ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روند «کُند و دشوار» مذاکرات هسته‌ای در وین

مقام‌های بلندپایه ایران و آمریکا در آخرین روز از دور چهارم مذاکرات هسته‌ای از «روند کُند و دشوار مذاکرات» سخن گفته‌اند.

یک مقام مسئول آمریکایی نگرانی خود را از روند کُند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در چهارمین دور مذاکرات وین اعلام کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در روز سوم مذاکرات با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.

به‌گزارش رویترز، این مقام آمریکایی که نام وی منتشر نشده، روز جمعه ۲۶ ارديبهشت‌ماه (۱۶ ماه مه) گفت: «مذاکرات کُند و دشوار هستند.»

وی افزود: «اختلافات مهم باقی مانده‌اند. ایران هنوز باید برخی تصمیم‌های دشوار را بگیرد. ما نگران آن هستیم که زمان بگذرد و پیشرفتی صورت نگیرد.»

دور چهارم مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه (۱۳ ماه مه) در وین آغاز شد و امروز جمعه ۲۶ اردیبهشت‌ماه (۱۶ ماه مه) پایان خواهد یافت.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، برای نگارش متن توافقنامه نهایی، مذاکرات فشرده‌تری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

رویترز مهم‌ترین مانع در این مذاکرات را اختلافات درباره سطح و میزان غنی‌سازی اورانیوم و سانتریفوژهای ایران دانسته و نوشته است موضوع غنی‌سازی به مسئله‌ای اساسی در این مذاکرات تبدیل شده است.

مقام‌های غربی معتقدند در این مذاکرات هم باید درباره تعداد و نوع دستگاه‌های سانتریفیوژ توافق شود و هم این توافق باید سطح غنی‌سازی و میزان اورانیوم افزوده‌ تهران برای ذخیره‌سازی را شامل شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و عضو بلندپایه هیأت مذاکره‌کننده این کشور نیز از «دشواری» مذاکرات سخن گفته است.

عراقچی گفت: «همه طرف‌های مذاکره با حسن نیت در این بحث وارد شده‌اند. اما با وجود روند کُند گفت‌وگوها فضای خوبی بر آن حاکم است.»

عراقچی در روز سوم مذاکرات با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در محل اقامت هیأت‌های مذاکره‌کننده دیدار کرد.

ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در صفحه تويئتر خود نوشت: «هيأت‌های ايرانی و آمريکايی روز جمعه سه ساعت مذاکرات جدی، صريح و بی‌پرده داشتند.»

قرار است پس از ديدارهای دو جانبه هيأت‌ ايران با هيأت‌های کشورهای ۱+۵ نشست مشترک ميان معاونان محمدجواد ظريف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای جمع‌بندی و تبادل نظر درباره آخرين ديدگاه‌ها و مواضع دو طرف برگزار شود.

در روز دوم مذاکرات محمدجواد ظریف و کاترین اشتون به رایزنی پرداختند اما نتایج آن اعلام نشد. مایکل مان، سخنگوی اشتون نیز درباره گفت‌وگوهای سه ساعت‌ونیمه اشتون و ظریف تنها گفت «مفید» بود.

دو طرف تا روز ۲۹ تیرماه (۲۰ ژوئیه) فرصت دارند تا به توافقی نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های جهانی علیه این کشور دست یابند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    با وجود افراطیون و تندروها و در راس آنها رهبر پوشالی مذاکرات محکوم به شکست است .

  • farid

    بمب هسته ای حق مسلم ماست !