ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهرانی‌ها، کمبود امکانات و تفریح‌ در پارک‌های خطرناک

خارج شدن دستگاه «موش دیوانه» در مجموعه پارک ارم از ریل موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد رعایت نشدن استاندارد‌ها ایمنی در پارک بازی‌های ایران شده است.

جمعه گذشته، دستگاه «موش دیوانه» در مجموعه پارک ارم تهران از ریل خارج شد و به‌دنبال آن سه دختر جوان مصدوم شدند. گفته می‌شود این دختران جوان کمربندهای خود را بسته بودند و در زمان وقوع حادثه کمربندها باز نشده، اما شفتی که روی این ارابه نصب بوده، با وجود ۹ سانتیمتر قطر، ناگهان بریده شده است. حالا هرچند حال عمومی این دختران جوان رضایت‌بخش اعلام شده، اما یکی از آنها از نظر نخاعی آسیب دیده است.

یکی از آسیب‌دیدگان حادثه پارک «ارم»

مدیران شهری تهران معتقدند این مجموعه فرسوده است و از دادستانی درخواست کردند که این مجموعه  پلمب شود. مدیران پارک ارم اما مدعی هستند که تمام دستگاه‌ها استاندارد است .

با این حال معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران که نخست در مقام مخالف خواهان تعطیل شدن این مجموعه بود، پنج‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، درباره علت عدم تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی شهربازی پارک ارم پس از حادثه رخ داده، گفت:‌ «شهر بازی با آن همه ظرفیت را نمی‌توان تعطیل کرد، چرا که قسمت‌های دیگر این شهر بازی مشکلی ندارد، اما باید بازرسی‌های مجدد در این خصوص انجام گیرد.»

پارک ارم ۴۰ سال عمر دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین شهر بازی به تهران است.  پس از تعطیل شدن شهربازی تهران در بزرگراه چمران، پارک ارم محل تفریح اصلی علاقه‌مندان بازی‌های هیجانی است. با وجود عمر طولانی این مجموعه، بخش‌های زیادی از این پارک به همان شکل سابق حفظ شده است.

با نزدیک شدن به فصل تعطیلات مدارس و آغاز تابستان،‌ انتظار می‌رود که شهروندان برای استفاده از امکانات تفریحی بیش از پیش به این پارک و دیگر مراکز تفریحی مراجعه کنند، اما نگرانی از رعایت نشدن استانداردها، با انتشار این اخبار بیشتر شده است.

شاخص‌های ایمنی تنها سه سال است که بررسی می‌شوند

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، موش دیوانه، از دستگاه‌های جدید مجموعه ارم بوده و مدیران پارک تاکید می‌کنند که این دستگاه استاندارد‌های لازم را دارد.

شهرداری تهران مسئولیتی درباره این پارک ندارد، اما پس از وقوع حادثه شورای شهر نسبت به آن واکنش تندی نشان داد.

شورای شهر تهران در اولین جلسه  پس از این اتفاق در نامه‌ای از دادستانی تهران درخواست توقف فعالیت این مجموعه را کرد.

معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، گفته بود: «شهربازی ارم که تنها شهربازی پایتخت است تجهیزات فرسوده‌ای دارد و با توجه به حوادثی که در این پارک رخ می دهد، شورا می تواند درخواست متوقف شدن فعالیت این شهربازی را بکند.»

او همچنین تأکید کرده بود: «مسئولیت شهربازی ارم با شهرداری تهران نیست، اما این موضوع باعث نمی‌شود ما نسبت به حادثه‌ای که جان سه تن از شهروندان دختر تهران را به خطر انداخته و سبب ضایعه نخاعی آنها شده است، بی‌تفاوت باشیم.»

همچنین، یک عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران، محسن پیرهادی به خطای نیروی انسانی در بروز این نوع حوادث اشاره کرده بود: «برخی در مسائلی که با جان مردم مرتبط است، بی دقت و بی تعهد رفتار می‌کنند و سبب بروز اتفاقات بزرگ که خسارت جانی نیز در پی دارد می‌شوند.»

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه مسئول مستقیم پارک ارم باید در این زمینه پاسخگو باشد و نسبت به مسئله ورود کند، در مورد نقش شهرداری تهران در برخورد با این رخداد گفت: «شهرداری تهران نیز باید در مورد استانداردهای لازم محل‌های بازی که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند ورود کند.»

معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت شورا چند روز پیش از مجموعه ارم بازدید کرد و در جریان جزئیات حادثه پیش آمده برای سه دختر جوان قرار گرفت. پس از آن بود که  اعلام کرد: «اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که متاسفانه بیش از ۴۰ سال از عمر شهر بازی ارم می گذرد و ما تنها سه سال است که شاخصه‌های استاندارد و ایمنی را در این مجموعه احصا می‌کنیم. سال‌ها بدون اینکه شاخص ایمنی و استانداردی برای چنین مجموعه‌هایی تعریف کنیم شهروندان از آنها استفاده می‌کردند.»

ایرج جهانگیر، مدیرعامل شرکت ارم سبز اما این انتقادها را رد کرده است: «درباره اینکه بالاخره مقصر اصلی چه کسی است، باید سازمان استاندارد آن را اعلام کند.»

مدیرعامل شرکت ارم سبز همچنین اینکه گفته می‌شود «تمام دستگاه‌های ارم فرسوده است» را کذب محض دانسته و گفته است: «در همه رسانه‌ها اعلام شده بود ترن هوایی دچار مشکل بوده در حالی‌که این ترن با وجود قدیمی بودن تا به حال هیچ حادثه‌ای نداشته و دستگاه موش دیوانه بوده که مشکل پیدا کرده است.»

به گفته جهانگیری، سازنده این دستگاه ایرانی بوده و سال‌هاست که در زمینه ساخت این وسایل تجربه دارد. قطعات اصلی این دستگاه در بلژیک ساخته شده، اما تمام کارهای آن در ایران انجام شده است.

این در شرایطی است که مجموعه‌های تفریحی که احتمال خطرپذیری آنها بسیار بالاست، باید مرتب مورد بازبینی قرار بگیرند و شاخصه‌های ایمنی آنها ارتقا پیدا کند.

بر اساس  بررسی‌های انجام شده و اسناد مدیرعامل مجموعه ارم، دستگاه موش دیوانه تنها دو ماه کار کرده است. به نظر می‌رسد یا در ساخت این دستگاه از مواد اولیه مناسب استفاده نشده که در این صورت سازنده باید پاسخگو باشد، یا شاخصه‌های استاندارد مورد نظر ایران رعایت شده، اما شاخصه‌های استاندارد تامین‌کننده ایمنی نیستند.

اکنون قرار است شرکت کنترل کیفیت ایران تمام دستگاه‌های بازی شهر بازی ارم را دوباره بررسی کند، اما در این مدت مجموعه ارم همچنان فعال است.

کمبود شدید مراکز تفریحی در پایتخت

تهران با بیش از ده میلیون نفر جمعیت، در حالی به استقبال تابستان می‌رود که اهالی این شهر برای گذران اوقات فراغت یا تفریح،‌ گزینه‌های چندانی پیش رو ندارند. اخبار مربوط به عدم ایمنی پارک ارم تهران و احتمال تعطیلی آن در حالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اعلام کرده تهران از نظر مراکز تفریحی دچار کمبود شدید است.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر،‌ به کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری در پایتخت اشاره کرده و گفته است: «تهران با توجه به وسعت و جمعیتی که دارد با مشکل فقر فضاهای رفاهی و تفریحی روبه روست. البته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده اما برای شهروندان تهرانی کافی نیست.»

در حال حاضر مراکر تفریحی تهران مانند پارک‌ها، با تراکم و ازدحام زیادی مواجه هستند و استفاده از آنها به علت ترافیک شدید، ‌کمبود پارکینگ و نبود استاندارد‌های لازم دشوار به نظر می‌رسد. شهروندان تهرانی همچنین اطمینانی از رعایت استانداردهای لازم ایمنی و بهداشتی در این مکان‌‌ها ندارند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، به مشکلات اجرایی و ناهماهنگی در اجرا و افتتاح مراکز تفریحی نیز اشاره کرده و گفته است: «برخی از پروژه‌های تفریحی اگر به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسید، می‌توانست مکان تفریحی خوبی برای تهران باشد؛ مانند باغ پرندگان اما به دلیل اینکه زود افتتاح شد و همه پروژه‌های آن به سرانجام نرسید نتوانست آن طور که باید شهروندان را جذب خود کند.»

او همچنین تاکید کرده که تهران به چند مجموعه ورزشی بزرگ در اطراف شهر نیازمند است: «امکانات ورزشی در محلات وجود دارد اما در فصل تابستان ما با کمبودهای زیادی در این رابطه مواجهیم.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران وجود یک آکواریوم بزرگ، یک شهربازی و یک باغ وحش مجهز برای تهران ضروری است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرش

    نه برین باز بچه دست کنین جمعیت تهران رو بکنبن ۳۰ میلیون گوینده الله اکبر و همه چیز درست میشه