ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين

در پی حمله مأموران امنیتی به بند ۳۵۰ اوين، نامه ۲۸ زندانی این بند به روحانی و اعتصاب زندانيان منتقل شده به سلول‌های انفرادی، ۱۲ زندانی سياسی این بند نیز دست به اعتصاب غذا زدند.

در پی یورش اخیر مأموران امنیتی به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوين، ۱۲ زندانی سياسی این بند با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به آن‌چه «برخوردهای خشونت‌آميز بی‌سابقه» نامیدند، دست به اعتصاب غذا زدند.

به‌گزارش وب‌سایت «کلمه»، این ۱۲زندانی سياسی با اشاره به یورش روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردين‌ماه مأموران امنیتی به بند ۳۵۰ زندان اوين رویدادهای این روز را «فاجعه» خواندند و نوشتند: «جای تأسف مضاعف است که به جای رسيدگی به اين برخوردهای غيرقانونی و پيگرد مسببان اين حادثه ناگوار برخی از مسئولان ذی‌ربط طی مصاحبه‌ها و اظهارات خود همه اين موارد را تکذيب و جراحت و آسيب‌ديدگی زندانيان را به‌طور کلی منکر شده‌اند که اين خود به معنی حمايت آشکار از ضاربان و قانون‌شکنان است.»

در روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردين‌ماه، سايت کلمه گزارش داد در يورشی که مأموران وزارت اطلاعات ايران، اطلاعات سپاه پاسداران و بيش از ۱۰۰ نفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها به بند ۳۵۰ اوين انجام دادند، بيش از ۳۰ زندانی سياسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و گروهی از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

حمله مأموران پس از آن صورت گرفت که زندانيان نسبت به آن‌چه «برنامه خشن بازرسی» گزارش شده اعتراض کردند. اين بازرسی بيش از پنج ساعت به طول انجاميده است و زندانيان تنها به سرودخوانی پرداخته بودند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران از زمان انتشار این خبر بارها برخورد خشن مأموران امنیتی که به‌گفته وی از مأموران زندان اوین نبودند را انکار کرده است.

این در حالی است که مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، حمله به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین را تأیید کرد و دست‌کم از «مختصری کوفتگی و جراحت» و «درمان سرپایی» مجروحان سخن گفت.

۱۲ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين در بیانیه خود آورده‌اند: «در اعتراض به برخوردهای غيرقانونی و تضييع حقوق زندانيان و نيز اعتراض به عدم رسيدگی به اين تخلفات فاحش و بی‌سابقه و ارائه اخبار کذب در جهت قلب واقعيت‌ها از بعد از ظهر روز دوشنبه اول ارديبهشت ۹۳ دست به اعتصاب غذا می‌زنيم.»

حسن اسدی زيدآبادی، امير اسلامی، اکبر امينی ارمکی، عماد بهاور، قربان بهزاديان‌نژاد، مسعود پدرام، امين چالاکی، محمدصادق ربانی املشی، علی‌رضا رجايی، حسين رونقی ملکی، رضا شهابی و محسن ميردامادی زندانيان سياسی ای هستند که این بیانیه را امضا کرده و اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.

پیش از این، ۲۸ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين در نامه‌ای به حسن روحانی، رئيس‌جمهوری و رئيس شورای عالی امنيت ملی ایران، رویدادهای روز ۲۸ فروردين‌ماه در زندان اوين را شرح داده و آن‌ها را «وحشتناک، بسيار خشن» خوانده و خواستار بررسی و پيگيری آن شده بودند.

همچنین زندانيان منتقل شده به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ که هنوز ۲۰ نفر از آن‌ها در انفرادی هستند، اعلام کرده بودند که تا زمان بازگشت به بند ۳۵۰ در اعتصاب غذا خواهند بود.

در همین حال رئيس سازمان زندان‌ها در آخرین گفت‌وگوی خود با خبرگزاری مهر بار دیگر گفت: «همان‌طور که پيش از اين گفتم هيچ‌گونه درگيری در بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوين رخ نداد و تنها يک بازرسی نوبتی صورت گرفته است. خبر درگيری ميان زندانيان و همکاران ما صحت ندارد و دروغ‌هايی است که جبهه معاند نظام انجام می‌دهد.»

غلام‌حسين اسماعيلی از «شناسايی عامل انتشار اين اخبار» به خارج از زندان خبر داد و افزود: «پس از انتشار اين اخبار موضوع را در زندان رصد کرده و عامل انتشار اين اخبار خلاف واقع را شناسايی کرده و او را به مقام قضايی معرفی کرديم. ما هر وقت به اقدامات مجرمانه‌ای در زندان برسيم موضوع را تعقيب کرده و موضوع را به مرجع قضايی گزارش می‌دهيم.

وی در مورد انتشار بيانيه برخی زندانيان از داخل زندان نيز گفت: «اين بيانيه‌ها ساختگی است و در خارج از زندان و از سوی همفکران زندانی تهيه و تنظيم می‌شود. اين افراد گروهی را در خارج از زندان دارند که آن‌ها وظيفه تنظيم اين بيانيه‌ها را دارند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • neda

    مادر حسین رونقی می گوید اوین امروز دستکمی از صحرای کربلا ندارد. زلیخا موسوی از حسین شهادت می دهد که نزدیک به ۲۰۰ باتوم به دست به بند آمده اند و آنها را زیر باتوم گرفته اند و در آخر می گوید که سرهنگ امانیان [ فرمانده حفاظت زندانهای استان تهران ] به صراحت گفته است که "نوبت آینده همه ی شما را می کُشیم".