ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارزار بی‌سابقه آمریکا علیه القاعده در یمن

سیا و پنتاگون، رهبری مشترک عملیات نظامی‌ای را در یمن علیه قدرتمند‌ترین شاخه القاعده آغاز کردند. تاکنون بیش از ۶۵ جنگجوی منتسب به القاعده در حمله‌ها کشته شده‌اند.

ايالات متحده آمریکا عمليات گسترده‌ای را با همکاری دولت یمن عليه پایگاه‌های القاعده در این کشور آغاز کرده است.

پهپادهای متعلق به سيا ظاهراً جنگجويان القاعده، انبارهای مهمات و نيز اردوگاه‌های آموزش نظامی این گروه را هدف قرار داده‌اند

به گزارش شبکه خبری «سی.ان.ان»، ايالات متحده که از چند روز پيش با پهپادهای خود به حملات هوايی گسترده‌ای را عليه مواضع القاعده در يمن آغاز کرده بود، اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) عمليات نظامی خود را به مرحله‌ای فراتر انتقال داد.

چند روز پيش، مقامات دولت يمن از آغاز کارزاری جديد عليه القاعده خبر دادند و از حمايت نظامی آمريکا از ارتش اين کشور با استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین پرده برداشتند.

اما دو روز پیش، خلبانان و خدمه نظامی هلی‌کوپترهای ارتش يمن را نیروهای آمريکايی تشکيل می‌دادند که به وسايل ديد در شب مجهز بودند و کماندوهای يمنی را به ارتفاعات دوردست کوهستانی در يمن جنوبی انتقال دادند.

عملیاتی مخفی

آمريکايی‌ها با هلی‌کوپترهای ساخت روسيه پرواز کرده‌اند تا عمليات را مخفيانه انجام دهند و رد پای ارتش آمريکا در حين عمليات را تا حد ممکن محو کنند.

يک مقام رسمی ايالات متحده در گفت‌و‌گو با سی.ان.ان گفته است که کماندوهای يمنی به محض رسيدن به کوه‌های یمن جنوبی با نيروهای مظنون به همکاری با شاخه «جزيره العرب» القاعده درگير شدند.

«نیویورک تایمز» گزارش داد که در اين درگيری بيش از ۳۰ جنگجوی القاعده کشته شدند.

جزيره العرب، قوی‌ترين شاخه القاعده به شمار می‌رود و رهبر آن تا سال ۲۰۰۱ دستیار خصوصی اسامه بن لادن در افغانستان بوده است

اين مقام رسمی افزوده است که هيچ نيروی آمريکايی در درگيری‌های زمينی شرکت نکرده است. با اين حال، وی مشخص نکرد که خدمه نظامی آمريکايی از نيروهای ويژه ارتش بوده‌اند، يا از مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سيا)، يا از پيمانکاران نظامی.

اين حملات در حالی رخ می‌دهند که به گزارش «کريستين ساينس مانيتور»، سيا و پنتاگون همراه با يکديگر رهبری عمليات نظامی را برعهده گرفته‌اند.

بر اساس اظهارات اين مقام رسمی، ايالات متحده به روش‌های مختلفی در حال کمک‌رسانی به دولت يمن بوده و در طی عمليات نظامی پهپادها در چند روز گذشته، حداقل  ۶۵  فرد مظنون به همکاری با «تروريست‌ها» کشته شده‌اند.

دور جديد يورش گسترده پهپادهای آمريکايی

پهپادهای متعلق به سيا ظاهراً تاکنون جنگجويان القاعده، انبارهای مهمات و نيز اردوگاه‌های آموزش نظامی متعلق به این گروه را هدف قرار داده‌اند.

اين خبر در حالی منتشر شده است که چند روز پيش، ۳۰ فروردين (۱۹آوريل)، «صبا»، خبرگزاری دولتی يمن گزارش داد که بر اثر حمله پهپاد آمريکايی در «البيضاء» يمن ۱۳ تن، از جمله سه کارگر غيرنظامی و ۱۰ جنگجوی منتسب به القاعده کشته شده‌اند.

صبا به نقل از منبعی رسمی افزوده بود که اين حمله پس از دريافت اطلاعاتی مبنی بر احتمال خرابکاری در مراکز شهری و نظامی مهم در البيضاء از سوی گروهی ۱۱نفره از «تروريست‌ها» صورت گرفته است.

«آسوشيتدپرس» نيز به نقل از يک مقام امنيتی که در حال بررسی اين حمله است، اظهارات يکی از غيرنظاميان جان‌به‌دربرده از اين واقعه را منتشر کرد.

شاهدان عینی از حمله پهپاد آمریکایی به یک خودروی شاسی بلند و کشته‌شدن غیر نظامیان می‌گویند

اين شهروند يمنی گفته بود که پهپاد آمريکايی خودرویی سفيد را هدف قرار داد و خود وی، همراه با عده‌ای ديگر پشت خودروهايشان پناه گرفتند، درحالی‌که «انفجارها» حدود ۳۰ دقيقه ادامه داشته‌اند.

به شهادت اين بازمانده، پهپاد ديگری به پهپاد نخستين اضافه شده، به محلی نزديک خودروی اين شهروندان شليک کرده و يکی از همراهان وی را به قتل رسانده است.

شاهد ديگری نيز مشاهدات خود را از اندام‌های جداشده و پراکنده اجساد، در خيابان کنار لاشه سوخته يک ماشين روايت کرده است.

گذشته از این، طبق گزارش يکی از مديران بيمارستانی که قربانيان اين حادثه به آنجا منتقل شده‌اند، سه شهروند غيرنظامی کشته و سه تن نيز مجروح شده‌اند.

«شاهزاده تاجدار» القاعده در اردوگاه آموزش نظامی

هفته پيش، ويدیويی از يک اردوگاه آموزش نظامی القاعده در يمن منتشر شد که در آن «ناصر الوحيشی»، دومين فرد قدرتمند شبکه القاعده، ملقب به «شاهزاده تاجدار» و رئيس شاخه جزيره‌العرب را نشان می‌داد که از تصمیم خويش برای حمله به آمريکا سخن می‌گويد.

وی گفته «ما باید صلیب را نابود کنیم». به گزارش سی.ان.ان، ناصر الوحيشی در اين ويدیو هيچ دغدغه‌ای بابت حمله احتمالی پهپادهای آمريکا به مواضع خود نشان نداده است.

دومین فرد قدرتمند القاعده ادامه داد: «آن‌که صلیب را بر پشتش حمل می‌کند، آمریکا است».

ناصر الوحيشی، دومين فرد قدرتمند شبکه القاعده(در سخنرانی اخیرش)؛ «شاهزاده تاجدار» ۲۰۰۱در ايران دستگير شد

در جلسه برگزارشده در اين اردوگاه، الوحيشی بيش از ۱۰۰جنگجوی شاخه جزيره العرب را خطاب قرار داده است. جزيره العرب، قوی‌ترين شاخه القاعده محسوب می‌شود و رهبر آن تا سال ۲۰۰۱ دستیار خصوصی اسامه بن لادن در افغانستان بوده است.

الوحيشی، تحت تعقيب دولت يمن بوده و در فهرست تروريست‌های بين‌المللی، يک بار سال ۲۰۰۱ در ايران دستگير و به مقام‌های يمنی تحويل داده شد. اگرچه وی بلافاصله و بدون تفهیم اتهام به زندان افتاد، اما پنج سال بعد همراه با بيش از ۲۳ زندانی ديگر القاعده، از زندان گريخت.

احتمال مرگ مهم‌ترین سازنده بمب القاعده

به نظر می‌رسد واکنش فوری آمريکا و يمن به ويدیوی منتشرشده و گسترش بی‌سابقه عمليات نظامی واشنگتن در اين کشور عربی، به سبب قدرت بسیار شاخه جزيره العرب القاعده است.

پتر برگن، تحليل‌گر امنيت ملی شبکه سی.ان.ان در اين مورد خاطرنشان کرده است: «اين ويدیو دستگاه امنيتی آمريکا را حيرت‌زده کرد، زيرا چنين جمع بزرگی از القاعده توانسته جايی در يمن، پنهان از ديد آنها، گرد هم‌آید.»

وی افزود: «مشکل اصلی در رابطه با اين گروه، متخصص ساخت بمب آنها است. او می‌تواند بمب‌هايی را برای جاسازی در هواپيماها طراحی کند که قابل رديابی و شناسايی نيستند».

ابراهیم الاسيری مسئول ساخت بمب‌های به کار رفته در بسياری از حملات صورت‌گرفته عليه ايالات متحده است

در گزارش اختصاصی سی.ان.ان از عمليات مشترک روز سه شنبه از سوی نيروهای نظامی آمريکا و کماندوهای يمنی، اعلام شد که احتمالاً «ابراهيم الاسيری»، اين متخصص ساخت بمب، در ميان کشته‌شدگان درگيری قرار دارد.

مقامات يمنی و آمريکايی برای تأييد نهايی اين خبر، مشغول آزمايش دی.ان.ای از اجساد کشته‌شدگان هستند. در همين رابطه، مقامات آمريکايی تاکيد کرده‌اند که احتمال کشته‌شدن ابراهیم الاسيری، در حمله‌ای که مستقيماً علیه وی طراحی نشده باشد، چندان بالا نيست.

الاسيری مسئول ساخت بمب‌های به کار رفته در بسياری از حملات صورت‌گرفته عليه ايالات متحده، از جمله حمله انتحاری ناموفق روز کريسمس سال ۲۰۰۹ در شهر دیترويت بوده است.

وی در ويدیوی منتشرشده از اردوگاه القاعده حضور نداشت. او و بسياری از رهبران شاخه جزيره العرب القاعده برای مدت‌ها به مخفيگاه‌ها پناه برده بودند.

به گفته متخصصان، آن‌ها برای برقراری ارتباط با ديگر اعضا به روش سنتی اعزام «پيک» روی آوردند.

پاسخ القاعده به عملیات نظامی

در همين حال، روز سه‌شنبه آسوشيتدپرس نيز گزارش داد که طی ۲۴ساعت گذشته، افراد مسلح در چندين حمله متوالی ، چهار افسر ارشد امنيتی يمن را ترور کرده‌اند.

اين گزارش به نقل از مقامات رسمی يمن می‌افزايد که تروريست‌های مسلح موتورسوار در «صنعا» دو سرهنگ متعلق به سازمان اطلاعات يمن و يک سرهنگ پليس را هدف قرار دارند، و در «حريب» نيز معاون رئيس بخش امنيت را به قتل رساندند.

به نظر می‌رسد اين حملات کنشی تلافی‌جويانه در پاسخ به عمليات گسترده آمريکا و يمن عليه القاعده بوده است.

آمارهای تکان‌دهنده از پرواز پهپادها

گفتنی است که بر اساس آمار«بنياد آمريکای نوين»، در زمان رياست‌جمهوری جرج دبلیو بوش، حملات پهپادهای سيا اغلب در پاکستان صورت می‌گرفت (۴۵مورد ثبت‌شده) و تنها يک‌ بار پهپادهای آمريکايی به يمن حمله کردند.

اما از زمان سر کار آمدن اوباما، تاکنون ۳۳۵ حمله از سوی پهپادهای آمريکايی به پاکستان صورت گرفته و ۱۰۸حمله پهپادهای سيا نیز در يمن به ثبت رسیده‌ است.

حملات پهپادها در يمن حدود ۱۰۱۸ نفر را به کام مرگ فرستاده که در ميان آنها، ۸۷غيرنظامی بوده‌اند

علاوه بر آن، ديگر انواع تجهيزات از جمله موشک‌های کروز نيز ۱۵بار عليه القاعده يمن به کار رفته است.

بر اساس اين آمار، حملات يادشده پهپادها در پاکستان تاکنون به کشته‌شدن ۳۴۲۸ نفر از جمله ۳۰۷غيرنظامی، ۲۷۸۷شبه نظامی، و ۳۳۴نفر با هويت نامعلوم انجاميده است.

حملات پهپادها در يمن نيز حدود ۱۰۱۸نفر را به کام مرگ فرستاده که در ميان آنها، ۸۷غيرنظامی، ۸۸۱شبه‌نظامی، و ۵۰فرد که هويت‌شان معلوم نيست، حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.