نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه تصویب نشد

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا برای آتش‌بس در غزه با وتوی روسیه و چین تصویب نشد. نماینده روسیه گفت این قطعنامه دست اسرائیل را برای ویران‌کردن غزه و اخراج ساکنانش باز می‌کند. همزمان اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی برای تلاش در جهت به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس در رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه ۲۲ مارس/سوم فروردین انجام شد از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۱ عضو به این قطعنامه رأی موافق، یک عضو رأی ممتنع و سه عضو شامل روسیه و چین رأی مخالف دادند. قطعنامه پیشنهادی واشنگتن، به‌عنوان بخشی از توافق برای تبادل اسرا خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» شش هفته‌ای برای حفاظت از غیر نظامیان و فراهم‌کردن امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه شده بود.

با این‌حال این قطعنامه «به‌خاطر زبان به‌کار رفته در آن» به‌ تصویب نرسید. نماینده روسیه ضمن اعلام حمایت از آتش‌بس فوری، واشنگتن را به «اجرای یک نمایش ریاکارانه» و فریب جامعه بین‌المللی متهم کرد و گفت ایالات متحده در عمل برای توقف جنگ به اسرائیل فشار نمی‌آورد. از زمان شروع جنگ در غزه واشنگتن بارها قطعنامه‌های پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه را به نفع تل‌آویو وتو کرده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد قبل از رأی‌گیری خطاب به شورای امنیت عدم تصویب این قطعنامه را «یک اشتباه تاریخی» خواند. در سوی مقابل، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل پیش از رأی‌گیری، از اعضا خواست به این قطعنامه رأی مثبت ندهند. او گفت این قطعنامه «بیش از حد سیاسی» است و در خود چراغ سبز مؤثری برای اسرائیل روشن می‌کند تا عملیات نظامی را در رفح در منتهی الیه جنوبی نوار غزه انجام دهد، جایی که بیش از نیمی از ۲,۳ میلیون ساکن آن برای فرار از حملات اسرائیل به شمال، در چادرهای موقت پناه گرفته‌اند.

سفیر روسیه در این نشست با تأکید بر این‌که قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده دست اسرائیل را برای ویران کردن غزه و اخراج ساکنانش باز می‌کند گفت تعدادی از اعضای غیردائم شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه جایگزینی را تهیه کرده‌اند. او پیش‌نویس مذکور را «سندی متوازن» خواند و گفت: «دلیلی وجود ندارد که اعضا از آن حمایت نکنند.»

حملات هوایی اسرائیل در سراسر غزه همچنان ادامه دارد و روزانه جان ده‌ها فلسطینی را می‌گیرد. شب گذشته در حملات جداگانه به خانه‌هایی در رفح و خان ​​یونس در مجموع ۱۱ نفر کشته شدند.

راه حل دو دولت

روز جمعه اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی بر سر تلاش برای به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین بروکسل به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پس از نشست شورای اروپا در بروکسل این توافق را اعلام کرد و گفت با رهبران ایرلند، مالت و اسلوونی برای برداشتن اولین گام‌ها در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین به توافق رسیده است و انتظار می‌رود دست‌کم در مورد اسپانیا این به‌رسمیت شناختن در دوره چهارساله دولت فعلی که سال گذشته آغاز شد، اتفاق بیفتد.

در بیانیه مشترک این چهار کشور که از سوی ایرلند منتشر شد آمده است:

ما توافق داریم که تنها راه دستیابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه اجرای راه حل دو کشوری است که اسرائیل و فلسطین در کنار هم و در صلح و امنیت زندگی کنند.

پیشتر کشورهای عربی و اتحادیه اروپا در نشستی در اسپانیا که در ماه نوامبر گذشته برگزار شد توافق کردند که راه حل دو دولتی پاسخی به مناقشه فلسطین و اسرائیل است.

از سال ۱۹۸۸ تاکنون ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد کشور فلسطین را به‌رسمیت شناخته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.