ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکارم شیرازی خواهان جرم‌‌انگاری جلوگیری از بارداری شد

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه گفته است که عمل‌های جلوگیری از بارداری در ایران باید «جرم» شناخته شوند. او کنترل جمعیت را دامی برای ایران دانسته است.

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، گفته است که عمل‌های جلوگیری از بارداری در ایران باید «جرم» شناخته شوند و «قابل تعقیب» باشند.

ناصر مکارم شیرازی

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که ناصر مکارم شیرازی روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه، در دیدار با حسن هاشمی٬ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مسأله را بیان کرده و افزوده است مسأله افزایش جمعیت تنها کار وزارت بهداشت نیست و اینکه «هنوز در گوشه و کنار جلوگیری می‌شود خوب نیست».

این مرجع تقلید افزایش جمعیت در شرایط فعلی را «مسأله مهمی» اعلام کرده و گفته است «سیاست کاهش جمعیت مطابق میل خیلی‌ها بود که می‌خواستند راحت‌تر زندگی کنند» و به همین دلیل زود اثر کرد.

او همچنین گفته است که «بار‌ها به من نوشتند که چرا سخن از افزایش جمعیت می‌زنید و باید ابتدا کار و وضعیت اقتصادی را درست کنید و سپس جمعیت را افزایش دهید».

پاسخ او به این نوشته‌ها این بوده که «این سخنان را می‌گوییم و به مسئولان هم درباره کار و مسائل اقتصادی کمک می‌کنیم».

این مرجع تقلید کنترل جمعیت را دامی دانسته که برای مملکت گذاشته شده است.

جعفر سبحانی٬ از مراجع تقلید قم نیز، چند روز قبل خواستار حرام اعلام شدن عمل سزارین و جمع‌آوری ابزار‌های جلوگیری از بارداری در ایران شده بود.

سبحانی پیش‌تر گفته بود: «باید ابزار سبب کاهش جمعیت از مراکز درمانی جمع آوری شود.»

او افزوده بود: «باید کاری کرد که سزارین امر حرامی باشد، مگر در زمان ضرورت؛ و اطبا را باید مجاب کرد تا جایی که امکان دارد زایمان به شکل طبیعی باشد و عفت‌ها نگاه داشته شود.»

این روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از «تحدید» جمعیت در زمان تحریم‌ها و توزیع رایگان ابزار جلوگیری از بارداری انتقاد و از «کاهش رشد جمعیت شیعیان» در برخی استان‌ها ابراز نگرانی کرد.

این مرجع تقلید هشدار داده بود: «اگر این مسأله تحدید جمعیت تداوم یابد، نظام اسلامی به خطر می‌افتد.»

 سال اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت

با آغاز سال جدید خورشیدی، اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران سرعت بیشتری گرفته است.

وب‌سایت «خانه ملت»، گزارش داده است که در جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین مجلس، ۱۳۱ نماینده به یک فوریت «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» رای موافق و ۴۳ نفر رای مخالف دادند.

در این طرح پیش‌بینی شده است کسانی که از موارد ذکر شده در این طرح تخلف کنند، مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی با آنها رفتار می‌کنند.

این ماده قانونی می‌گوید کسانی که غیرمجاز «مباشرت به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند»، دو تا پنج سال به زندان می‌افتند و باید دیه پرداخت کنند.

پیشنهاد دهندگان این طرح، ۸۲ نماینده مجلس بوده‌اند که اقدام خود را در راستای «بازنگری سیاست‌های جمعیتی و اتخاذ مسیر هوشمندانه برای افزایش جمعیت» از سوی رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد دولت ایران می‌‌خواهد از همه امکانات موجود برای بالابردن نرخ باروری استفاده کند. در این مسیر محدود کردن وسایل پیشگیری از بارداری مانند کاندوم و قرص‌های ضد بارداری از اولین اقداماتی بوده که در خانه‌های بهداشت انجام شده است.

بر اساس گزارش‌هایی که در ایران منتشر می‌شود، این وسایل که پیش‌تر رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گرفتند، اکنون دیگر ارائه نمی‌شوند و خدمات مشاوره‌ای که قبلاً برای کنترل تعداد زایمان‌ها داده می‌شد، تبدیل به سیاست‌های تشویق به بارداری بیشتر شده است.

به تازگی نیز مجلس ایران یک فوریت طرحی را برای مجازات کسانی که به نوعی باعث کاهش فرزند‌آوری می‌شوند، تصویب کرده است. در صورت رای آوردن این طرح در صحن علنی، اقدام کنندگان به «سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری مجازات می‌شوند».

سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی سخنرانی معروف رهبر حکومت ایران در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد به طور کلی تغییر یافته است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، ۱۹ مهرماه سال گذشته در سخنانی موضعگیری سال‎های قبل خود را در قبال کنترل جمعیت در ایران اشتباه خوانده و از خداوند خواسته بود او را به خاطر این سیاست ببخشد.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به‌تدریج دچار پیری و در ‌‌‌‌نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد، بنا بر این مسئولان باید با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند.»

به دنبال مخالفت رهبر حکومت ایران با ادامه سیاست‌های کنترل جمعیت٬ وزارت بهداشت بودجه‌ مرتبط با این سیاست را قطع کرده است و به جای آن طرح‌های تشویق به باروری به‌سرعت در حال طراحی و اجرا هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زهرا

    دين اسلام شده ابزاري براي پيش بردن سياست هاي كوركورانه. هر فتوايي كه به عقل ناقصشون مي رسه مي دن و خيلي راحت حلال و حرام رو تعيين مي كنن .اين يعني فاتحه ي اسلام رو خوندن يعني همون بلايي كه سر مسيحيت اومده سر اسلام هم مياد . ديگه هيچ كس به اين فتوا ها يي كه هر روز انواع و اقسامش به بازار مياد توجهي نمي كنه

  • مکارم شیرازی خواهان جرم‌‌انگاری جلوگیری از بارداری شد - بیدارزنی

    […] رادیو زمانه:ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، گفته است که عمل‌های جلوگیری از بارداری در ایران باید «جرم» شناخته شوند و «قابل تعقیب» باشند. […]

  • بهنام

    ایشان ظاهرآ خیلی زود سیلی سختی را که مردم برای فتوای عدم دریافت یارانه و عدم لبیک به گوش او و آن سه فسیل مذهیی دیگر نواختند را فراموش کرده اند و بار دیگر یک فتوای آبگوشتی دیگر . اگر من هم با غارت و چپاول ملت ایران ، سرمایه ای به هم زده و می شدم سلطان شکر ایران ، حتمآ همین جفنگیات را بلغور می کردم . بنابر این جواب ما ملت هم به ایشان و دیگر فسیلهای مذهبی چپاولگر این است : باش تا صبح دولتت بدمد .

  • رامىن

    والا اقا جاى سفت ننشسته ماهى 700اجاره نمىده حقوق درىافتى دو نفرمان 1300باىه بچه از بس تخم مرغ خوردىم شرمنده خانواده هستىم بعد اىن مىفرماىد افزاىش جمعىت بدىن ىا اىن اقا سرى به بازار نزدند ىا تو اىن کشور زندگى نمىکنند. تو رو خدا وقتى حرفى به زبان مىارىد کمى فکر کنىد اگه خداىى مىشناسىد دىگه مردم اون اعتقاد قبلى به شما را ندارن واقعا خجالت اوره متاسفم که ما اىرانىا خىلى مردم ضعىفى هستىم

  • فریبرز

    اینان به این نتیجه رسیده اند که هر چه مردم در فقر و فلاکت بیشتر باشند فرصت اندیشیدن کمتر خواهند داشت ویکی از راههای به فلاکت سوق دادن کشور افزایش جمعیت است علاوه بر آن وقتی مردم در گیر معیشت خود باشند این جماعت پلید و فاسد بهتر می توانند کشور را غارت کنند و به ثروت اندوزی مشغول شوند.

  • شهروند درجه سه

    بله ! غارت کشور که جرم نیست! نشستن بر جاهایی که شایستگی ان را ندارند که جرم نیست ! پول مردم گرسنه را صرف مسجد سازی و کمک به حکومت ضدایرانی بشار اسد و جنوب لبنان و سید حسن نصراله و غزه و .... کردن که جرم نیست. بدون شایستگی و بدون رضایت مردم بر کشور حاکم بودن و با این همه خسارت و مصیبتی که دراین سی و پنج سال یرکشور وارد کردند همچنان با زور حکومت کردن که جرم نیست ! جلوگبیری از بارداری برای مردمی که نمیتوانند حتا خوراک روزانه کافی و لازم برای خود تامین کنند جرم است ! مرجع تقلید بهتر ازاین ؟! خداوند هرچه زوندتر اینگونه مراجع عظام را به بهشت بفرستد. حیف است دراین دنیا بمانند