ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی و قمار هدفمندسازی یارانه‌ها

دولت روحانی در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها با چهار چالش فرار سرمایه، عصیان جامعه، افزایش تورم و خالی‌شدن خزانه روبروست و این شاید سرنوشت دولت یازدهم در حوزه اقتصاد را رقم زند.

دولت روحانی در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها با چهار چالش فرار سرمایه، عصیان جامعه، افزایش تورم و خالی‌شدن خزانه روبروست و این شاید سرنوشت دولت یازدهم در حوزه اقتصاد را رقم زند.

Yaraneh

مرحله دوم توزیع یارانه‌ها به آزمونی حساس برای دولت روحانی تبدیل شده است. موفقیت در این آزمون نیازمند عبور از چهار چالش است. از ابتدا که تصمیم گرفته شد قیمت کالاهای اساسی و محمل‌های انرژی واقعی شود و دولت مبلغ یارانه‌ها را به صورت نقدی پرداخت کند، منطق کار ایجاب می‌کرد که یارانه‌ها فقط به قشرهای آسیب‌پذیر  و طبقه متوسط به پایین اعطاء شود و صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیر بنایی، تولید، آموزش،خدمات درمانی و رفاهی گردد.

اما دولت احمد‌ی‌نژاد با رویکرد پوپولیستی از هدفمندسازی یارانه‌ها طفره رفت و یارانه‌ها را به همه افراد در جامعه اختصاص داد. هر کسی که فرم را پر می‌کرد بدون بررسی و راست‌آزمایی ادعاهای وی در خصوص میزان درآمد اعلام شده، از دریافت یارانه بهره‌مند می‌شد. دولت احمدی‌نژاد از این سیاست برای حامی‌پروری استفاده می‌کرد و حاضر نشد هزینه‌های محروم کردن دهک‌های درآمدی بالای جامعه را از یارانه‌ها بپردازد.

ایده هدفمند کردن یارانه‌ها و تقسیم آن بین بخش‌های نیازمند جامعه و حفظ سرمایه‌های عمومی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیر ساخت‌ها و افزایش تولید، سیاست درست و قابل دفاعی است. البته پرداخت نقدی مستقیم یارانه روش درستی نبود. این کار باعث بار مالی، بی‌انصباطی پولی و افزایش نقدینگی غیر قابل مهار و  در نتیجه رشد تورم می‌شود. پرداخت‌های غیرمستقیم  و یا غیر نقدی مزیت‌های بیشتری داشتند و فاقد ایرادهای یاد شده بودند.

اما دیگر سیاست پرداخت مستقیم نقدی اجرا شده و دولت یازدهم نیز تصمیم گرفت سیاست دولت قبل را در پیش بگیرد. حال محدود کردن یارانه به خانواده‌های نیازمند هر چه زودتر اجرا شود، فوائد آن برای کشور و مردم بیشتر خواهد بود.

حساسیت‌های انجام کار

البته اجرای این مرحله ظرافت‌ها و حساسیت‌های خودش را دارد که باید در نظر گرفته شود. خدمات دولت در تامین زیر ساخت‌های توسعه کشور وسرمایه گذاری برای رشد اشتغال، تنظیم و تدوین قواعد بازی و ایجاد فرصت‌های برابر  معنا پیدا می‌کند.  درآمد صادرات سوحت‌های فسیلی نباید هزینه امور مصرفی شود. همین منطق باعث اتلاف درامدهای نفتی افسانه‌ای در دوران احمدی‌نژاد شد.

از این رو انصراف داوطلبانه کسانی که نیاز به دریافت یارانه در تامین مایحتاج زندگی‌شان ندارند، اقدام مثبت و موثری است. اما یارانه‌ها باید به بخش محروم و نیازمند جامعه تا زمانی که قدرت خرید انها افزایش نیافته به شکلی متناسب با افزایش قیمت کالا های اساسی پرداخت شود.

دولت روحانی بر اساس راهبرد اقتصادی و دیدگاه‌های حاکم بر مشاوران نزدیک رئیس جمهور به سمت اجرای هدفمندسازی حرکت کرد. البته دلیل اصلی عدم توانایی دولت در پرداخت یارانه‌ها به شکل قبلی است. خزانه دولت خالی است و روحانی مانند احمدی‌نژاد نمی‌تواند از روش‌های غیرمتعارف برای تامین هزینه‌ها و در نتیجه تحمیل لطمات درازمدت بر اقتصاد کشور استفاده نماید.

بخش متمایل به کارگزاران دولت با محوریت اسحاق جهانگیری معتقد بود که اول تعداد افراد  واجد شرایط  برای دریافت یارانه مشخص شوند و بعد فاز دوم یارانه ها اجرا گردد. اما نوبخت و حلقه نزدیکان روحانی معتقد بودند که به صورت هم‌زمان شناسایی افراد مستحق یارانه و اجرای فاز دوم می‌تواند انجام  شود. نهایتا نظر نوبخت حاکم گشت.

البته هدفمندسازی یارانه‌ها از طریق دعوت به انصراف حاصل نمی‌شود. هدفمند کردن نیازمند وجود روش و ساز و کار برای تعیین افراد واجد شرایط است. تاکید بر انصراف و راه انداختن کمپین سیاسی و پروپاگاندا، در اصل ناتوانی دولت در تشخیص دهک‌های در آمدی سزاوار دریافت یارانه را نشان می‌دهد و فقدان تدبیر را آشکار می‌سازد. بنابراین اگر چه دعوت به انصراف داوطلبانه در شرایط کنونی امر مثبتی است اما راه‌حل درستی نیست.

تنگناهای روحانی

اما وضعیت خاص کشور باعث شده تا روحانی در تنگنای خاصی قرار بگیرد. علی‌رغم تلاش گسترده دولت و بسیج بخشی از نیرو های سیاسی ، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کشور بعید به نظر می‌رسد که انصراف داوطلبانه بتواند ظرفیت مورد انتظار دولت را تحقق بخشد.

بنابراین کاهش یارانه بگیران به عدد منطقی آن نیازمند راست‌آزمائی اطلاعات افراد ثبت‌نام کرده است. طیب‌نیا وزیر اقتصاد اعلام کرده که دولت حساب‌های بانکی، فهرست اموال و محل زندگی افراد را کنترل می‌کند و کسانی که اطلاعات درست ننوشته‌اند، جریمه خواهند شد. او همچنین مدعی شده دولت ده میلیون نفر از  دهک‌های درآمد بالای جامعه را شناسایی کرده است.

بعید به نظر می‌رسد حرف‌های طیب‌نیا جامه عمل بپوشند. تاکنون بر اساس اطلاعات غیر رسمی  از ثبت‌نام رایانه‌ای که با مشکلاتی همراه بوده است، تنها حدود دوازده درصد انصراف داده‌اند. البته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها صحت این آمار ها را رد کرده  وگفته عدد دقیق در پایان ماه فروردین اعلام می‌شود. اگر تا پایان مهلت ده روزه انصراف‌ها در همین حد باقی بماند و یا حداکثر به ۲۰ درصد برسد آنگاه حد نصاب پیش‌بینی شده دولت محقق نخواهد شد. اما همین رقم هم در حدود ۲.۷ میلیارد دلار از تعهدات مالی دولت کم می‌کند. با این همه، این رقم در حد حدف دهک‌های درآمدی بالا نیست.

افرادی که شرایط دریافت یارانه را ندارند اما انصراف نیز نمی‌دهند دلایل مختلفی دارند. صرفنظر‌ از عده‌ای که با انگیزه سودجویی بیشتر خواهان دریافت یارانه هستند، کسانی هستند که تردید دارند  دولت وجوه صرفه‌جویی شده را صرف خدمات عمومی کند. بنابراین ترجیح می‌دهند خودشان هزینه کرد یارانه‌ها را تعیین کنند.

بخشی دیگر باور دارند که دولت در زمینه تامین نیازمندی‌هایش اولویت‌ها را رعایت نکرده است و به جای فشار آوردن و قطع بودجه نهادهای وابسته به بخش انتصابی و  غیر مولد، مردم را آماج قرار داده است. این دیدگاه‌ها قابل بحث هستند اما هیچیک دریافت یارانه از سوی کسی که نیازمند  آن نیست را موجه نمی‌سازد. ولی بی‌اعتمادی به جمهوری اسلامی نیز فاکتوری است که تاثیر آن در رفتار شهروندان قابل نا دیده گرفتن نیست و فضا را از تصمیم‌گیری عقلانی خارج می سازد.

چالش کنترل حساب‌های بانکی

اگر دولت بخواهد پافشاری بر رسیدن به حدنصاب پیش‌بینی شده داشته باشد با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. بر مبنای شنیده‌ها نزدیک به ۹۰ درصد ثبت‌نام کنندگان  درآمد ماهانه خود را زیر ششصد هزار تومان اعلام کرده‌اند. اگر این عدد در پایان همین قدر بماند  و یا حداکثر کاهش آن بیست تا سی درصد باشد آنگاه دولت باید حساب‌های بانکی را بررسی کند.

انجام این کار که تا کنون در ایران بی‌سابقه بوده تبعات پر دامنه‌ای دارد. ممکن است افراد پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند و بدین ترتیب بانک‌ها با مشکل کمبود موجودی مواجه شوند. ممکن است بخشی از جامعه واکنش تند بروز داده و ناآرامی پدید آید و جریان رقیب از این فرصت استفاده نماید و به نام رعایت شان مردم با تجسس در حساب‌های بانکی افراد مخالفت ورزد.

آرایش نیروها در درون بلوک قدرت در این خصوص حالت شکل نیافته و سردرگمی دارد. از یک سو یازده اقتصاددان که عمدتا به اصول‌گرایان وابسته هستند از حسن روحانی خواسته‌اند تا دولت حساب‌های بانکی افراد را بررسی کند و از او انتقاد کرده‌اند که چرا گفته این کار با حقوق مردم در تعارض است. در حالی که وزیر اقتصاد روحانی صریحا اعلام کرده که دولت در کنترل موجودی حساب‌های شهروندان مصر است.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم مخالفت شدیدی با ورود دولت به حساب های بانکی مردم  کرده و  آن را مغایر با کرامت انسانی آنها به شمار آورده است. حال معلوم نیست تشتت آراء موجود مجال موضع‌گیری منسجم در هر دو جناح اصول‌گرایان و مدافعان اعتدال را فراهم سازد و فضای سیاسی کشور در خصوص دخالت دولت در حساب‌های بانکی متقاضیان دریافت یارانه دو قطبی شود. بیشتر به نظر می‌رسد فضا از حالت رویارویی جناح‌ها خارج شده و  آرایش جدیدی در بین نیرو های حکومتی ایجاد شود. البته در این میان نمی‌توان نقش موج‌سواری و بهره‌برداری از سمت‌گیری افکار عمومی را نیز نادیده گرفت.

اگر این کار نیز صورت نگیرد دولت باید بیش ار آن چیزی که برنامه‌ربزی کرده، یارانه بپردازد که قدرت مالی پرداخت آن را ندارد. اگر هم پرداخت نکند و قیمت حامل‌های انرژی‌ را افزایش دهد آنگاه اعتراض‌هایی به مراتب سنگین‌تر مجال بروز پیدا می‌کنند. پرداخت یارانه به همه جامعه علاوه بر در تنگنا قرار دادن دولت و فشار بر بخش تولید، تورم‌زا نیز است و نقدینگی کشور را افزایش می‌دهد.

بنابراین اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها دولت روحانی را با چهار چالش فرار سرمایه، عصیان جامعه، افزایش تورم و خالی‌شدن خزانه مواجه می‌سازد. شاید چگونگی مواجهه با این چالش‌ها سرنوشت دولت یازدهم در حوزه اقتصادی را تعیین کند.

ناکامی دولت باعث می‌شود تا رای‌های شناور و کسانی که به امید بهبود اقتصادی رای به روحانی داده بودند در ادامه حمایت دچار تردید شوند. رویگردانی آنها که پایه اصلی رای روحانی بودند، رئیس جمهور را در مخمصه جدی قرار خواهد داد. اما موفقیت دولت به معنای برداشتن گامی مهم در جراحی ساختار معیوب اقتصاد کشور خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    درمدت ماجرا جوییهای هسته ای  میلیونها دلارهزینه شده و  ارزش  پول ملی ایران، تحت تاثیر تحریم‌ها، ۷۰ درصد ارزش برابری خود در برابر ارزهای خارجی را از دست داده است. رکود اقتصادی در شرایط تورمی، ادامه تورم ۳۶ تا ۴۴ درصد، نرخ بیکاری (واقعی) بالاتر از ۲۵ درصد از دیگر هزینه‌هایی است که در قبال برنامه توسعه اتمی جمهوری اسلامی بر اقتصاد ملی ایران تحمیل شده است. در مقابل، ایران طی زمان مشابه، ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید کرده است که ارزش آن در بازار در بهترین شرایط کمتر از ۲ میلیون دلار است!!

  • منوچهر

    اصلاح بهای یارانه های انرژی تبدیل به قانون هدفمندی یارانه ها شد. در ان زمان روزانه 30 ملیون لیتر بنزین به بهای هرلیتر یک دلار وارد میشد و در داخل به فیمت هر لیتر 10 سنت بفروش میرفت وقسمت اعظم این واردات نیز از مرزهای شرقی و غربی بصورت قاچاق خارج میگردید . تهدید اولیه غرب روی تحریم واردات بنزین بود که برای مقابله با ان باواردات بنزین و بعد مخلوط کردن مواد اولیه پتروشیمی با بنزین وارداتی تغییر شکل داد ولی قاچاق سوخت ادامه داشت و قرار بود که فراورده های نفتی تا 90 درصدی بهای فوب خلیج فارس افزایش یابند. این تصمیم با شعار عدالت اجتماعی و کمک به اقشار ضعیف به قانون هدفمندی یارانه ها تغییر شکل داد و اقای احمدی نژاد با ناز وقهر اختیار اجرا را در تعیین قیمت حاملها ونیز مبلغ کمک به مردم رادر اختیار گرفت. پیش بینی میشد که یارانه بین 8 تا 20 هزار تومان تعیین شود ولی خیزش بهار عربی سبب شد که میلغ به 45هزارتومان وسپس با افزایش 500 تومان دیگر به 45500 تومان در ماه برای هر نفر تعیین گردد. اول فقط60 ملیون نفر یارانه میگرفتند ولی از ترس واکنشهای اجتماعی اعلام شد که بقیه نیز فرصت دارند مجددا نام نویسی کنند که هم اکنون به 77 ملیون نفر افزایش یافته ومیگویند بیش از تعداد جمعیت کل کشور است. پی امد این حاتم بخشی افزایش تورم 35 درصدی به تورم قبلی یعنی تورم بالای 45 درصد بود زیرا گرانی چهار صد در صدی حاملها ها و ایجاد تنش داخلی و خارجی که سیاست عمومی دولت بود نا ارامی عمومی و یا تورم انتظاری را بدنبال داشت و باتشدید تحریمها ی خارجی اولا منابع درامدی دولت محدود ومسدود شد و در مرحله بعد رویاروئی دولت باسایرارکان حکومت بازار را از روال عادی خارج ساخت وتورمی غیر عادی توام با رکود بکشور تحمیل کرد . طبق قانون یودجه سال 1392 فاز دوم قانون هدفمندی یارانه های میبایست از اول تیرماه 1392 اجرائی شود ولی شوک تورمی افزایش قیمتهای مرحله اول هنوز در حال اوج گیری بود بنابرین دولت قبلی از افزایش قیمت حاملهای انرژی خود داری کرد ونتیجتا از مهرماه 92 تورم شیب نزولی خود را اغاز کرد که همچنان ادامه دارد. باید یاد اوری کرد که حجم نقدینگی به تنهائی نمیتواند سبب تورم شود زیرا کشورهای غربی همه دچار کسر بودجه های قابل تامل حد اقل برای 5 سال متوالی هستند ولی تورم انها در حدود 2و نیم در صد ثابت مانده است . انچه در زمان اقای احمدی نژاد اتفاق افتاد بدهی دولت ببانک مرکزی و بانکهای دیگر بود که بانک مرکزی باچاپ اسکناس و بانکهای دیگر با تجاوز از منابع بی انضباتی مالی را گسترش دادند ودولت برای تامین ریال وارد بازارهای سیاه فروش ارز شد و قیمتهای ارز را به بیش از دو برابر افزایش داد و نتیجتا بهای تمام شده کالا و واردات که با قیمت دلار یا ارز تبیین میشد پرواز کرد وبسطح کنونی رسید. در شرایط کنونی از اول فروردینماه قیمتهای اب وبرق و گاز بیش از 25 درصد افزایش یافته و قرار است از اول اردیبهشت بهای بنزین و گازوئیل نیز افزایش یابد . دولت میخوااهد حد اقل 10 ملیون نفر از یارانه بگیر ها را کم کند ومنتظر پایان نام نویسی است اگر این مهم اتفاق بیفتد 5هزار ملیارد تومان از پرداخت سالیانه کم خواهد شد و با محاسبه بقیه حاملها که شامل بنزین و گازوئیل هم میشود مبلغ 7هزار ملیارد تومان افزایش دریافتی خواهد داشت و در یافتی و پرداختی یارانه ها سر به سر خواهد شد ولی کمک به نو سازی برق و سرمایه گزاری در بهداشت وبقیه مواعید باید از محلهای دیگر تامین گردد. اقای رنانی اقتصاد دان جنجالی در سخنرانی این هفته در بنیاد باران بدولت اخطار داد که افزایش بهای بنزین در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست زیرا جامعه را متوحش میکند و ممکن است مملکت را به تورمی خیلی بالا سوق دهد چون بنزین فقط حامل انرژی برای کاربرد غیر مولد نیست بلکه معیار قابل اندازه گیری کنشهای اجتماعی است در همین راستااقتصاد دانی دیگراین اخطار را بسیار جدی و قابل تامل دانسته است و معتقد است تیم اقتصادی دولت همه راهکارها را در زمینه یک جامعه اقتصادی ارام مطالعه میکند ولی ایران در شرائطی معمولی نیست وجامعه درحالت ارزیابی دولت است و چه بسا واکنشی غیر عادی داشته باشد که طبقه متوسط را در ردیف فقرا قرار دهد. ومجموعا بازار و روند عمومی را به مخاطره اندازد.

  • بهنام

    با تشکر فراوان از جناب آقای افشاری به خاطر زحمت نوشتن و درج مقاله مفیدشان . همانطور که قبلآ پیشبینی کرده بودم اکثریت غریب به اتفاق مردم ثبت نام کردند و در آمد خود را زیر ششصد هزار تومان عنوان کردند و دلیل اصلی آن هم اینست که به هیچ عنوان به دولت و حکومت اطمینان ندارند و حق هم دارند که اطمینان نداشته باشند . دولت از طرفی میگوید بار مالی یارانه ها زیاد است و کسر بودجه دارد و از طرف دیگر می بینیم که پولهای بی حساب و کتاب برای اسد جنایتکار و حامیانش سرازیر است و با دست و دلبازی بسیار ، بودجه برای آنها موجود است و طبیعتآ وقتی مردم به عینه می بینند که سرمایه ملی کشور از طرفی خرج مسئله هسته ای و موشک بازی حضرات و از طرف دیگر برای تروریستها ارسال میشود ، مسلمآ گرفتن یارانه را حق خود میدانند و در واقع با ثبت نام خود ، اعتراضشان را نشان میدهند ، ولو اینکه بعدآ دولت اقشار بسیاری را به بهانه های مختلف از گرفتن همین چندر غاز هم محروم نماید . ضمنآ ظرفیت مردم هم حدی دارد که اصلآ بدان توجه نشده است و تا چندی دیگر شاهد خواهیم بود که اکثر مردم دیگر نمیتوانند قبوض مصرفی برق و گاز خود را پرداخت نمایند و یا با مشکلات عدیده و تاخیر پرداخت نمایند . سطح در آمدی مردم هم هیچ تغییری نکرده و حتی پائینتر آمده است و همه صنایع و کسب و کارها با تورم و رکود شدید همراه است ، ولی دولتمردان چشم خود را بر روی واقعیتها بسته اند و با فشار بیشتر بر مردم و بالا بردن مالیاتها سعی در چپاول سرمایه های مردم دارند .