ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار چهار تمبر در تجلیل از هنر همجنسگرایان در فنلاند

پست فنلاند مجموعه‌ای از چهار تمبر در تجلیل از هنر همجنسگرایان و در ستایش شادابی و میل به زندگی در آثار آنان منتشر می‌کند.

پست فنلاند قصد دارد با انتشار مجموعه‌ای از چهار تمبر بر اساس سیاه‌قلم‌های «تام فنلاندی»، هنرمند سرشناس، از هنر همجنسگرایان و اعتماد به نفس، شادابی و میل به زندگی در آثار آنان تجلیل کند.

یکی از تمبرهای مجموعه «تام فنلاندی»: رویکرد طنزآمیز و نگاه انتقادی این هنرمند به خودش

«تام فنلاندی» یکی از مهم‌ترین نمایندگان هنر همجنسگرایان در جهان غرب است و از آثار او که سرشار از نشانه‌های مبتنی بر تن‌کامی‌های دگرباشان جنسی است به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار هنر همجنسگرایان در متن فرهنگ پاپ در غرب یاد می‌شود.

مردان تنومند با چکمه چرمی و سبیل کم‌پشت

اداره پست فنلاند بر اساس «موتیف»‌هایی که توکو لاکسونن ملقب به «تام فنلاندی» در آثارش به کار گرفته، مجموعه‌ای از چهار تمبر منتشر می‌کند. لاکسونن یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان فنلاند است و تا سال ۱۹۹۱ که چشم بر جهان فروبست، بیش از ۳۵۰۰ اثر آفریده. سیاه‌قلم‌هایی که او از مردها کشیده است، از مهم‌ترین و شاخص‌ترین آثار او به شمار می‌آید.

توکو لاکسونن («تام فنلاندی»)

سیاه‌قلم‌های «تام فنلاندی» سرشارند از موتیف‌های همواروتیک. در این آثار بالاتنه‌های عضلانی، چکمه چرمی، مردان تنومند با سبیل‌های کم‌پشت و همچنین مردانی در اونیفورم که لبخندی دوپهلویی هم بر لب دارند مدام تکرار می‌شوند.

پست فنلاند اکنون قصد دارد بر اساس چهار اثر سیاه‌قلم از این هنرمند فنلاندی، در ستایش از او و از هنر همجنسگرا مجموعه‌ای از چهار تمبر منتشر کند.  پست فنلاند گفته است که با انتشار مجموعه‌ای از چهار تمبر بر اساس آثار «تام فنلاندی»، از او به عنوان یکی از پیشقراولان هنر همجنسگرا در جهان غرب تجلیل می‌کند.

اداره پست فنلاند در وب‌سایتش آورده است که با انتشار این مجموعه تمبرها می‌خواهد نشان بدهد که «تام فنلاندی» وجوهی از «هنر مغرور و با اتکا به نفس» همجنسگرا را در آثارش عرضه کرده.

در ادامه این مطلب آمده که «تام فنلاندی» در سیاه‌قلم‌هایش با رویکردی طنزآمیز و با نگاهی انتقادی به خودش، هنر و فرهنگ پاپ در قرن بیستم را تحت تأثیر قرار داده است.

هنرمند گرافیستی به نام تیمو بری این چهار تمبر را طراحی کرده. او درباره موتیف این تمبرها گفته است: «در این تمبرها مردانی با عاطفه تصویر شده‌اند که پر از میل و اراده به زندگی هستند و به خودشان و به شیوه زندگی‌شان احترام می‌گذارند. فنلاندی‌ها به چنین احساسی از زندگی نیاز دارند.»

این تمبرها ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ وارد بازار می‌شوند.

 زمینه‌ای برای راه یافتن هنر همجنسگرا به موزه‌ها

توکو لاکسونن («تام فنلاندی») ۸ مه ۱۹۲۰ در شهر کارینا در فتلاند متولد شد و در ۷ نوامبر ۱۹۹۱ در هلسینکی از دنیا رفت. او در نوزده‌سالگی برای تحصیل در رشته گرافیک به هلسینکی رفت. در سال‌های جنگ جهانی دوم نخستین تجربه‌های همجنسگرایانه‌اش را از سر گذراند. او در شب‌های تاریک در خیابان‌های هلسینکی پرسه می‌زد. در همان سال‌ها از سربازان اشغالگر ارتش آلمان در اونیفورم‌های نظامی‌شان تأثیر پذیرفت و بعدها این تأثیرات را در سیاه‌قلم‌هایش به کار گرفت.

مجموعه آثار «تام فنلاندی»

لاکسونن به عنوان طراح زندگی‌اش را می‌گذراند، اما همچنان در اوقات فراغت سیاه‌قلم‌هایش با موتیف‌های همواروتیک را می‌آفرید. او که گمان می‌کرد همجنسگرایان فنلاندی از سویه‌های قوی زنانه برخوردارند، با آن‌ها ارتباط چندانی نداشت.

او سیاه‌قلم‌هایش را در سال ۱۹۵۷ برای نخستین بار در نشریه‌ای در آمریکا منتشر کرد و به‌زودی به شهرت رسید. از همان زمان بود که نام مستعار «تام فنلاندی» را برای خود برگزید و به همین نام هم مشهور شد.

از سال ۱۹۷۳ به این‌سو آثار او به‌تدریج به گالری‌ها و سپس به موزه‌های دنیای غرب راه یافت و اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشقراولان هنر همجنسگرا شناخته می‌شود.

زیر نظر بنیاد «تام فنلاندی» مجموعه‌ای از هزار اثر از این هنرمند در ۷۰۴ صفحه همراه با شش جستار تحلیلی و آثاری که او به یاد قربانیان بیماری ایدز آفریده، منتشر شده است. انتشار این اثر در سال ۲۰۰۹ به زبان انگلیسی در شناساندن هنر او به عموم مردم بسیار مؤثر بود.

در بینیال ونیز در سال ۲۰۰۹ آثار «تام فنلاندی» در غرفه کشورهای اسکاندیناوی به نمایش گذاشته شد. بر اساس زندگی او هم فیلم مستندی با عنوان «بابا و آکادمی عضله؛ زندگی، هنر و زمانه تام فنلاندی» ساخته شده است. در همان سالی که این مستند به نمایش درآمد، توکو لاکسونن در اثر بیماری سرطان چشم بر جهان ما فروبست.
گالری عکس:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسلمان سرگردان!

    فنلاند یا هر مملکت دیگری این حق را دارد که بنابر ارزشهای فرهنگی یا اجتماعی خود به بزرگداشت یا نکوداشت این یا آن شخصیت هنری خود که دارای گرایشهای خاص جنسی هم هست،بپردازد! گرایش جنسی یک نفر مانند گرایش (یا عدم گرایش!!) مذهبی او یک امر صد در صد شخصی و خصوصی است. این یعنی چنین خصوصیاتی همه هستی فرد آدمی نبوده و تنهاگوشه ای از ابعاد بیشمار موجود انسانی را ،آنهم در یک مقطع زمانی معین تا حدودی توضیح می دهند. از اینها گذشته ،تحمل ،مدارا و رواداری به مفهوم تمایل،تشویق و تبلیغ یک موضوع یا یک پدیده نیست بلکه از لوازم اولیه یک زندگی اجتماعی مسالمت آمیز و بدور از تعصبات و تنگ نظریهای خونبار و خشن است.

  • mosi

    بزرگداشت هم اتفاقا براشون میگیرن تا امثال شما خوب شیرفهم بشید که همه انسان ها برابر هستن جدا از گرایش جنسی که دارن و باید همانند بقیه از مواهب این دنیا استفاده کنند.

  • عطار

    بزرگداشت هنرمند یک چیز است و بزرگ داشتن همجنسگرا چیز دیگر. من نمیدانم بزرگ شمردن اینها چه معنی دارد ؟ خوب اینها را آزاد بگذارید که بقول بعضی از امروزیها با هم «تعامل» داشته باشند، بزرگداشت برای چه؟