ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه مقاومت هواداران روسیه در شرق اوکراین

جدایی‌طلبان مسلح در شرق اوکراین می‌گویند به فراخوان نشست ژنو در تخلیه ساختمان‌های اشغالی و خلع سلاح گردن نمی‌نهند. روسیه نیز می‌گوید خلع سلاح باید شامل گروه‌های فاشیستی در کی‌یف هم بشود.

جدایی‌طلبان مسلح در شرق اوکراین می‌گویند به فراخوان نشست ژنو در تخلیه ساختمان‌های اشغالی و خلع سلاح گردن نمی‌نهند. روسیه نیز می‌گوید خلع سلاح باید شامل گروه‌های فاشیستی در کی‌یف هم بشود.

Donetsk, Ukraine

اشغال ساختمان‌ها و مراکز دولتی در شرق اوکراین ادامه دارد. مقر پلیس در اسلاویانسک، شهری در هشتاد کیلومتری دونتسک هم‌چنان در اختیار جدایی‌طلبان هوادار روسیه است. به نظر می‌رسد توافق‌های اعلام شده در نشست ژنو، دستکم در کوتاه مدت‌، اثری بر عملکرد شورشیان این ناحیه نگذاشته باشد.

وزیران خارجه روسیه، آمریکا، اوکراین و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اجلاس چهارجانبه ژنو توافق کردند که گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در شرق اوکراین در اولین فرصت خلع سلاح شوند و از ساختمان‌های اشغالی بیرون بروند. این نشست، صبح روز پنجشنبه ۱۷ آوریل تشکیل شد و شامگاه این روز با صدور بیانیه‌ای پایان گرفت.

وزارت خارجه روسیه با گذشت ۲۴ ساعت از این توافق، اعلام کرده که خلع سلاح شبه‌نظامیان نباید تنها به شرق اوکراین محدود باشد بلکه باید نیروهای فاشیستی همانند "رایت سکتور" را هم لحاظ کند که در تظاهرات میدان کی‌یف و روی کار آمدن دولت موقت نقش قاطعی داشتند.

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین، ظاهرا به همین دلیل حاضر به تسلیم نشده‌اند. آنها روز جمعه نیز ساختمان‌های دیگری را تصرف کردند. رویترز از حرکت گروهی از آنها با زره‌پوش در خیابان‌های اسلاویانسک خبر داده است. اشغالگران قرارگاه پلیس اسلاویانسک به خبرنگار شبکه تلویزیونی "ان تی‌وی" گفته‌اند که نه سلاح‌ها را پس می‌دهند و نه ساختمان‌ها را ترک می‌کنند.

سردسته یکی دیگر از شورشیان در لوهانسک گفته که هیچ چیز تغییر نکرده است: «ما اینجا می‌مانیم.» رهبر یکی دیگر از گروه‌های جدایی‌طلب در دونتسک، شرط تخلیه ساختمان‌های دولتی را، کناره‌گیری دولت موقت کی‌یف دانسته است.

Ost Ukraine Slavianst
سنگربندی هواداران روسیه در برابر مقر پلیس شهر اسلاویانسک

دنیس پوشیلین گفته که گروه او مراکز تصرفی را ترک می‌کند اما به این شرط که «الکساندر تورچینف (رئیس جمهور) و آرسنی یاتسنیوک (نخست وزیر) موقت اوکراین نیز از مراکزی که با کودتا تصرف کردند، بیرون بروند.»

شروط جدایی‌طلبان فهرستی طولانی تشکیل می‌دهد. برخی خواستار حق تابعیت روسی شده‌اند تا در صورت لزوم بتوانند از روسیه طلب کمک کنند. تعداد دیگری می‌خواهند که رهبران بازداشتی گروه آنها از زندان آزاد شوند و نیروهای دست راستی افراطی مثل "رایت سکتور" نیز موظف به پس دادن سلاح‌هایشان باشند.

تنی چند در دونتسک گفته‌اند که تنها به شرط توقف عملیات نظامی کی‌یف علیه مردم، حاضرند خلع سلاح را بپذیرند. اشاره آنها به ادامه ماموریت " ضد تروریستی" ارتش اوکراین علیه جدایی‌طلبان است که به گفته سخنگوی امنیت ملی کی‌یف تا زمان تداوم تحرکات "تروریست‌ها" در شرق ادامه خواهد داشت. یکی دو نفر دیگر هم عنوان کرده‌اند که پیش از خلع سلاح جدایی‌طلبان، باید گارد ملی و کلیه گروه‌های مسلح هوادار اروپا خلع سلاح شوند که در تظاهرات میدان کی‌یف مشارکت داشتند.

وبسایت آلمانی "اشپیگل آنلاین" به نقل از گزارشگر محلی خود در دونتسک می‌نویسد، از آنجا که هر یک از جدایی‌طلبان دیدگاه و نظر خود را دارد، اوضاع در شرق قابل پیش‌بینی نیست. بسیاری از اشغال‌کنندگان ساختمان‌ها خواستار همه‌پرسی هستند اما نمی‌دانند دقیقا چه پرسشی را باید در رفراندوم طرح کنند.

ممنوعیت سفر اتباع روسی به اوکراین

اسلاویانسک در شامگاه پنجشنبه همچنان ناآرام بود. یک گروهان اوکراینی توانست پست بازرسی گروهی از هواداران اونیفورم پوش روسیه را تصرف کند. به گفته شاهدان عینی، در طول شب صدای تیراندازی از شهر به گوش می‌رسید.

در حال حاضر، پلیس مرزی اوکراین اجازه رفت و آمد شهروندان روس در سنین بین ۱۶ تا ۶۰ سال به این کشور را نمی‌دهد. علت این محدودیت، ترس از تقویت نیروهای هوادار روسیه در اوکراین مطرح می‌شود. البته روز جمعه ۱۸ آوریل، کنترل‌ها به دلیل نخستین روز عید پاک کمتر شده بود.

ممنوعیت سفر روس‌ها به اوکراین از سوی وزارت خارجه روسیه نیز مورد انتقاد قرار گرفته و نقض حقوق بین‌المللی خوانده شده است. از زمان شروع بحران اوکراین، بسیاری از شهروندان روس امکان سفر به کشور همسایه را نیافته‌اند. این ممنوعیت شامل خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • shoma

    Mr. Freidun does not point his finger at the most important issue which should be at the center of our attentions as Irainians. That is the simple fact that Putin ousted IRSI from the Gas and Oil market encouraging them playing anti-Americanism role in the region through his agents in Iran pro-Russian Marxists. But he finally said what I was saying for years and that is this part روسیه، غولی با پا‌های چوبین در واقع مرد نیرومند کرملین و کشورش نیز در زمره قربانیان «نفرین نفت»‌اند. شاید اگر این نفرین دامن روسیه را نمی‌گرفت، این کشور می‌توانست سر انجام، بعد از این همه ناکامی، با انجام اصلاحات پرهیز ناپذیر سیاسی و اقتصادی، سرانجام به یک قدرت مدرن قرن بیست و یکمی بدل شود و همچون شماری از کشورهای اروپای مرکزی و خاوری، دوران گذار از کمونیسم به لیبرالیسم را با سرعت بیشتری طی کند. به جای توفیق یافتن در این تحول، روسیه به دام «پوتین‌ایسم» گرفتار آمده که معجونی از ناسیونالیسم دوران تزار، مذهب ارتدوکس و استالینیزم است. تظاهرات هواداران پوتین، با همراهی کشیش‌های ارتدوکس در پیرامون مجسمه‌های لنین، سخت دیدنی است. http://www.radiofarda.com/content/f35_russia_economy_ukraine_crisis/25333358.html