ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران به بریتانیا غرامت می‌پردازد

دولت ایران اعلام آمادگی کرده که خسارات ناشی از حمله به سفارت بریتانیا در تهران را پرداخت کند. معاون وزارت خارجه می‌گوید غرامت می‌دهیم اما عذرخواهی نمی‌کنیم.

دولت ایران اعلام آمادگی کرده که خسارات ناشی از حمله به سفارت بریتانیا در تهران در سال ۲۰۱۱ را پرداخت کند. معاون وزارت خارجه می‌گوید غرامت می‌دهیم، اما عذرخواهی نمی‌کنیم.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که مسئولان دو کشور برای توافق پیرامون پرداخت خسارت و از سرگیری مناسبات با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

خبرگزاری آلمان نیز روز سه‌شنبه (۲۰مه/۳۰ اردیبهشت) به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نوشت، مذاکراتی بین دو کشور برای جبران زیان‌های سفارت بریتانیا در تهران در جریان است.

یک روز پیش‌تر، مجید تخت روانچی، معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران‌٬ به روزنامه بریتانیایی «گاردین» گفته بود که تهران موضوع پرداخت خسارت را بررسی می‌کند٬ اما موضوع عذرخواهی بابت «آن حادثه» منتفی است.

تخت روانچی عنوان کرده بود که بریتانیا نیز عذرخواهی‌های زیادی به ایران بدهکار است.

مجید تخت‌ روانچی به «گاردین» گفته که جدولی زمانی برای از سرگیری کامل روابط وجود ندارد٬ اما احتمالا این موضوع تا پایان سال جاری محقق می‌شود.

«حادثه» مورد اشاره تخت‌روانچی، حمله سازمان‌یافته گروهی به سفارت انگلستان و باغ قلهک در نوامبر ۲۰۱۱ در تهران است که مناسبات ایران و بریتانیا را به پایین‌ترین سطح خود رساند.

در حمله این گروه که خود را «دانشجویان بسیجی» می‌نامیدند، ساختمان سفارت آسیب دید. خودروها و بسیاری اشیاء و وسایل درون سفارت نیز تخریب شدند.

محرک این حمله،  مصوبه‌ای در مجلس در ۶ آذر سال ۱۳۹۰ بود که به موجب آن دولت احمدی‌نژاد موظف شد رابطه با لندن را به دلیل «کارنامه سیاه انگلستان در ایران و از جمله فتنه ۸۸» از سطح سفیر به کاردار کاهش دهد.

این مصوبه سفیر بریتانیا را موظف به ترک تهران ظرف دو هفته می‌کرد٬ اما سفیر پس از حمله «دانشجویان»، ظرف یک روز با کلیه کارکنان سفارت از تهران رفت.

دولت بریتانیا نیز در اقدامی متقابل از کلیه کارکنان سفارت ایران در لندن خواست تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند. حمله به سفارت بریتانیا از سوی شورای امنیت و جامعه جهانی تقبیح شد.

پس از تعطیلی سفارت‌های دو کشور، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت بریتانیا و درمقابل سفارت عمان در لندن، حافظ منافع دولت ایران شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ ۹ ماه پس از این حمله، ورود به ساختمان سفارت را نادرست خواند٬ اما هم‌زمان گفت: «در قضیه اشغال آن سفارت خبیث احساسات جوانان درست بود٬ ولی رفتن‌شان درست نبود. من اجتماعات دانشجویی را تائید می کنم، اما با تندروی در این اجتماعات مخالفم.»

پس از روی کار آمدن دولت روحانی و تلاش برای احیای مناسبات ایران و بریتانیا، دو کشور بر سر مبادله کاردار غیرمقیم توافق کردند.

میزان غرامت پرداختی ایران به بریتانیا روشن نیست.

روزنامه «تلگراف» در زمستان ۲۰۱۱ نوشته بود که تابلوهای نقاشی، فرش، مبلمان،جواهرات، دستگاه‌های الکترونیک و چند خودروی اداری از جمله اموال ارزشمند تخریب‌شده هستند که میزان خسارت آنها بالغ بر یک میلیون پوند می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.