ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان میراث فرهنگی در پی توقف ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی از محمد باقر قالیباف خواست مانع از ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان شود.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، از محمد باقر قالیباف، شهردار تهران خواست مانع از ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان شود. او هشدار داد که چنانچه این ساخت و سازها ادامه پیدا کند، کاخ گلستان از فهرست سازمان جهانی «یونسکو» خارج می‌شود.

کاخ گلستان، ارگ حکومتی پادشاهان قاجار

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف از شهردار تهران خواست که مانع از ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان شود.

شرکت بازرگانی «دلگشا» در این مکان ساختمانی بلندمرتبه می‌سازد. مسعود سلطانی‌فر در نامه‌اش به شهردار تهران نوشته است: «هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حریم درجه یک کاخ گلستان که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است، به‌طور قطع منجر به قرار گرفتن این اثر نفیس در فهرست میراث در معرض خطر و در ‌‌نهایت خروج آن از فهرست میراث جهانی خواهد شد. شرکت دلگشا کماکان ملزم به تمکین از ضوابط و مقررات شهری و رأی کمیسیون ماده پنج است، ولی حسب اطلاع واصله متأسفانه ارتفاع بنای مذکور برخلاف رأی کمیسیون، تاکنون به ۱۳ متر رسیده است و ساخت و ساز تا ارتفاع بیش از ۲۰ متر ادامه دارد. بدون شک ادامه این روند، حذف مجموعه بی‌نظیر کاخ گلستان از فهرست سازمان جهانی یونسکو را در پی خواهد داشت.»

زمانی که بحث ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو مطرح شد، کار‌شناسان بین‌المللی از آینده محل سرای دلگشا و احتمال ساخته شدن ساختمانی بلند در آن محل اظهار نگرانی کردند. در آن زمان، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی طی نامه‌ای مقرر کردند که هرگونه ساخت و ساز در محل سرای تخریب‌شده دلگشا باید طبق ضوابط خاص باشد. از جمله آن‌که ارتفاع این ساختمان تا عمق ۳۰ متری از بر خیابان پانزده خرداد محدود به ده و نیم متر، و پس از آن نیز حداکثر می‌تواند ۱۲ متر طراحی و اجرا شود.

شرکت بازرگانی دلگشا به این ملاک‌ها پایبند نیست و شهرداری تهران هم تاکنون نتوانسته است مانع از ادامه ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.