقایی چاد در انتهای جدول شاخص پیشرفت اجتماعی قرار گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • «وزارت بهداشت باید آمار مرگ ناشی از آلودگی هوا را اعلام کند» | خبرگزاری موج سبز

    […] […]

  • samandoon

    این رتبه بندی اشتباه است. وزیر بهداشت ما بدون خود نمایی و سر و صدا و پخش خبر در ده ها رسانه ، شخصاً یک کودک بیمار را جراحی چشم کرده پس حتماً شاخص های بهداشتی ایران خیلی بهتر این باید باشد