ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنجال بر سر سخنان منتسب به عراقچی درباره «حق غنی‌سازی»

انتشار فایل صوتی منتسب به عباس عراقچی درباره توافق هسته‌ای ژنو جنجال تازه‌ای به‌پا کرد. موضوع اختلاف بر سر پذیرش «حق غنی‌سازی» ایران از سوی آمریکا و کشورهای غربی است.

در پی انتشار فایل صوتی منتسب به عباس عراقچی، که در آن تأکيد شده در توافق ژنو حق غنی‌سازی ايران از سوی کشورهای گروه ۱+۵ و به‌ويژه آمریکا به رسميت شناخته نشده، این عضو بلندپایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران انتشار چنین مطالبی را «بازی با منافع ملی» نامید.

فایل صوتی منتسب به عباس عراقچی: آقای رئیس‌جمهور در نامه‌اش نوشته حق ما را به‌رسمیت شناخته‌اند، ایشان اشتباه کرده‌اند

جنجال تازه مخالفان دولت بر سر مذاکرات هسته‌ای با انتشار يک فايل صوتی منتسب به عباس عراقچی، در تلویزیون اینترنتی «روشنگری»، آغاز شد.

این فایل صوتی ظاهرا در یک جلسه خصوصی در شهر قم که در آن عباس عراقچی درباره توافق هسته‌ای سخن گفته، ضبط شده است.

ابتدا صدای منتسب به عباس عراقچی می‌گوید: «از اول هم آمریکایی‌ها خداوکیلی گفته بودند ما غنی‌سازی شما را می‌پذیریم، اما نه به‌عنوان حق، چون برای نزدیک‌ترین متحدان‌مان هم نپذیرفته‌ایم.»

سپس این پرسش مطرح می‌شود که «اگر آمریکا حق غنی‌سازی را نمی‌پذیرد پس نامه رئیس‌جمهور به رهبری بلوف بوده است؟»

حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران، پس از توافق هسته‌ای ژنو، در آذرماه ۱۳۹۲ با ارسال نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «دستاوردهای توافق هسته‌ای» نوشت.

وی در بخشی از نامه خود آورد: «فرزندان انقلابی شما توانستند [...] گام نخست را به‌گونه‌ای پيش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ايران مورد اذعان قدرت‌های جهانی قرار گيرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پيشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.»

در فایل صوتی منتسب به عباس عراقچی، وی در پاسخ به پرسش مطرح‌شده گفت: «بین خود ما، حتی رئیس‌جمهور، کلمه حق و شناسایی حق کمی قاطی شده؛ و تفسیرهای مختلفی می‌شود اما این‌که آقای رئیس‌جمهور در نامه‌اش نوشته حق ما را به‌رسمیت شناخته‌اند، ایشان اشتباه کرده‌اند.»

پس از انتشار این سخنان در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، عباس عراقچی، روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، نسبت به آن واکنش نشان داد و با ابراز تعجب از آن‌چه «پخش ناقص و تحريف شده» سخنانش نامید گفت: «نگرانم که اين‌طور بازی با منافع ملی تا کجا می‌خواهد پيش برود.»

عراقچی تأکيد کرد همان طور که حسن روحانی در نامه خود به آيت‌الله خامنه‌ای نيز اشاره کرده توافق ژنو به‌صراحت حقوق هسته‌ای ایران را به‌رسميت شناخته و «با پذيرش ادامه غنی‌سازی در ايران، حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ايران را تثبيت کرده است».

عضو بلندپایه تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای از همه رسانه‌ها خواست در شرايطی که مذاکرات به مراحل حساس و پيچيده‌ای رسيده، از بيان «اظهارات و ادعاهای بی‌پايه و اساسی که مغاير با منافع ملی و در راستای اهداف بيگانگان و دشمنان» است، خودداری کنند.

 ایرنا: مخالفت با رويکرد جديد دستگاه سياست خارجی پس از توافق ژنو شدت گرفت

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به‌دفاع از دولت حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشت: «مخالفت با رويکرد جديد دستگاه سياست خارجی از همان ابتدا از سوی برخی جريان‌های خاص سياسی در قالب انتقاد بيان شد که پس از توافق ژنو شدت گرفت.»

این خبرگزاری «جبهه پایداری و رسانه‌های همسو با آن» را از جمله این «جریان‌های خاص» دانست و نوشت این انتقادها «حتی مرز انتقاد را درنورديده و جنبه تخريب به خود گرفته است».

«جبهه پایداری» با محوریت محمدتقی مصباح یزدی، روحانی پرنفوذ سنت‌گرا، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در پشتیبانی از وی شکل گرفت اما به مرور از احمدی‌نژاد فاصله گرفت و اکنون از مخالفان دولت حسن روحانی به‌شمار می‌رود.

مخالفان توافق هسته‌ای که گروهی از نمایندگان مجلس ایران را نیز در بر می‌گیرد، مواد این موافقتنامه را سازشکارانه می‌دانند و معتقدند دولت حسن روحانی در پی نزدیکی با آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی است.

در پی شدت اختلافات حکومتی بر سر توافق هسته‌ای، آیت‌الله علی خامنه‌ای در ۱۹ بهمن‌ماه سال گذشته مسئولان حکومتی را به مدارا با هم فراخواند و هشدار داد که برخی می‌خواهند نظر مردم را از دشمنی آمریکا منصرف کنند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «انتقادها منصفانه باشد، دولت چندماهی بیشتر نیست آمده، باید فرصت داد. هم منتقدان با شرح صدر رفتار کنند هم مسئولان دولتی با منتقدان با شرح صدر رفتار کنند.»

چهار روز پیش از این سخنان، حسن روحانی به‌شدت از برخوردهای جناحی انتقاد کرد و با اشاره به توافق هسته‌ای، ضمن بیان این‌که «انتقاد سالم» را می‌پذیرد، گفت: «چرا باید یک عده کم‌سواد [درباره توافق هسته‌ای] صحبت کنند؟»

به‌نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به پنج ماه از توافق هسته‌ای ژنو هنوز اختلافات بر سر نکات مندرج در این توافقنامه در میان نیروهای درون حکومت ایران همچنان باقی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    عباس عراقچی، روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، نسبت به آن واکنش نشان داد و با ابراز تعجب از آن‌چه «پخش ناقص و تحریف شده» سخنانش نامید گفت: «نگرانم که این‌طور بازی با منافع ملی تا کجا می‌خواهد پیش برود.» بله بله بله! اما در عمل «ایرانچی»، «عراقچی»، و «حفظ منافع ملی چی» که حکومتهای فاسق دوقلوی ایران و عراق برایشان فقط و فقط حفظ نظامشان اهمیت دارد و بس و نه ایران و نه نه عراق و نه منافع ملی. این مذاکرات هسته ای هم صرفأ برایشان هست یک طور بازی!!! 

  • بهنام

    آقاشون جام زهر را تا ته سر کشیده ، نوچه هاش نمیخواهند قبول کنند و هر دفعه یک داد و فریاد بیخودی نشان میدهند ، البته و صرفآ برای مصارف داخلی و فریب دادن مردم و نشان دادن اقتدار کذائی نظام پوسیده و در حال سقوط .

  • hasani

    روحانی و ظریف را مامورکردند غربی ها را با زبان بازی گول زده و تحریمها را لغو کنندولی نمیدانستند که دستها رو شده وباید کل بمب سازی را صرفنظر کنند!