ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان پیشتاز استفاده از انرژی‌های پاک

آلمان ۷۴ درصد از انرژی مورد نیاز خانه‌ها را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند و می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ کل انرژی کشور را از این راه تولید کند.

آلمان ۷۴ درصد از انرژی مورد نیاز در خانه‌ها را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تامین می‌کند.

سه چهارم انرژی مورد نیازخانه‌ها در آلمان از انرژی‌های پاک تامین می‌شود

به این ترتیب این کشور رکورد جدیدی در استفاده از این نوع انرژی‌ها در جهان برجای گذاشته است.

طبق آخرین گزارش مجله «مطالعات انرژی‌های تجدیدپذیر» (Renewables International)، میزان تولید برق از انرژی‌های تجدید‌ پذیر در آلمان، هفته گذشته به بالاترین میزان خود رسید و به این ترتیب حدود سه چهارم از نیاز خانه‌های این کشور به برق از این راه تامین می‌شود.

ژانراتورهایی که با انرژی‌های تجدید پذیر کار می‌کنند در سه ماهه اول سال جاری میلادی توانستند ۴۰/۲ میلیارد کیلوات-ساعت برق تولید کنند. میزان تولید برق از این ژانراتورها در مدت مشابه در سه ماهه اول سال گذشته حدود ۳۵/۷ میلیارد کیلوات-ساعت بوده است.

رشد میزان تولید برق از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری عظیم آلمانی‌ها برای رها شدن از سوخت‌های فسیلی و همچنین برق نیروگاه‌های اتمی است.

در حال حاضر ۲۷ درصد از کل انرژی مورد نیاز در آلمان، شامل صنایع و بخش خانگی، از طریق انرژی خورشیدی، باد و سایر منابع تجدید‌پذیر و پاک تامین می‌شود.

منظور از انرژی‌های تجدیدپذیر آن دسته از انرژی‌هایی است که از منابع طبیعی مانند باد، خورشید، امواج اقیانوس و یا از گرمای درون زمین تامین می‌شوند و می‌توان با استفاده از آن‌ها برق تولید کرد.

این انرژی‌ها برعکس سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز یا ذغال سنگ به پایان نمی‌رسند و بنابراین قابلیت بازگشت به طبیعت را دارند. از سوی دیگر، استفاده از چنین منابعی آلودگی‌های محیطی و گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌کند.

آلمان در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار تولید انرژی‌های پاک در اروپا را دارد و به دنبال آن است که بتواند تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰ درصد از کل انرژی موردنیاز خود را از این راه تامین کند. در قدم بعدی، هدف آلمان تکیه صد در صد بر منابع تجدید پذیر انرژی تا سال ۲۰۵۰ است.

به گفته تحلیل‌گران بازار انرژی، تلاش آلمان در استفاده از فن‌آوری‌های جدید برای تولید برق از انرژی خورشیدی و باد نشان داده است که می‌توان در مقیاس وسیع از چنین راه‌هایی در کشورهای مختلف استفاده کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید برای نجات کره زمین باید سرمایه‌گذاری بیشتری در انرژی‌های پاک انجام شود

مسیری که توسط این کشور صنعتی پیموده شد در مرحله اول دست‌یابی به ۲۰ درصد تولید سالانه برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر بود. به این ترتیب موانع فنی و اقتصادی بر سر راه این کار برداشته شدند. در قدم بعدی با ترکیب چند منبع مختلف انرژی، آلمان توانست به مرز ۵۰ درصد از تامین انرژی‌ خانه‌ها نزدیک شود.

در این راه البته روش‌های بهینه کردن مصرف انرژی، عایق بندی مناسب خانه‌ها و جلوگیری از هدر رفتن گرما در منازل نیز بسیار موثر بوده است. این روش‌ها باعث شد تا میزان نیاز به انرژی در خانه‌ها کاهش پیدا کند.

به جز انرژی خورشیدی، آلمان در زمینه استفاده از نیروی باد نیز رکورد جدیدی در سطح ملی برجای گذاشته است. در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی آلمان توانست ۲۶ هزار کیلوات برق از طریق نیروی باد تولید کند.

در آلمان هم‌اکنون طرحی ایجاد شده است که بر اساس آن برخی دهکده‌های کوچک به طور کامل از طریق انرژی‌های پاک و تجدید پذیر نیاز خودر ا برطرف می‌کنند.

یکی از نمونه‌های مشهور چنین دهکده‌هایی، روستای فلدهایم (Feldheim) است که اکنون شهرت جهانی یافته است. این روستا هم‌اکنون دیگر به شبکه سراسری تامین برق و انرژی متصل نیست، بلکه با استفاده از فن‌آوری‌های جدید یک شبکه داخلی تامین انرژی برای خود به وجود آورده است.

در سال گذشته، این روستا بارها از سوی متخصصان کشورهای مختلف مورد بازدید قرار گرفته تا از آن الگو برداری شود.

در سال ۲۰۱۱، دولت آنگلا مرکل قانونی را به تصویب رساند که طبق آن این کشور می‌باید از این پس حداقل یک سوم از انرژی مورد نیاز را از طریق انرژی‌های پاک و تجدید پذیر تامین کند تا بتواند به طور تدریجی از وابستگی به سایر منابع انرژی رها شود.

سرمایه‌گذاری در بازار انرژی‌های پاک همچنین به تولید مشاغل جدید نیز منجر شده است.

اسپانیا نیز سرمایه‌گذاری عظیمی در انرژی بادی کرده است

به جز آلمان، اسپانیا نیز یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک به خصوص انرژی باد است. این کشور در سال ۲۰۱۳ توانست از انرژی بادی به عنوان منبع اصلی تولید برق استفاده کند.

برپایه جدیدترین آمارهای منتشر شده از شبکه انرژی‌های پاک در اسپانیا، میزان گازهای گلخانه‌ای در این کشور طی سال گذشته میلادی بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته و میزان استفاده از انرژی بادی و همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و تجدید‌ پذیر می‌تواند سهم بسیار موثری در کاهش گازهای گلخانه‌ای و نجات کره زمین از خطر گرم شدن داشته باشد.

به گفته سازمان ملل متحد برای نجات آینده جهان از خطر تغییرات آب و هوایی، سرمایه‌گذاری بیشتری باید در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر انجام شود.

گزارش جدیدی که توسط گروهی از محققان و به سفارش سازمان ملل متحد در فرودین ماه امسال منتشر شد، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های موجود در این زمینه ناکافی است و باید حداقل سه برابر شود. در غیر این صورت، به گفته تهیه‌کنندگان گزارش، وقوع فاجعه‌ای جهانی حتمی است.

این گزارش تصریح می‌کند اگر قدم‌های جدی و موثر برای جایگزین کردن منابع جدید انرژی تا سال ۲۰۳۰ میلادی برداشته نشود، متوسط دمای کره زمین ۲ درجه سانتیگراد دیگر گرم‌تر خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.