ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده رهبران اوکراین برای تغییر در قانون اساسی

رهبران اوکراین اعلام کردند که با حمایت از تغيير در قانون اساسی این کشور، قدرت را تمرکززدايی و تصمیم درباره زبان رسمی نواحی را به شوراهای محلی منتقل می‌کنند.

آرسنی ياتسنيوک، نخست‌وزيرموقت اوکراين، جمعه ۲۹ فروردين(۱۸ آوريل) قول داد که با تغییرات احتمالی قانون اساسی، زبان روسی «شأنی خاص» پيدا کند و تمرکز قدرت در اوکراين به‌شکلی وسيع کاهش يابد.

طرح تغییر در قانون اساسی اوکراین واکنش مثبتی به خواسته‌های روس‌زبانان این کشور است

اين سخنان جديدترين پيشنهادات دولت موقت اوکراين در تلاش برای کاهش تنش‌ها و پايان اعتراض‌های طرفداران مسکو در شرق اين کشور بوده است.

ياتسنيوک همراه با الکساندر تورچينف، رييس‌جمهور موقت اکراين، در پيام مشترک تلويزيونی خود خواستار وحدت ملی شدند و از مردم قوياً خواستند تا از دست زدن به خشونت بپرهيزند.

آنها اعلام کردند که از تغيير در قانون اساسی حمايت خواهند کرد، قدرت را تمرکززدايی و به شوراهای محلی منتقل می‌کنند و تصميم‌گيری درباره زبان رسمی نواحی مختلف را به شوراهای آنان واگذار خواهند کرد. اين موارد، خواسته‌های اصلی روس‌زبان‌ها بوده است.

همزمان روسيه اعلام کرد که از ارزيابی ايالات متحده درباره توافق بين‌المللی بدست‌آمده در روز پنجشنبه در ژنو برای رفع بحران در اکراين نوميد شده است. بيانيه وزارت خارجه روسيه افزوده است که تهديد واشنگتن به اعمال تحريم‌های جديد عليه مسکو «کاملاً غيرقابل قبول» است. اين بيانيه مقامات آمريکا را به تلاش برای «تطهيرکردن» خشونت‌های صورت‌گرفته از سوی کيف عليه معترضان استان‌های شرقی متهم کرده است.

به علاوه، دميتری پسکوف، سخن‌گوی ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه نيز در تلويزيون دولتی ظاهر شد و تهديد آمريکا به تحريم‌های جديد را مورد انتقاد قرار داد. وی اظهار داشت: «شما نبايد رفتاری نسبت به روسيه انجام دهيد که انگار روسيه يک دخترمدرسه‌ای بی‌ادب است و می‌توانيد برگه‌ای جلوی او بگذاريد که رويش هر وقت لازم بود علامت بزنيد دخترک تکاليف‌اش را انجام داده است.»

حکومت خودخوانده «جمهوری خلق دونتسک» گفته بود که اشغال‌کنندگان ساختمان‌ها دولت کيف را مشروع نمی‌دانند.

انتقادهای مقام‌های روسيه در واکنش به اظهارات باراک اوباما صورت پذيرفت که گفته بود نسبت به وعده‌های روسيه برای تلاش در جهت کاستن تنش‌ها در اوکراين مشکوک است و ايالات متحده و متحدانش آماده هستند تا اگر روسيه به تعهدات خود عمل نکند، تحريم‌های بيشتری عليه اين کشور اعمال کنند.

در همين حال، يوليا تيموشنکو نخست‌وزير سابق اوکراين و يکی از نامزدهای احتمالی رياست‌جمهوری آينده در اين کشور روز جمعه به دونتسک وارد شد تا برای آرام‌ترکردن وضعيت تلاش کند. وی در گفت‌و‌گو با آسوشيتد پرس اظهار کرد: «من می‌خواهم با گوش خودم اين خواسته‌ها را بشنوم و دريابم که آنها چقدر جدی هستند، تا شايد بتوان راهی برای سازش ضروری ميان غرب و شرق يافت که به ما اجازه خواهد داد بار ديگر در کشور به وحدت برسيم».

گفتنی است که روز پنج‌شنبه توافقی دور از انتظار بين ايالات متحده، اتحاديه اروپا، روسيه و اوکراین بر سر بحران اکراين به دست آمد که بر اساس آن، طرفين خواستار خلع سلاح کليه گروه‌های شبه‌نظامی و بازگرداندن فوری همه ساختمان‌های دولتی اشغال‌شده در سرتاسر کشور به دولت مرکزی شدند. با اين حال، دنيس پوشيلين، يکی از رهبران معترضان هوادار روسيه، به نمايندگی از سوی حکومت خودخوانده «جمهوری خلق دونتسک» گفته بود که اشغال‌کنندگان ساختمان‌ها دولت کيف را مشروع نمی‌دانند و بنابراين ساختمان‌ها را ترک نخواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.