ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش از اوین: ماجرای تعرض به زندانیان سیاسی

یک زندانی سیاسی: رفتاری که با ما می‌کنند از رفتاری که صدام با اسرای جنگ می‌کرد بدتر است. ماموران ضد شورش یک تونل درست کرده بودند و با باتوم زندانی‌ها را می‌زدند.

«رفتاری که با ما می‌کنند از رفتاری که صدام با اسرای جنگ می‌کرد، بدتر است. ماموران ضد شورش یک تونل درست کرده بودند و با باتوم زندانی‌ها را می‌زدند. راهروهای زندان پر از خون بود و باید بگویم رفتار مقامات زندان وحشیانه بود. ما قصد داریم در اعتراض به رفتاری که با ما صورت گرفته، دست به اعتصاب غذا بزنیم. زندانی‌ها بی کار ننشسته‌اند، ما با گروه‌های فعال بیرون از زندان در تماسیم و در روزهای آینده دست به اقدام جمعی می‌زنیم. ما از همبندی‌هایمان بی خبریم، اما گفته می‌شود که زندانیان معترض را به رجایی شهر تبعید کرده‌اند.»

این بخشی از گفت‌وگوی گزارشگر «رادیو زمانه» با یکی از زندانیان سیاسی در اوین است.

بازرسی و ضرب و شتم زندانیان سیاسی

صبح روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، بیش از ۱۰۰ تن از ماموران گارد ضد شورش زندان اوین ضمن بازرسی بند ۳۵۰ زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار داده و ۳۱ تن از زندانیان را به سلول انفرادی منتقل کردند.

بنا بر خبرهایی که به رادیو زمانه رسیده است، ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ماه، بیش از ۱۰۰ سرباز گارد، همراه با ماموران سپاه و وزارت اطلاعات به بند ۳۵۰ که زندانیان سیاسی اوین در آن نگهداری می‌شوند، هجوم برده و تمام بند را بازرسی کردند.

زندانیان اتاق‌های ۱ و ۳ در اعتراض به دزدیده شدن وسایل گرانبهایشان طی بازرسی‌های قبلی، از ماموران می‌خواهند که وسایل آن‌ها در حضور خودشان تفتیش شود. پس از بازرسی وسایل در مقابل زندانیان، ماموران امنیتی که از نیافتن هر نوع وسیله ممنوع عصبانی شده بودند، ابتدا به زندانیان اتاق ۱ حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند.

سپس ماموران سراغ زندانیان اتاق ۳ رفته و این زندانیان را از اتاق بیرون کشیده و در تونلی که توسط دو ردیف سرباز گارد شکل گرفته بود، با باتون زندانیان را به شدت مصدوم کردند. همچنین تعدادی از زندانیان سیاسی که در حیاط بند ۳۵۰ بودند، به دلیل این‌که اقدام به خواندن سرود و شعار «مرگ بردیکتاتور» کردند، توسط سربازان گارد محاصره شده و به شدت مضروب می‌شوند.

یکی از زندانیان بند ۳۵۰ که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود به «رادیو زمانه» گفت: «بلایی را که عراقی‌ها سر اسرای ایرانی می‌آوردند برسر زندانیان سیاسی آوردند. تنها خواسته زندانیان این بود که وسایلشان در حضور خودشان بازرسی شود و بازرسی هم انجام شد ولی چون مسئولین نتوانستند وسیله ممنوعه‌ای پیدا کنند شروع به توهین لفظی به زندانیان نمودند و وقتی زندانیان به این موضوع اعتراض کردند آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

این زندانی در ادامه گفت:«دو نفر از زندانیان بنام‌های امید بهروزی و اسماعیل برزگری بر اثر صدمات وارده به بیمارستان طالقانی منتقل شدند. امید بهروزی زمانی که ماموران گارد اقدام به شکستن شیشه‌ها کردند شریان دستش پاره شد و اسماعیل برزگری دو دنده‌اش شکست. سمکو خلقتی که در مقابل ضرب و شتم مقاومت کرد را بسیار کتک زدند و لباس‌هایش کاملا پاره شده بود. حتی اسدالله هادی که بتازگی جراحی قلب باز انجام داده بود را نیز بشدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

وی همچنین بیان داشت: «امید بهروزی از دراویش گنابادی به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و حتی یکی از شریان‌های اصلی دستش پاره شد و بشدت خونریزی پیدا کرد و به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد. همچنین اسماعیل برزگری به علت شکستن دنده که از لگد سربازان به قفسه سینه‌اش بود به‌‌‌ همان بیمارستان منتقل شده است.»

سهیل بابادی، غلامرضا خسروی سوادجانی، اسدالله هادی، اسدالله اسدی، بهنام ابراهیم‌زاده و جواد فولادوند از دیگر زندانیانی بودند که طی ضرب و شتم سربازان گارد مصدومیت جدی پیدا کردند.

در ‌‌‌نهایت ۳۱ تن از زندانیان سیاسی در حالی که در تونل سربازان گارد ضرب و شتم می‌شدند و خون آلود بودند، با مینی بوس از زندان اوین خارج شدند. گفته می‌شود که ضرب و شتم زندانیان حتی در داخل مینی بوس هم ادامه داشته است.

انگیزه احتمالی تعرض اخیر به زندانیان

علی عجمی از زندانیان سیاسی که پیش از این مدتی از زمان محکومیت خود را در بند ۳۵۰ اوین گذرانده به "زمانه" می‌گوید: «در این بند دوربین‌های مدار بسته وجود دارد و رفتار زندانیان مدام زیر نظر است. ۳۵۰ سلول ندارد و اتاقهای بزرگی دارد که زندانی‌ها پرده‌هایی در کنار آن آویزان می‌کنند و تنها محیط خصوصی زندانی همان محیط تخت است. زندانی‌های گاهی رادیو و یا موبایل می‌توانند از طریق زندانی‌های عادی به دست بیاورند. ماموران زندان روی این موارد حساسیت دارند و هر چند وقت یک بار بازرسی صورت می‌گرفت ولی این بازرسی‌ها خشن نبود.»

علی عجمی

او در مورد انگیزه احتمالی خشونت اخیر می‌گوید که این اقدامات با هماهنگی بوده و ممکن است بخش‌هایی از نظام خواسته باشند به دولت فشار وارد کنند. او می‌گوید که وزارت اطلاعات محفل‌های مختلفی دارد و ممکن است با این اقدام خواسته باشند حامیان دولت روحانی را دلسرد کنند و در نهایت موجب شکست جریان روحانی در انتخابات آینده شوند. مقامات زندان روی اقدام جمعی و نافرمانی مدنی حساسیت دارند و می‌خواهند به هر شکلی جلوی اعتراضات جمعی زندانیان را بگیرد.

این فعال سیاسی به زمانه می‌گوید: «نهادهای امنیتی خواستار کنترل و قطع ارتباط زندانیان سیاسی با جامعه هستند زیرا که می‌دانند که زندانیان سیاسی بر روی جامعه تاثیر دارند. مثلا در قضیه انتخابات نامه‌ها و تحلیل‌های زندانیان سیاسی بسیاری را متقاعد کرد تا در انتخابات شرکت کنند.»

در اولین واکنش رسمی مقامات دولتی در مورد ضرب و شتم زندانیان سیاسی، غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، «هرگونه درگیری و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین توسط ماموران و زندانبانان» را تکذیب کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کمیته حقیقت یاب…خواست خانواده زندانیان سیاسی | Free Iran

    […] روزپنجشنبه، بیش از صدتن از ماموران گارد ضد شورش زندان اوین ضمن بازرسی بند ۳۵۰، زندانیان حاضر در این بند را مورد ضرب و شتم قرار دادند و ۳۱ تن از آنان را به سلول انفرادی منتقل کردند. […]

  • عسگری

    بجنگ تا بجنگیم ما زن ومرد جنگیم این هشداری است به سیدعلی وگزمه های تحت امرش که فساد وجهل و جورجنایت سراسر رژیم ضدبشری اش را فرا گرفته ومیرود که برسرتقسیم غنائم چپاول کرده ازملت ایران باندهای درون رژیم با سگ دعواهای خود علیه یکدیگرریش وریشه اش رابسوزاند واین مهم دیرنخواهد بود من بعنوان یک درد کشیده درتبعید به شما اعلام میکنم یقین بدانید که حتی لاشه های متعفن شمارا درخاک ایران دفن نخواهیم کرد زیرا شما ایرانی نیستید وازنسل مفصودعلی هندی دست پروده برادران شرلی انگلیسی هستید وبه تدریج تبدیل به عرب های عراقی شدید وهیچ نسبتی با ملت ایران ندارید زیرا انچه درمورد ملت حقشناس وفداکارایران روا داشته اید بسی ناگوارترازاجدادتان بوده وانقدربزدل وپلید هستید که ناجوانمردانه به عده ای انسان پاک واگاه وتحصیل کرده که به الودگیهای شما الوده نشده اند ودراسارت شما هستند چنین وحشیانه تعرض میکنید وقدرت خودرا به رخ مشتی گرفتاردست وپا بسته بیدفاع نشان میدهید اما پشت پرده با شیطانهای بزرگ وکوچک لاس میزنید وبرای بقا حکومت فاشیستی خود چاکرم قربان میگویید شما مفتخوران عامل استعمارپیرانگلس وشرکایش بوده وهستید وتاریخ ایرانزمین هرگزخیانتهای شما را فراموش نخواهد کرد من به همرزمان دربند وخانواده های انها درود میفرستم وننگ ونفرین برسیدعلی مفلوک وباندهای تحت امرش نثارمیکنم ویقین دارم ملت ایران بزودی درخیزشی بزرگ بساط جهل وجور وجنایت اخوندی را به دره نیستی خواهد ریخت.به امید فردای ازادی وایرانی بدون اخوند واخوندصفتان دینکار ودینفروش.پیروزمتحد باشید.

  • nader

    جواد مومنی معاون اجرایی زندان اوین که خود را با افتخار "لاجوردی دوم" می نامد. او تصویری از "اسدالله لاجوردی" بر روی میز کارش دارد و خود را شاگرد کوچک آن "استاد" می داند. بارها در جمع زندانیان افسوس خود را چنین بیان کرده است: "حیف که حالا نمی شود آن جوری که باید با شماها برخورد کرد، حیف که دستمان بسته است"!؟. زندانیان اوین ، چه سیاسی و چه محکومان جرایم عادی او را به خوبی می شناسند. چهره او آخرین تصویری است که محکومان به اعدام طی قریب به سی سال گذشته در زندان اوین به چشم دیده اند. او در پناه دیوارهای بلند اوین در سحرگاه اعدام نیازی به پوشاندن چهره اش ندارد.