ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بیشترین آسیب خشک شدن دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است»

به گفته دبیر «ستاد احیاء دریاچه ارومیه» استان آذربایجان شرقی به دلیل مسیر جریان باد در این منطقه نسبت به سایر استان‌ها بیشتر در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

به گفته دبیر«ستاد احیاء دریاچه ارومیه» با ادامه روند خشک شدن این دریاچه، استان آذربایجان شرقی به دلیل مسیر جریان باد در این منطقه نسبت به سایر استان‌ها بیشتر در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عیسی کلانتری در همایش یک روزه احیاء دریاچه ارومیه گفت: «زندگی کردن برای مردم در حوالی دریاچه ارومیه، بدون این دریاچه بسیار پر هزینه و سخت خواهد بود.»

کلانتری ضمن اشاره به راهکارهای مختلف برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: « طبق آخرین جمع بندی‌ها با کمی تلاش مسئولان و همکاری مردم می‌توان در مدت حداکثر ۱۳ سال دریاچه ارومیه را احیاء کرد.»

او همچنین با بیان شرایط موجود در سایر استان‌های حوضه دریاچه ارومیه  گفت:«به این نتیجه رسیدیم که تحت هیچ شرایطی توسعه جدید در زمینه کشاورزی و حتی سدسازی جدید در استان آذربایجان غربی نداشته باشیم و همچنین باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در آبیاری و کشاورزی میزان آب مصرفی در این بخش را کاهش دهیم تا به بهره‌وری بالایی از صنعت کشاورزی در این حوضه برسیم.»

کلانتری با اشاره به کسری آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت:« در حال حاضر دریاچه ارومیه فقط شش درصد آب دارد و ۹۴ درصد آب دریاچه از بین رفته است.»

عیسی کلانتری انتقال آب از حوضه «رود زاب» را ضروری دانست، اما تاکید کرد شروع انتقال آب زودتر از سال ۱۳۹۸ امکان پذیر نیست.

همچنین به گفته دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه، انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه در آخرین اولویت قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خسرو بندری کارشناس و مدیر پروژه های شبکه اجی چای در دشت تبریز و .....

    اگر جدا اقای کلانتری اختیار داشته باشد که من بعید می دانم جلوگیری از خشکی کامل واباز یافت دریاچه با سه کار زیر عملی است : قدم اول: تعیین حق ابه ای بمقدار ۲۰۰ ام سی ام برای دریاچه از مخازن سد های موجود به نسبت زمین و حجم مفید . دریاچه با این مقدار اب به حجم سال ۲۰۰۰ میلادی میرسد.اینکار ظرافت هایی دارد که اکنون نقطه بحرانی انجام ان در فصل سیلابی است . قدم دوم : طرح دوفوریتی تغییر سیستم ابیاری در مزارع حوزه ابگیر دریاچه . با توجه به وجود امکانات در ایران پروژه در دو سال قابل اجراست . کمبود ها از خارج و برایگان مقدور است قدم سوم : انتقال از زاب کوچک . طرح واجرای ان بصورت ترن کی توسط بسیاری پیمانکاران بین المللی وبا کمک مالی بین المللی در سه سال به بهره برداری می رسد بقیه حرف ها چرند است من با تعدادی کارشناسان زبده توسعه منابع اب می توانیم شمای کلی طرح را تعریف کنیم ( مجانی) وسپس کار توسط دوستان داخل وبخصوص اساتید هیدرولوژی در داخل نهایی واجرا شود ( قدم اول ) من در مورد این یکسال پیش طرحی در ژنو مطرح کردم که با کمک یکی از بزرگان همشهری عیسی خان تهیه شده بود .

  • آذران

    این از توطئه ی امریکا و رژیم صهیونیستی است. میخواهند عدالت را در میان امت حزب اله و ملت شریف اسلام از بین ببرند. اگر آذربایحان غربی ها اعتراض کنند حق دارند! درست است که آذربایجان «غربی» است، ولی حکومت ما که دموکراسی غربی نیست! حکومت عدل اسلامی است! این است که از رهبر فرزانه خواهشمندیم با بصیرتی که دارند دستور بفرمایند امت حزب اله حاضر در صحنه با مدیریت جهادی بروند آسب خشک شدن دریاچه ارومیه را در آذربایجان غربی هم به اندازه شرقی بالا ببرند تا عدالت برقرار شود.