ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت فعلاً یارانه‌بگیران متخلف را جریمه نمی‌کند

جامعه زمانه

دولت فعلاً تصمیمی برای جریمه آن دسته از یارانه‌بگیرانی ندارد که هنگام ثبت نام، اطلاعات غلط درباره خود داده‌اند.‎

با وجود تبلیغات فراوان دولت و وعده‌هایی مبنی بر بهبود وضعیت بهداشت و درمان، تنها ۹ درصد مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند. حال دولت برخلاف تهدیدهای پیشین مبنی بر جریمه آن گروه از کسانی که بدون نیاز اقتصادی، اقدام به ثبت نام برای دریافت یارانه کرده‌اند، اعلام کرده است که فعلاً برنامه‌ای برای جریمه  آنان ندارد.

طرح این نکته در شرایطی صورت می گیرد که بررسی پرونده بیش از ۷۰ میلیون یارانه‌بگیر به منظور استخراج نام متخلفان، نیاز به بودجه‌ای ویژه دارد و مشکلی دیگر را به مشکلات اقتصادی دولت یازدهم می‌افزاید.

کاظم دلخوش، مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، گفت که «دولت فعلاً تصمیمی برای جریمه آن دسته از یارانه‌بگیرانی ندارد که هنگام ثبت نام، اطلاعات غلط از خود ارائه کرده‌اند».

به گزارش خبرگزاری «مهر»، کاظم دلخوش، «دریافت جریمه از مردم را عجولانه خواند» و گفت: «در تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ مجلس پیش‌بینی کرده است که اگر فردی برای دریافت یارانه نقدی اطلاعات غلط به دولت بدهد، تا سه برابر مبلغ یارانه نقدی دریاقتی جریمه خواهد شد، با این وجود و علی رغم این مصوبه، دولت چنین برنامه‌ای ندارد.»

این مقام مسئول با اعلام اینکه فعلاً دولت تصمیمی جدی برای تشکیل «کمپین انصراف از یارانه» نگرفته، گفت: «از ابتدا هم تصمیم بر این بود که دولت از مردم بخواهد که به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند، زیرا پرداخت یارانه فعلی به مردم نصف آن رقمی است که در نتیجه آزادسازی حاصل می شود و این خسارت به خود مردم وارد می‌شود.»

به عقیده مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، دولت در مراحل بعدی اجرای هدفمندی یارانه‌ها، «باید فکرهای دیگری کند و راهکارهای دیگری را بیابد تا همکاری مردم» برای انصراف از یارانه بیشتر شود.

وی تاکید کرد در مورد اجرای هدفمندی یارانه‌ها فقط باید یک نفر به عنوان سخنگو مسائل را برای مردم مطرح کند و اخبار مختلف باعث تشویش اذهان عمومی نشود.

دلخوش به افزایش قیمت برخی از کالاها و خدمات عمومی، همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: «این کج‌سلیقگی‌ها و اقدامات، نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند. بر این اساس باید سلیقه‌ای عمل کردن در دستگاه‌های اجرایی از بین برود، زیرا این اقدامات باعث می‌شود که بخشی از مردم که قصد همکاری به دولت را دارند، دچار تردید شوند.»

انصراف‌ ناچیز از دریافت یارانه نقدی

پیش از این دولت بارها از مردم خواسته بود که از گرفتن یارانه انصراف دهند. به همین منظور برای خروج افرادی که درآمد بالاتر دارند، شیوه خود‌اظهاری درنظر گرفته شده و پیش‌بینی شده بود به طور طبیعی بخشی از افراد جامعه برای دریافت یارانه مراجعه نکنند و بخشی نیز نتوانند در ثبت‌نام شرکت کنند.

اما علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، شیوه تهدید را پیش گرفته و گفته بود هرکس بدون نیاز اقدام به ثبت نام کند، طبق تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۳ مشمول جریمه خواهد شد.

در بازبینی و ثبت مجدد فرم‌های دریافت یارانه طوری عمل شد که پنج تا شش میلیون نفر ایرانی خارج‌نشین نتوانند برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کنند.

همچنین ۱۷۰ هزار نفر که مرده‌اند و شناسنامه‌های آنها باطل نشده است نیز در این طرح پالایش ‌شدند و یارانه آنها قطع شد.

با این حال، با وجود تبلیغات فراوان دولت و وعده‌هایی مبنی بر بهبود وضعیت بهداشت و درمان، تنها ۹ درصد مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند. به نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل ثبت نام دوباره شهروندان، بی‌اعتمادی آنها به قول و قرارهای مسئولان بوده باشد.

هیچ‌کدام از دولت‌های ایران در سال‌های بعد از انقلاب نتوانسته بودند طرح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کنند. اما سرانجام حذف یارانه‌ها در ایران از زمستان سال ۱۳۸۹ و در دولت محمود احمدی‌نژاد شروع شد و دولت با افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی شروع به پرداخت یارانه نقدی کرد.

بر این اساس هر ایرانی از زمان یاد شده تا به امروز ماهیانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی دریافت کرده است. نرخ یارانه در دوره جدید افزایش نیافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    آبرو ریزی بزرگتر از این برای یک دولت و حکومت در سطح جهانی و بین المللی متصور نیست . دولتی که سر تا پا فاسد است و وزیران کابینه اش با ثروتهای هزار میلیاردی سعی در غارت و چپاول بیشتر ثروت ایرانیان دارند و با کمال پر روئی از مردم فقیر میخواهند از این چندر غاز یارانه هم صرف نظر کنند ، بلکه همین پول باد آورده را هم خرج هوسهای جنایت بارشان در سوریه و لبنان کنند و افراد بیگناه بیشتری را به چنگال مرگ گرفتار سازند . از اول هم معلوم بود که این تهدیدات تنها بلوفی بیش نیست و نتیجه بسیار خوبی که مردم از این رفراندم بزرگ گرفتند این بود که با نا فرمانی مدنی میتوانند جلوی حرف باطل ایستادگی کنند و حرف خودشان را بر کرسی بنشانند . نتیجه خوب دیگر اینکه مردم ایران ثابت کردند هیچ احترامی به خواسته های فسیلهای مذهبی که اسم خود را مرجع تقلید گذاشته اند ، قائل نیستند و حضرات تو دهنی و سیلی بدی از ملت ایران خوردند . جالب اینجاست که نوچه ها و مزدوران سپاه قاچاقچیان پاسدار و بسیج نا مردان هم با شتاب بسیار در این طرح ثبت نام کردند و این مسئله نشان از این دارد که آنها بنده پولند و تا وقتی که کاه و یونجه شان به موقع برسد ، طرفداری از این رژیم میکنند و به محض اینکه جیره و مواجب مزدوریشان قطع گردد ، سر از کاهدان دیگری در می آورند .