ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروهی از استادان دانشگاه‌های ایران خواهان اجرای وصیت ریچارد فرای شدند

۲۳۳ تن از استادان دانشگاه‌های

۲۳۳ تن از استادان دانشگاه‌های ايران در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، از وی خواستند تا به وصيت‌نامه ريچار فرای، ايران‌شناس سرشناس و دفن او در اصفهان عمل کند.

ريچارد نلسون فرای، ايران‌شناس آمريکايی هفتم فروردين‌ماه در بوستون درگذشت

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در این نامه ضمن تقدیر از کوشش‌های ریچارد فرای در شناساندن «فرهنگ غنی ایرانی» به‌رغم «تبليغات بسيار نامساعد رسانه‌ها‌» گفته شده است که وصیت‌نامه وی «با احترام و تشريفاتی که شايسته» اوست اجرا شود.

ريچارد نلسون فرای، ايران‌شناس و شرق‌شناس آمريکايی هفتم فروردين‌ماه سال جاری در ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت. او بنيانگذار کرسی مطالعات ايرانی در دانشگاه‌های کلمبيا و هاروارد بود.

وی به دليل علاقه‌اش به ايران وصيت کرده بود که در کنار زاينده‌رود دفن شود. محمود احمدی‌نژاد، رئيس دولت وقت ايران نيز قول داده بود که فرای در اين محل دفن شود. اما دفن وی اکنون با مخالفت‌های جدی مخالفان دولت روبه‌رو شده است.

نویسندگان نامه به حسن روحانی، تأکید کرده‌اند که تعلل در اجرای وصیت‌نامه فرای، «نتايج ناگواری برای منافع ملی و سابقه‌ فرهنگی کشور خواهد داشت».

در همین حال حسين نوش‌آبادی، معاون حقوقی و پارلمانی وزير ارشاد در گفت‌وگو با سایت میراث فرهنگی گفته است وزارت ارشاد به دليل حواشی به‌وجود آمده درباره دفن فرای در ايران به اين موضوع وارد نمی‌شود.

نوش‌آبادی گفت: «[اگر] ايشان يک هنرمند معمولی مثل هنرمندهای ديگر بود که حاشيه نداشت بحثی نبود. اما حاشيه‌هايی برای ايشان به وجود آمده است. شائبه‌هايی درباره اين که ايشان با برخی سرويس‌های اطلاعاتی بيگانه همکاری کرده است و ايشان خيلی با نظام جمهوری اسلامی و انقلاب ارتباط خوبی نداشته.»

همکاری ریچارد فرای موضوعی است که گروه‌های تندرو مخالف دفن وی در اصفهان آن را عنوان کرده‌اند اما تاکنون سندی در این‌باره منتشر نشده است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه گفته بود: «دولت جدید وصی ریچارد فرای محسوب نمی‌شود.»

جنتی افزوده بود: «ممکن است هر کس وصیت کند جایی دفنش کنند، هر کس وصی ایشان است برود و به وصیت ایشان عمل کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ستاره

    على جنتى مشغول عمل به وصىت مارک زاکربرگ در آزادسازى فىس بوک است. عنوان وزىر بى فرهنگ برازنده تر است براى اىن بز دل