ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه عکاسی جهانی سونی؛ سندی درباره خشونت خانگی

سارا نائومی لوکویچ، عکاس آمریکایی به خاطر مجموعه «شین و مگی» درباره خشونت خانگی، از سوی جایزه عکاسی جهانی سونی به عنوان «عکاس سال ۲۰۱۴» برگزیده شد.

جایزه عکاسی جهانی سونی برنده جایزه ایریس دور و «عکاس سال ۲۰۱۴» را معرفی کرد. سارا نائومی لوکویچ، عکاس ۳۱ ساله آمریکایی، به خاطر مجموعه «شین و مگی» جایزه بخش اصلی مجموعه جوایز عکاسی جهانی سونی را به دست آورد.

یکی از عکس‌های مجموعه «شین و مگی» اثر سارا نائومی لوکویچ

سارا نائومی لوکویچ ابتدا قصد داشت مجموعه عکس‌هایی تهیه کند درباره بزهکارانی که مدام به زندان می‌افتند، از زندان آزاد می‌شوند که دوباره، چند روز بعد سر از زندان درآورند. این پروژه اما در عمل به پروژه‌ای تبدیل شد درباره خشونت خانگی.

عکاس سال ۲۰۱۴

سارا نائومی لوکویچ مدت زیادی با یک زن و شوهر جوان به نام «شین و مگی» زندگی کرد و از نزدیک شاهد خشونت خانگی بود. او این لحظات را در مجموعه عکس‌هایی ثبت کرده است.

سارا نائومی لوکویچ، عکاس آمریکایی

این عکاس ۳۱ ساله آمریکایی می‌گوید: «اگر آدم مدت زیادی با انسان‌هایی که به ظاهر غریبه‌اند، زندگی کند، بعد از مدتی، مثل یک مبل به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود.»

لوکویچ در مجموعه «شین و مگی» نشان می‌دهد که چگونه یک مرد خشن از سر رنجیدگی و حسادت از کوره درمی‌رود و در حضور کودکی خردسال زنش را کتک می‌زند. اکنون سارا نائومی لوکویچ به خاطر این مجموعه جایزه اصلی عکاسی جهانی سونی (جایزه ایریس دور) را به دست آورد. او همچنین به عنوان «عکاس سال ۲۰۱۴» برگزیده شد. جایزه اصلی عکاسی جهانی سونی (ایریس دور) ۲۵ هزار دلار ارزش دارد.

در این دوره از جایزه عکاسی جهانی سونی ۱۴۰ هزار اثر از ۱۶۶ کشور جهان به دفتر جشنواره ارسال شده بود.

دبلیو ام هانت، رییس هیأت داوران جایزه عکاسی جهانی سونی درباره مجموعه «شین و مگی» از سارا نائومی لوکویچ گفته است: «رنگ‌های متغیر، صحنه‌هایی پر از هیجان و دراماتیک و بی‌اندازه اثرگذار که در همان حال از محرمیت انسان‌ها نشان دارند و با این‌همه تأثرانگیز و تحریک‌کننده‌اند.»

خشونت خانگی به عنوان یک مشکل اجتماعی

سارا لوکویچ درباره مجموعه «شین و مگی» و خشونت خانگی می‌گوید: «کسانی که عکس‌های این مجموعه را دیده‌اند از خشونتی که در این عکس‌ها هست احساس درماندگی کرده‌اند. خشونت خانگی فقط مشکل زنان نیست، بلکه یک مشکل اجتماعی است. خشونت خانگی فقط مشکل زنان هم نیست. به همه ربط دارد.»

۸۰ درصد قربانیان خشونت خانگی زن‌اند. زنان زیر ۳۴ سال بیشتر از باقی زنان در خطر خشونت خانگی قرار دارند. زنان بی‌شوهر با یک بچه ۱۰ برابر دیگر زنان در معرض خشونت خانگی قرار دارند. همچنین زنان متأهل در مجموع ۶ برابر بیشتر از زنان مجرد تجربه خشونت خانگی را از سر می‌گذرانند.

هرچه فقر شدیدتر باشد، به همان اندازه احتمال وقوع خشونت خانگی زیادتر است. بسیاری از قربانیان خشونت خانگی به خاطر احساس شرم و یا عشق به مردشان یا به خاطر ملاحظات مادی سکوت می‌کنند.

سارا لوکویچ می‌گوید: «من به این حقیقت پی بردم که اگر مردی، همسرش را کتک بزند، می‌خواهد در وهله اول اراده او را از بین ببرد و سپس او را تصاحب کند.»

با این‌حال منتقدان بر سارا لوکویچ خرده گرفته‌اند که به جای عکاسی از صحنه می‌بایست به مگی کمک و از او حمایت می‌کرد. لوکویچ پاسخ می‌دهد: «اگر در آن لحظه دخالت می‌کردم، وضع بدتر می‌شد.»

او با گوشی همراهش به همسایگان اطلاع داد و آن‌ها هم پلیس را خبر کردند. این ماجرا در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. شین به زندان افتاد، اما در این فاصله از زندان آزاد شده است. مگی هم نزد شوهر سابقش بازگشته است.

گالری عکس:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.