ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه‌ وزیر امور خارجه به دفتر ریاست جمهوری درباره دفن ریچارد فرای تکذیب شد

نامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به محمد نهاوندیان، رییس دفتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران پیرامون دفن ریچارد فرای در اصفهان تکذیب شد.

نامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به محمد نهاوندیان، رییس دفتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران پیرامون دفن ریچارد فرای در اصفهان تکذیب شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا در خبر کوتاهی گزارش داد که یک منبع مطلع برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره نامه‌نگاری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با محمد نهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهوری درباره دفن پیکر ریچارد نلسون فرای، ایران شناس آمریکایی در اصفهان را تکذیب کرده است.

نامه نسبت داده شده به محمد جواد ظریف

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اما از این «منبع مطلع» نام نبرد و نوشت که او در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری گفته است «اصولاً وزیر امور خارجه از چنین حقی برخوردار نیست که چنین دستوری بدهد.»

کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نامه‌هایی به رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و استاندار اصفهان، خواستار همکاری دولت برای تحویل گرفتن پیکر ریچارد فرای، خاکسپاری او و ساخت آرامگاهی برای او در پل خواجو در اصفهان شده بود. در این میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه هم به این نامه‌نگاری‌ها واکنش نشان داده بود و از محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی خواسته بود که وزارت امور خارجه را از تصمیم دولت مبنی بر دفن ریچارد فرای مطابق وصیت‌نامه‌اش در اصفهان اگاه کند.

برخی از رسانه‌های ایران تصویر نامه محمد جواد ظریف به رییس دفتر ریاست جمهوری را منتشر کرده بودند. اما، با این‌حال خبرگزاری جمهوری اسلامی وجود چنین نامه‌ای را تکذیب کرده است. وزیر امور خارجه از رییس دفتر ریاست جمهوری خواسته است، وزارت امور خارجه را از تصمیم دولت درباره دفن فرای در اصفهان آگاه کند، اما خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل «منبع مطلع» او را فاقد حق اطلاع یافتن از کیفیت تصمیم دولت در این‌باره دانسته‌ است.

ریچارد نلسون فرای یک ایرانشناس مطرح است که در ۷ فروردین ماه درگذشت. او وصیت کرده که در اصفهان، در پل خواجو در جوار آرامگار آرتور پوپ دفن شود. وصیت فرای به بحث‌هایی در رسانه‌های اصول‌گرایان افراطی دامن زد. عده‌ای او را به خیانت و جاسوسی متهم کردند. به زودی دامنه این بحث‌ها به صحن علنی مجلس کشیده شد، و سرانجام، پنجشنبه ۲۱ فروردین ماه (۱۰ آوریل) عده‌ای از اصول‌گرایان افراطی مقبره آرتور پوپ را آلوده کردند و در بیانیه‌ای تهدید کردند که اگر ریچارد فرای در اصفهان به خاک سپرده شود، جنازه او را خوراک سگان گرسنه خواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    به خدا برای ایران دشمنی از این حاکمان بدتر و فرومایه تر نیست.شاید استثناها تازه دریافته باشند که چه بر سر کشور آورده اند، که به این هم اطمینانی نیست

  • mmansour piry khanghah

    http://kayhan.ir/fa/news/9878

  • mmansour piry khanghah

    سرویس کیهان » موضوع عنوان نامه ظریف به نهاوندیان درباره دفن ریچارد فرای در ایران در پی درخواست رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ ‌اسلامی برای دفن ریچارد فرای در اصفهان، وزیر امور خارجه طی نامه‌ای به رئیس دفتر رئیس‌جمهور، خواسته است که از اقدامی که معمول می‌شود، این وزارتخانه را نیز مطلع کند. در بخشی از این نامه آمده است؛ رئیس دفتر محترم ریاست جمهوری، به پیوست تصویر نامه واصله از جناب آقای موسوی بجنوردی رئیس‌ محترم مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به شماره 12050 مورخ 19/01/1393 جهت استحضار و صدور دستور جنابعالی ایفاد می‌گردد. در نامه یاد شده درخواست شده است؛ جسد فرای که اخیراً درگذشته است، از بیمارستانی در بوستون آمریکا به ایران منتقل شده و در اصفهان کنار مزار آرتور پوپ دفن گردد. ضمناً مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اعلام داشته است بقیه امور، از تحویل پیکر در فرودگاه تا خاک‌سپاری مشارالیه در اصفهان را برعهده خواهد گرفت! به گزارش مهر، رونوشت این نامه برای موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی نیز ارسال شده است. این در حالی است که ایرنا به نقل از یک منبع ناشناس، این نامه ظریف به نهاوندیان را تکذیب کرده است. از سویی دیگر، همسر ریچارد فرای، در واکنش به خبر جاسوس سیا بودن همسرش جوابیه‌ای منتشر کرده و گفته که فعالیت‌های «جاسوسی» فرای محدود به جنگ جهانی دوم و علیه آلمان نازی بوده است. ظریف درباره دفن «فرای» در اصفهان با من تماس گرفت رسول زرگرپور استاندار اصفهان در سخنانی با انتقاد از اعتراض مردم انقلابی اصفهان درخصوص موضوع دفن ریچارد فرای جاسوس سیا گفت: وقوع چنین تجمعاتی حداقل 10 ساعت زمان کاری استاندار و ساعت‌‌ها زمان کاری مدیران استان را صرف خود می‌کند که با توجه به مسایل استان، حتی ثانیه ثانیه وقت برای ما اهمیت دارد! همچنین وی تهدید کرد در صورت تکرار چنین تجمعاتی، با آن برخورد خواهد شد. به گزارش فارس، وی در ادامه اظهاراتش افزود: در اولین روز مرگ ایران‌شناس آمریکایی، وزیر امور خارجه با من تماس گرفت و درباره وضعیت اصفهان برای دفن ایشان سوالاتی را مطرح کرد، همان موقع نیز من با امام جمعه اصفهان تماس گرفتم و مسئله را با ایشان در میان گذاشتم، اما از آن روز تاکنون هیچ پیامی از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم و موضع دولت را نیز نمی‌دانیم.

  • شهروند درجه سه

    آقا وزیر خارجه جمهوری اسلامی باید در فکر غزه و جنوب لبنان و حزب اله و حکومت بعثی سوریه و پیگیر ساخت صحن و گنبد و گلذسته طلا در عراق و ... باشد، ایران یعنی چه؟ ما اسلام داریم ایران را میخواهیم چکار؟ این ایران باید نابود شود تا اسلام بماند. مراجع عظام و امت حزب اله حاضر در صحنه با رهبری رهبر مسلمین جهان مگر مرده اند که یک عده ای بیایند ایران ایران بگویند؟ باید همه ثروت این مردم را بدهند به رهبر بابصیرت بقیه را هم به دیگر ملایان و حوزه های علمیه و بشار اسد و سید حسن نصراله و ....