ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۱ زندانی ديگر در اوین به اعتصاب غذا پيوستند

در پی پخش گزارشی در تلویزیون دولتی ایران درباره رویدادهایی که در زندان اوین رخ داد، ۲۱ زندانی سیاسی ديگر به اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سياسی بند ۳۵۰ اوین پیوستند.

در حالی‌که رئیس سازمان زندان‌های ایران در تلویزیون ظاهر شد و بار دیگر یورش به زندانیان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين را تکذیب کرد، با ادامه اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سياسی این بند، ۲۱ زندانی ديگر نیز به آن‌ها پيوستند.

به گزارش تارنمای «کلمه»، اين زندانيان سياسی به همین مناسبت بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن ضمن بیان تخلفات مأموران امنيتی در یورش به بند ۳۵۰ زندان اوین، هفت خواسته خود را مطرح کرده و گفته‌اند تا برآورده شدن خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای نامحدود می‌زنند.

آن‌ها گفته‌اند این اقدام را به‌رغم ميل باطنی و با توجه به اين امر انجام می‌دهند که هيچ راهی برای رساندن پيام و پيگيری مطالبات‌شان باقی نمانده است.

در روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه، سایت کلمه گزارش داد در یورشی که مأموران وزارت اطلاعات ایران، اطلاعات سپاه پاسداران و بیش از ۱۰۰ نفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها به بند ۳۵۰ اوین انجام دادند، بیش از ۳۰ زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و گروهی از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

حمله مأموران پس از آن صورت گرفت که زندانیان نسبت به آن‌چه «برنامه خشن بازرسی» گزارش شده اعتراض کردند.

در پی این یورش، ۱۲ زندانی سیاسی این بند با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به آن‌چه «برخوردهای خشونت‌آمیز بی‌سابقه» نامیدند، دست به اعتصاب غذا زدند.

زندانیان جدیدی که به اعتصاب غذا پیوسته‌اند ضمن توضیح آن‌چه در بند ۳۵۰ زندان اوین گذشت موارد نقض حقوق زندانیان توسط مأموران امنیتی را «ضرب و شتم شديد زندانيان، ايجاد صدمات عمدی به عده‌ای از زندانيان، عدم اعزام مصدومان به بيمارستان و مراکز پزشکی، عدم پيگيری شکايات زندانيان، تراشيدن موی سر و صورت به اجبار به قصد تحقير زندانيان، زدن دست‌بند و چشم‌بند و تخريب اموال عمومی و شخصی» عنوان کرده‌اند.

این زندانیان سیاسی مأموران امنیتی را به «نقض حقوق زندانيان»، «نقض اصول مندرج در اعلاميه جهانی حقوق بشر» و «بی‌توجهی و نقض اصول مندرج در قانون اساسی و آيين‌نامه سازمان زندان‌ها» متهم کرده‌اند.

آن‌ها خواسته‌های خود را «بازگشت همه زندانيان مضروب اعزامی به بند ۲۴۰ انفرادی، رسيدگی به موضوع و تعقيب قانون‌شکنان، اعزام فوری مجروحان به پزشکی قانونی برای ارزيابی ميزان صدمات جسمی، اعزام مجروحان به بيمارستان برای درمان جراحات، عذرخواهی رسمی از زندانيان و خانواده‌هايشان، جبران خسارات مادی و معنوی زندانيان و حضور نمايندگان مجلس و هيأت حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران در محل بند ۳۵۰ زندان اوين و شنیدن اظهارات زندانيان و تهيه صورت جلسه» اعلام کرده‌اند.

پيش از اين هم زندانيان منتقل شده به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ که هنوز ۱۴ نفر از آن‌ها در سلول‌های انفرادی هستند، اعلام کرده بودند که تا زمان بازگشت به بند ۳۵۰ در اعتصاب غذا خواهند بود.

صبح روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه جمعی از خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین همراه با گروهی از فعالان سیاسی – مدنی و مردم، در مقابل دفتر ریاست جمهوری و قوه قضائیه در خیابان پاستور تهران تجمعی اعتراضی برپا کردند.

در ادامه این تجمع، پنج تن از افراد خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به‌عنوان نمایندگان دیگر خانواده‌ها جهت مذاکره به نهاد ریاست جمهوری دعوت شدند و خواسته‌های کتبی خود را مبنی بر سرعت بخشیدن به رسیدگی به این امر پیش از آن‌که آثار زخم‌های ناشی از ضرب و شتم زندانیان از بین برود، ارائه دادند. نهاد ریاست جمهوری نیز قول داد گزارش کتبی و شفاهی خانواده‌های زندانیان سیاسی را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تحویل دهد.

غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها در گزارش تلویزیون ایران درباره رویدادهای بند ۳۵۰ زندان اوین

گفته شده که نتیجه ارائه گزارش‌ها و مذاکرات در تماس تلفنی به نماینده خانواده‌ها اطلاع داده خواهد شد.

تلویزیون دولتی ایران نیز در رابطه با رویدادهای بند ۳۵۰ زندان اوین برنامه ویژه داشت که در آن ضمن گفت‌وگو با غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران گوشه‌هایی از فیلم‌هایی را نشان داد که مأموران امنیتی در روز يورش به بند ۳۵۰ حین بازرسی خود گرفته بودند.

در این گزارش، غلام‌حسین اسماعیلی بار دیگر ضرب و شتم زندانیان توسط مأموران امنیتی را انکار کرد، اما بر خلاف بارهای گذشته که بازرسی را آرام و بدون تنش عنوان کرده بود اعلام کرد که برخی زندانیان بر اثر تنشی که خود به‌وجود آوردند و شیشه‌هایی که خود شکستند آسیب دیدند.

در این گزارش تلویزیونی برای لحظات کوتاهی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین نشان داده شدند که در اعتراض به بازرسی مأموران امنیتی از بند خارج نمی‌شوند و مأموران آن‌ها را بلند کرده به بیرون می‌برند. در این تصاویر چهره زندانیان دیده نمی‌شود. همچنین فریادهای زندانیان در حیاط بند با تصاویری محو نشان داده می‌شود.

غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه در مورد اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان اوین نیز گفت: «این خبر یا کذب است یا هنوز به من اطلاع داده نشده است.»

در همین حال ۱۲ زندانی سياسی بند ۳۵۰ که از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده‌اند، در بيانيه دوم خود تأکید کرده‌اند که چهار ساعت درگيری در اين بند به‌طور کامل با دوربين‌های مداربسته ضبط شده و قابل مشاهده است.

این زندانیان همچنين گفته‌اند آنان که جويای کشف حقيقت هستند، می‌توانند با مشاهده آسيب‌ديدگان يورش ۲۸ فروردين به کذب بودن اظهارات رئيس سازمان زندان‌ها و مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری پی ببرند.

مصطفی پورمحمدی سه روز پیش گفت در جریان بازرسی مأموران امنیتی از بند ۳۵۰ زندان اوین «مختصری کوفتگی و جراحت پیش آمد و براساس گزارش‌های اولیه یک یا دو نفر بیشتر نبودند و با درمان سرپایی نیز مسئله حل شد.»

به‌جز مصطفی پورمحمدی اعضای دولت حسن روحانی تاکنون واکنشی نسبت به این رویداد نشان نداده‌اند.

۱۲ زندانی سياسی اعتصاب‌کننده در بیانیه خود ضمن اشاره به وضعیت جسمانی چند زندانی سیاسی که مورد حمله مأموران امنیتی قرار گرفته‌اند، نوشته‌اند: «اظهارات ۱۹ نفر از ۳۲ نفری که به انفرادی و بهداری منتقل شده بودند و اينک به بند ۳۵۰ بازگشته‌اند، در مورد ضرب و شتم‌ها و برخوردهايی که با آن‌ها شده آن‌قدر تکان‌دهنده است که هر قاضی باوجدانی را به تأمل وامی‌دارد.»

آن‌ها هشدار داده‌اند که سیاست مرتکبان این اقدام‌ها، تلف کردن وقت است تا آثار جرم‌شان بر طرف شود.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود در روز چهارشنبه سوم اردیبهشت، از تشکيل تيمی برای بررسی رویدادهای زندان اوین خبر داد و گفت: «تيمی از سوی دولت برای بررسی وقايع اخير زندان اوين تشکيل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهيم کرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    این رژیم،رژیم انکار و منکرست.رئیس قوه قضایی،آن مردک عراقی،منکر زندانی سیاسی،منکر اعدام سیاسیون و مدعی است که ایران آزاد‌ترین کشور جهان است.و هر روز حکم اعدام چند نفر را امضا میکند.کتک خوردن زندانی و مجروح کردن آنها که برایش موضوع مهمی نیست که در باره ااش فکر کند.وزیر دادگستری هم که سابقه ش در قتل و جنایت روشن است.رئیس جمهور،رفسنجانی،خاتمی وهمپالگیهاشان در ایران و خارج هم خفقان گرفته اند.زندانی سیاسی چه کند جز اعتصاب غذا.زندانی سیاسی آزاد باید گردد.