ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راهکار‌هایی برای رضایت جنسی

جدا از اینکه شما چه گرایش جنسی‌ای دارید، توصیه‌هایی وجود دارند که با رعایت آنها می‌توانید گامی برای رسیدن به رضایت جنسی در زندگی خود بردارید.

همه انسان‌ها گاهی در مورد زندگی جنسی و میزان رضایت خود از آن می‌اندیشند. سکس خوب، می‌تواند سبب ایجاد آرامش روانی شده، وضعیت عمومی سلامت جسمانی را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی را نیز تقویت کند.

مطالعات اخیر نشان داده داشتن رابطه جنسی توأم با رضایت، سبب افزایش طول عمر  و بهبود حافظه نیز می‌شود. اما شاید ابهام اصلی در بسیاری از مطالعات زیستی حوزه روابط جنسی، رسیدن به تعریفی جامع، غیر وابسته به طرز تفکر و احساسات  هر فرد نسبت به عبارت "رضایت جنسی" باشد. مطالعاتی که در طی دهه‌های اخیر در مورد مسأله رضایت جنسی صورت گرفته بیشتر بر اساس تحلیل های آماری، میدانی و از طریق مصاحبه و پرسش و پاسخ در میان گروه‌های مختلف جمعیتی صورت گرفته است. در اغلب این پژوهش‌ها، ارائه تعریف دقیق از رضایت جنسی ناممکن است، و تنها راه "اندازه گیری" و "سنجش" جویا شدن تعاریف شرکت‌کنندگان در مورد داشتن حس شخصی رضایت از زندگی جنسی‌شان است.

برای بعضی افراد تعداد دفعات برقراری رابطه جنسی در طی هفته یا ماه بدون در نظر داشتن کیفیت آن به مفهوم رسیدن به رضایت جنسی تلقی می‌شود. این در حالی است که برای گروه‌هایی دیگر از مردم رسیدن به حالت ارگاسم، معادل رضایت جنسی است. اما دیدگاه‌هایی متفاوت با این تعابیر نیز وجود دارند. به عنوان مثال، بسیاری بر این باورند که زن‌ها (به علت داشتن شرایط فیزیولوژیکی متفاوت با مردان) ممکن است بدون رسیدن به حالت ارگاسم، رضایت جنسی را در حین رابطه جنسی با شریک جنسی همجنس یا دگرجنس تجربه کنند. در این نوع دیدگاه معمولا اوج لذت جنسی در مردان در هر نوع رابطه جنسی‌ای (چه همجنسگرایانه و چه دگرجنسگرایانه) همراه با انزال و خروج منی تعبیر می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده، هر فرد آمریکایی به صورت متوسط سالیانه ٨٥ بار سکس را تجربه می‌کند. (اینجا را ببینید.) در این میان حدود ٧٥ درصد مردان اعلام کرده‌اند که همیشه در هنگام سکس، به ارگاسم می‌رسند. اما این آمار در خانم‌ها تنها ٣٠ درصد است و ٥٠ درصد خانم‌ها اظهار کرده‌اند که رسیدن به حالت ارگاسم را، تنها شبیه‌سازی یا تقلید می‌کنند. (اینجا را ببینید.) اما این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید در پاسخ به سوال "آیا از زندگی جنسی خود رضایت دارید؟"، میزان پاسخ‌های مثبت زنان و مردان مساوی و حدود ٧٠ درصد بوده است. (اینجا را ببینید.)

جدا از اینکه شما چه گرایش یا تمایلات جنسی‌ای دارید، یا کدامیک از تعاریف ارائه شده در مورد رضایت جنسی را قبول دارید و چه فاکتورهایی در این زمینه برای شما از اهمیت بیشتری برخوردارند، توصیه‌هایی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید شرایط رابطه جنسی خود را بهبود بخشیده و گامی برای رسیدن به رضایت جنسی در زندگی خود بردارید. فراموش نکنید رسیدن به رضایت جنسی، بخشی از روند رسیدن به سلامت کامل جسمی و روانی است و به همین دلیل غفلت از آن منجر به لطمه به سلامت عمومی شما خواهد شد.

شکستن عادت‌های روتین

اگر مدت‌زمانی از رابطه شما با شریک جنسی‌تان گذشته باشد احتمالاً هر دوی شما به تعدادی فرمول، برای رسیدن به لذت جنسی دست یافته‌اید. مثلاً می‌دانید خودتان یا شریک جنسی‌تان با لمس چه نقاطی از بدن زودتر تحریک می‌شوید و یا به کدام یک از روش‌های مختلف سکس علاقه‌مندید.

اگرچه ممکن است این شناخت از خود و شریک جنسی در ابتدا بسیار خوب و مفید به نظر برسد اما مشکل اینجا است که اغلب زوج‌ها پس از مدتی به یک شکل ثابت و بدون تنوع از سکس عادت کرده و بدون هرگونه نوآوری خاصی، همیشه آن را تکرار می‌کنند. درحالیکه داشتن کمی ابتکار در این زمینه، می‌تواند کمک زیادی به افزایش رضایت جنسی طرفین بکند. برای این کار کافی است که قریحه و سلیقه خود را به کار انداخته و با توجه به علایق و نیازهایتان تغییراتی در چگونگی برقراری رابطه جنسی ایجاد کنید. این تغییر می‌تواند در مکان و زمان رابطه جنسی، توالی اعمال، وضعیت‌های مختلف قرار گرفتن بدن و اندام‌ها و یا حتی کلمات رد و بدل شده در هنگام سکس صورت بگیرد.

یکی از روش‌های بسیار مناسب برای شکستن روتین‌های سکس، این است که گاهی مکان همیشگی آن را که احتمالاً تختخوابتان است تغییر دهید. زیر دوش حمام، روی مبل، کاناپه جلوی تلویزیون و یا حتی داخل آشپزخانه، انتخاب‌هایی هستند که البته به شرط مهیا بودن شرایط مناسب می‌توانند به ایجاد این تنوع کمک کنند. تغییر عادت‌های ثابت زمانی نیز همانطور که گفته شد در این زمینه موثر است. امروزه اغلب زوج‌ها، به علت درگیر بودن در زندگی روزمره و فعالیت‌های شغلی، فرصت چندانی برای اختصاص به سکس، در طول هفته ندارند. به همین دلیل معمولاً روز و ساعت مشخصی را در پایان هفته برای این کار در نظر می‌گیرند و آن را تبدیل به یک عادت می‌کنند. هرچند این کار به خودی خود ایراد خاصی ندارد اما تغییر گاهگاهی آن می‌تواند نقش موثری در شکستن روتین‌ها و افزایش رضایت جنسی ایفا کند.

با شریک جنسی خود صحبت کنید

بسیار کم پیش می‌آید که زوج‌ها در مورد نیازها و یا رویاهای جنسی خود با یکدیگر سخن بگویند. این مشکل اگرچه در تمامی جوامع کم و بیش شایع است اما در میان مردم جوامع محافظه‌کاری مثل کشور ایران که حرف زدن و حتی اندیشیدن در مورد مقوله سکس برایشان به صورت یک تابو درآمده بسیار شایع‌تر است.

همه انسان‌ها چه زن و چه مرد دارای نیازها، علایق، رویاها و فانتزی‌هایی در مورد سکس هستند. اما باید بدانید که شریک جنسی شما قادر به خواندن ذهن شما نیست. پس اگر می‌خواهید به این نیازها پاسخی داده شود باید آن‌ها را به طریقی با وی در میان بگذارید و بهترین راه برای این انتقال، صحبت کردن است. شاید در ابتدا حرف زدن از نیازها و به خصوص فانتزی‌های جنسی دشوار باشد، اما شما با بیان این مطالب به طرف مقابل کمک کرده‌اید تا به شناخت بهتر و عمیق‌تری از شما برسد و نهایتاً هر کدام از شما شرایط رسیدن خود و شریکتان را به لذت و رضایت جنسی هموارتر کرده‌اید.

ورزش و تغییر وضعیت ظاهری

وقتی از سکس صحبت می‌شود، شرایط فیزیکی و نمای ظاهری بدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. از این منظر ممکن است بسیاری از افراد با تصور نمای ظاهری خود و مسائلی از قبیل داشتن اضافه وزن، دچار ذهنیت منفی و عدم اعتماد به نفس شده و در هنگام برقراری رابطه جنسی امکان رسیدن به رضایت کامل جنسی را از دست بدهند. در چنین مواقعی بهترین راه حل برای جایگزینی این افکار و رسیدن به یک تصویر ذهنی مثبت از خود، انجام تمرینات منظم ورزشی است.

در این میان هر دو نوع ورزش‌های هوازی و بی‌هوازی موثرند. ورزش‌های هوازی مثل دویدن و دوچرخه‌سواری جدا از اینکه منجر به کاهش کیلوهای اضافی وزن و زیبا شدن اندام می‌شوند عملکرد قلب و دستگاه گردش خون را نیز تقویت می‌کنند. یکی از تأثیرات مستقیم این بهبود، افزایش گردش خون در ناحیه اندام‌های تناسلی است که تأثیر مستقیم خود را در بهبود عملکرد جنسی، تنها پس از چند هفته ورزش هوازی منظم نشان خواهد داد. ورزش‌های غیرهوازی مثل وزنه زدن و یا سایر ورزش‌های عضله‌ساز نیز با افزایش قدرت عضلانی و استخوانی به بهبود فعالیت جنسی کمک می‎رسانند.

علاوه بر انواع عمومی حرکت‌های ورزشی عضلانی، حرکت ورزشی عضلانی ویژه‌ای نیز وجود دارد که پزشکان آن را برای تقویت عملکرد جنسی توصیه می‌کنند. این نرمش ویژه که کگل (Kegel) نام دارد مربوط به عضلات ناحیه کف لگن است و برای انجام آن بایستی ابتدا عضلات این ناحیه را منقبض کرده و به مدت پنج تا ١٠ ثانیه در همان حالت حفظ کنید. سپس به مدت ١٠ ثانیه عضلات مربوطه را آزاد کرده و بعد مجدداً همان حرکت اولیه را به مدت ١٠ ثانیه تکرار کنید. انجام تمرین ورزشی کگل، دو تا سه بار در روز و هر بار به مدت پنج دقیقه تأثیر زیادی بر عملکرد جنسی و در نتیجه افزایش رضایت جنسی در هر دو جنس زن و مرد خواهد داشت. نکته جالب این است که این نرمش در حالت نشسته، ایستاده، داخل اتومبیل و یا هر حالت دیگری قابل انجام است. اگرچه معمولاً توصیه می‌شود آن را در شرایط آرامش و درحالیکه به پشت دراز کشیده‌اید انجام دهید.

برای بهتر تصور کردن نرمش کگل این ویدئو را ببینید:

برای اینکه مطمئن شوید به درستی بر روی انقباض عضلات ناحیه کف لگن تمرکز کرده‌اید، به این نکته توجه کنید که آن‌ها دقیقاً همان عضلاتی هستند که به شما کمک می‌کنند هنگام دفع ادرار شدت ادرارتان را کنترل و آن را متوقف کنید. پس دقت داشته باشید به صورت اشتباه عضلات سایر نواحی مثل شکم یا دیافراگم را منقبض نکنید.

خودارضایی

هرچند خودارضایی در بسیاری از جوامع و به ویژه در میان بعضی از مذاهب نکوهش شده است اما تا کنون دلایل علمی مجاب‌کننده‌ای برای مضر بودن آن به دست نیامده است. افسانه‌ها و باورهای قدیمی زیادی نیز در مورد خودارضایی وجود دارد. مثلاً اینکه عمل خودارضایی باعث نابینا شدن و یا عقیم شدن انسان می‌شود. اما همانطور که گفتیم تا کنون برای هیچکدام از این ادعاها دلیل علمی اثبات‌شده‌ای به دست نیامده است.

آنچه در مورد عمل خودارضایی قطعی است این است که به شما کمک می‌کند تا پاسخ‌های بدن خود را نسبت به محرک‌های حسی مختلف، بهتر بشناسید و به عبارت دیگر خودآگاهی جنسی خود را افزایش دهید. در حقیقت خودارضایی می‌تواند تمرینی برای رسیدن به آمادگی بیشتر برای انجام سکس واقعی باشد. تمرینی که در آن شما به شناخت بیشتر از نیازها، علایق، سلایق و حتی نقاط قدرت و ضعف جنسی خود می‌رسید و توانایی‌های خود را در این زمینه افزایش می‌دهید. بنابر این اگرچه تعداد دفعات یا بازه‌های زمانی استانداردی برای انجام عمل خودارضایی وجود ندارد اما می‌توان گفت جدا از باورهای مذهبی که ممکن است در برخی افراد با تحریک حس ارتکاب به گناه، منجر به ایجاد آسیب‌های روانی شوند، رسیدن به حالت ارگاسم از طریق خودارضایی نه تنها اشکالی ندارد بلکه می‌تواند مفید نیز باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسلمان سرگردان!

    وین حکایت"همچنان" باقیست !!!!!

  • آرش

    من تو روزنامه خوندم که اغلب زنها با مردها رابطه پنهانی در مریخ دارند!

  • یک خواننده قدیمی

    خیلی ممنون از "محقق مسائل جنسی" برای کامنتش، باعث شد چند نفری اینجا حسابی بخندند. بخصوص آن قسمت نهیبش که " لااقل یکم مطالعه تو بیشتر کن" ! واقعا مرسی.

  • محقق مسائل جنسی

    ببخشید، مرحله.

  • محقق مسائل جنسی

    جناب ماهور، شما فمینیزم رو با همجنسگرایی بی ارتباط میدونی؟؟!! نکنه تاحالا توی مریخ زندگی میکردی!! دوست عزیز پایه و اساس فمینیزم بر همجنسگرایی بنا شده! لااقل یکم مطالعه تو بیشتر کن، خیلی از مزحله پرتی!

  • ماهور

    قادر جان، این که شما گفتی چه ربطی به فمینیستها داشت؟ همجنسگرا چه ربطی به فمینیست داره؟

  • mamad

    بسیار بسیار مفید و ارزشمند لطفا باز هم چنین مطالبی را در میان بگذارید

  • آرش

    خندم میگیره که شما از ترس فمینیستها، عکسی برای این مقاله گذاشتید که هویت دو طرف نامفهوم باشه و تبلیغی برای دگرجنسگرایی محسوب نشه. سعی کنید بر ترستون غلبه کنید، این ترس فقط زائیدۀ ذهن خودتونه.

  • قادر

    خوب بود

  • امید

    همینو کتاب کنین تو دانشگاها واحد درسی کنین