ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه‌یابی دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵

نشست وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تهیه پیش‌نویس متن مشترک توافق جامع هسته‌ای پنج شنبه در وین پایان یافت، اما مذاکره ادامه می یابد.

نشست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه، ۲۵ اردیبهشت با هدف تدوین پیش‌نویس متن مشترک توافق جامع در وین پایان یافت. طبق گزارشها در این میان قرار است گفت‌وگو میان ایران و شش قدرت جهانی ادامه یابد.


پیش‌نویس یادشده با هدف رفع گام‌به‌گام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در برابر توقف فعالیت‌های اتمی مورد مناقشه با غرب تهیه می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها مذاکرات به دلیل «طولانی شدن بحث‌های کارشناسی» و نیاز به «رایزنی‌های داخلی»، به صبح پنج‌شنبه موکول شده بود.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده اتمی ارشد ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از وجود «اختلافات ۱۳گانه» خبر داده است. وی در مورد این نقاط اختلاف افزوده است: «برای برخی راه‌حل پیشنهاد شده و برای برخی یا گزینه کم است یا هنوز پیدا نشده است.»

در این میان هانس بلیکس، مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای با «شبکه دو» تلویزیون جمهوری اسلامی در مورد حق غنی‌سازی گفت: «به نظر من تفاسیر حقوقی در این مورد به جایی نمی‌رسد، اما غنی‌سازی در سطوح پایین از نظر من مشکلی ندارد، مذاکرات در این زمینه دشوار است.»

مذاکراتی «دشوار»

مایکل مان: مباحث فنی مذاکرات را پیچیده کرده است

نشست نخست چهارمین دور از مذاکرات دو جانبه نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ صبح چهارشنبه با جلسه اشتون و ظریف در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز شد.

مدت زمان اجرای توافق جامع، یکی از بحث‌هایی بوده که در روز نخست دور جدید مذاکرات هسته‌ای، دو طرف بر آن تمرکز داشتند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، ضمن «سازنده» دانستن روند گفت‌وگوها به خبرنگاران گفت: «مذاکرات بسیار دشوار است، زیرا مباحث فنی آن را پیچیده کرده است.»

تا به حال سه دور گفت‌وگو میان ایران و غرب برگزار شده و دور چهارم در وین دستیابی به توافق جامع و رفع اختلاف نهایی را مد نظر دارد.

قرار است چهارمین دور گفت‌وگوهای ایران و نمایندگان شش قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان) برای توافق هسته‌ای تا روز جمعه، ۲۶ارديبهشت ادامه داشته باشد .

گفت‌وگوهای دو طرف طی یک دهه گذشته در حالی ادامه می‌یابد که اقتصاد ایران از تحریم‌های بین‌المللی بر سر پرونده‌ هسته‌ای دچار آسیب‌های جدی شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر

    چار چوب این مذاکرات بر پایه توافقنامه اولیه ژنو بخصوص ضمائم ان (non paper) که قبلا توسط امریکائیها منتشر شد پیش میرود در این پیوستها اشاره شده بود که ایران بوظائف مشروحه ذیل بایستی عمل کند . یکم غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند . دوم موجودی اورانیوم 20 در صد غنی شده اکسیده شود یعنی تغییر ماهیت داده وفقط برای مراحل سوختی قابل مصرف باشد ونه انفجاری. سوم سانتر فیوژهای بکار گرفته نشده و یا گاز تزریق نشده در همان حالت باقی بمانند و فعال نشوند. چهارم سایت فردو غیر فعال شود. پنجم از تاریخ 20 ژانویه هر مقدار اورانیوم 5 درصدی تولیدی بلا فاصله بایستی اکسیده شوند یعنی بمرحله اول سوخت تبدیل گردند وموجودی اورانیوم غنی شده ازحجم کنونی افزایش نیابد. البته در متن توافقنامه نظارت سازمان انرژی اتمی بطور نا محدود ذکر شده بود که توسط رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ومدیرکل سازمان انرژی اتمی تبدیل بیک پروتکل 7 ماده ای شد که بلا فاصله باجرا گذاشته شد و هنوز هم عملیاتیست و پایان نیافته است. توضیحات لازم ایران راجع به چاشنی های انفجاری که از گذشته باقیمانده است هنوز شفاف نشده ودر رسیدگی باید با امعان نظر همراه باشد و یا تعهدی عملیاتی گردد که ایران ملزم باجرای ان باشد . مشکل حل نشده تعداد سانترفیوژهای فعال در اینده است و انهدام و یا از کار انداختن سانتر فیوژهای خارج از پروتکل است که بایستی تکلیفی برای ان تعیین شود. برداشتن تحریمها از همان اول با اشکال مواجه شد زیرا ایران از 48 نفتکش بعنوان انبار نفت استفاده میکرد که بلا فاصله بعد از موافقتنامه اولیه انها را صادر و اوپک انرا افشا کرد وهنوز مورد منا قشه است . دریافت 4ملیارد و 200 ملیون دلار وجوه ازاد شده ایران تو سط امریکا در حالی عملی شد که همچنان بانک مرکزی ایران در تحریم است وبانکهای بین المللی نیز ممنوع از معامله با بانکهای ایرانی هستند وتا کنون سه بانک زوریخ بانک مرکزی عمان و بانک مرکزی امارات حاضر شده اند دلارهای ازاد شده را نه به دلار بلکه با ارز محلی بپذیرند یعنی بانک مرکزی مسقط انرا بریال عمانی و با نک مرکزی امارات با درهم بحساب ایران واریز میکنند و بدلیل تحریم بانکهای ایرانی این وجوه قابل انتقال بایران نیستند بلکه میتوانند بصورت ال. سی توسط این بانکها برای واردات کالاهای اساسی و یا دارو مصرف شوند وکالا را بایران بفرستند. باید دید که در متن توافقنامه مراحل انتقال پول از چه طرق دیگری حل میشود. امریکا معتقد است که سانتر فیوژهای ناکار امد بایست از ایران خارج شوند چنانکه در افریقای جنوبی و یا لیبی عمل شده است . واکنش ایران هنوز رو نمائی نشده است .

  • Faryad

    مذاکره برای مذاکره !  دستور بیت اینست .