ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعطیلی باغ وحش بابلسر به‌دلیل زجر حیوانات

اعتراض‌های گسترده فعالان حقوق حیوانات و شکایت‌های مختلف به دلیل زجر کشیدن حیوانات و رها شدن آن‌ها، باعث تعطیلی یک باغ وحش خصوصی در بابلسر شد.

اعتراض‌های گسترده فعالان حقوق حیوانات و شکایت‌های مختلف باعث تعطیلی باغ وحشی خصوصی در بابلسر شد.

خرسی در باغ وحش بابلسر

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده نشان‌دهنده زجر و شکنجه فراوان حیوانات مختلف در این باغ وحش بود.

به گفته فعالان محیط زیست، شرایط این باغ وحش با هیچ استانداردی مطابق نبود، و حیوانات بدون توجه و رسیدگی در شرایطی بسیار بد به حال خود رها شده بودند.

از جمله تصاویر تکان دهنده این باغ وحش، خرس زنجیر شده‌ای بود که در حالت گرسنگی یا ضعف بر اثر بیماری قرار داشت.

تصاویر باغ وحش بابلسر سر از نشریات خارجی نیز درآورد. نشریه بریتانیایی «گاردین» در مطلبی در روز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) به شرایط وخیم این باغ وحش پرداخت.

خرسی در اوایل سال ۱۳۹۲ با مجوز یکی از مدیران پیشین سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دهم به این باغ وحش فروخته شده بود.

با انتشار تصاویر شرایط این خرس در شبکه‌های اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست مجبور به پیگیری شد. در نتیجه این پیگیری‌ها مشخص شد مسئول این باغ وحش به دلیل مشکلات خانوادگی قادر به رسیدگی به حیوانات نیست و آن‌ها را به حال خود رها کرده است. به همین دلیل، سازمان حفاظت محیط زیست شکایتی علیه باغ وحش تسلیم مقامات قضایی کرد.

سرانجام روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، خبرگزاری «مهر» خبر توقف فعالیت این باغ وحش را مخابره کرد.

شیرها در شرایط دشواری در سیرک جزیره قشم نگهداری می‌شوند

رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران در این رابطه گفت: «مجوز این باغ وحش که سه ساله بود از پایان سال ۱۳۸۸ منقضی شده بود و دیگر مجوزی برای فعالیت آن از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده بود.»

در این سال‌ها این باغ وحش به صورت غیر مجاز فعالیت می کرد و در بررسی‌های انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شد که شرایط نگهداری حیوانات در آن مناسب نیست و فضای زندگی بسیاری از گونه های حیات وحش در آن بسیار بد است.

با این حال رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران پذیرفته است که علی‌رغم انقضای مجوز این باغ وحش در سال ۱۳۸۸، مجوزهای محدودی برای آن جهت واردات و صادرات پرندگان و نه دیگر حیوانات از سوی سازمان محیط زیست صادر شده بود.

طاهره فضیلت به خبرگزاری «مهر» گفت در رسیدگی‌های سازمان محیط زیست و درخواست محیط زیست از دادستان شهرستان، پنج‌شنبه هفته گذشته حکم توقف ادامه فعالیت این باغ وحش صادر شد که قرار است مدیر این باغ وحش مدارکی را برای دفاع خود ارائه دهد که هنوز ارائه نشده است.

در حال حاضر محیط زیست مازندران در حال رایزنی با سازمان حفاظت محیط زیست برای پیدا کردن مکانی مناسب برای نقل و انتقال حیوانات این باغ است و به محض این‌که سازمان محیط زیست این مکان را مشخص کند٬ با هماهنگی لازم انتقال حیات وحش از باغ وحش بابلسر به مکان مورد نظر انجام می شود.

شرایط وخیم نگهداری حیوانات در ایران

در حالی که تصاویر باغ وحش بابلسر توجه افکار عمومی را به شدت به خود جلب کرده بود، گزارش‌های دیگری از سیرکی در جزیره قشم نیز نگرانی‌های زیادی در مورد شرایط غیر استاندارد نگهداری حیوانات برانگیخت.

چشم شیر باغ وحش زابل تخلیه شد

تصاویر سیرک جزیره قشم نیز نشان می‌‌دهد حدود ۳۰ راس شیر آفریقایی در قفسی کوچک با شرایط غیربهداشتی نگهداری می‌شوند.

انتشار این تصاویر نیز واکنش‌‌های مختلفی را برانگیخت. به گفته شهرام امیری شفیعی، مدیر دیده‌بان حقوق حیوانات،«خواسته فعالان حقوق حیوانات کشور، برچیده شدن بساط کاسبی با حیوانات در کل کشور در اسرع وقت است تا عده ای سودجو بیش از این با چنین رفتاری  آبروی یک کشور و یک ملت را در مجامع بین المللی به سخره نگیرند.»

به گفته این فعال حقوق حیوانات اگر این اتفاق در کشوری دیگر رخ می داد در زمره قاچاق حیات وحش دسته بندی می شد و برخورد های قانونی بسیار جدی با متخلفان انجام می شد.

تخلیه چشم شیر زابل

در همین روزها خبر دیگری مبنی بر آسیب به چشم یک شیر در باغ وحش زاهدان نیز منتشر شده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت گزارش داد به دلیل تعلل در مداوای این شیر، دامپزشکان  ناچار به تخلیه چشم شیر باغ وحش زابل شدند.

گفته می شود چشم این شیر در حدود ۴ ماه پیش زخمی شده و در نهایت عفونت آنقدر پیشرفت کرده که منجر به تخلیه چشم شد.

امید معماریان، دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست٬ با اعلام این خبر به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت زخم چشم این حیوان در حدود ۴ ماه پیش به وجود آمده و کم کم عفونی شده و در تمام این مدت شیر رنج و عذاب زیادی تحمل کرده است.

در مورد عدم درمان به موقع این شیر دلایل متفاوتی ارائه شده است. مجتبی نورا، از فعالان محیط زیست در استان سیستان و بلوچستان، در مورد این دلایل گفته است :«رئیس دانشگاه زابل می گوید ماده بیهوشی داریم و تنها تفنگ برای شلیک نیاز داریم اما از طرف دیگر محیط زیست استان می گوید تفنگ هم نداریم و باید از تهران بیاوریم.»

در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ نیز گزارشی از باغ وحشی خصوصی با نام «باغ پرندگان ماهان» در جاده رشت به انزلی منتشر شد که غیر از پرندگان٬ حیواناتی از قبیل خرس نیز در شرایطی بسیار بد در آن‌جا نگهداری می‌شد. تغذیه این حیوانات وحشی نیز با نان خشک صورت می‌گرفت.

مدیران این مجموعه در پاسخ به شکایات بازدیدکنندگان به شرایط غیر استاندارد نگهداری حیوانات ادعا کرده بودند اداره محیط زیست استان به دلیل نداشتن امکانات لازم، حیوانات ضبط شده از شکارچیان غیر مجاز را به این مجموعه واگذار کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرش

    ایران کارش تمومه. فاصله با کودکان گرسنه با شکم های باد کرده، کله ها گنده و بازوان نازگ چیزی باقی نمانده.

  • kevin

    امیدوارم و یقین دارم که روزی آه این موجودات دامن تمام ایران و ایرانی رو میگیره، دور نیست دیدن روزی که برای داشتن یه وجب جای سالم و قابل سکنی توی همین ایران که همین الانش هم نه هوا و نه آب و نه غذای سالمی توش مونده با هم دیگه بجنگیم دور نیست دیدن عاقبت سهل انگاری ما و سودجویی همه حالا خوش باشید