ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همه مشاوران جوان و «دلواپسان» وزیر ارشاد

هر روز بر تعداد «دلواپسان» علی جنتی، وزیر ارشاد افزوده می‌شود. بحران‌سازی‌های فرهنگی ادامه دارد. جنتی اما در سفر به کرمان یادآور شد که تندروها را به‌کار نمی‌گیرد.

از وقتی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۹۳ را «سال فرهنگ» نامیده است، هر روز بر تعداد «دلواپسان» علی جنتی، وزیر ارشاد، افزوده می‌شود. حلقه «مشاوران جوان» که در همه وزارتخانه‌ها و از جمله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند، از مهم‌ترین «دلواپسان» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی‌اند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفرش به کرمان

در این مدت هر برنامه‌ای که ارشاد برگزار کرده با حاشیه‌سازی‌ها و بحران‌سازی‌هایی درآمیخته است. ظاهراً هدف بحران‌آفرینان، به وجود آوردن تغییراتی در مدیریت فرهنگی کشور است.

از نمایشگاه کتاب تا نخستین جشنواره شعر «مختلط» در ایران

نمایشگاه کتاب تهران با قهر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درآمیخت و کار به آنجا کشید که برخی رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و بیت رهبری، روزهای حساس و پرچالشی را برای وزیر ارشاد پیش‌بینی کردند. جنجالی که پیرامون روبوسی لیلا حاتمی با ژیل ژاکوب، مدیر شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به وجود آمد، دامن وزیر ارشاد را هم گرفت.

جشنواره شعر فجر: شاعران پرشمار، شنوندگان کم‌شمار

جشنواره شعر فجر بی‌رمق بود و از همان آغاز با بحران‌آفرینی بر سر دعوت از یدالله رویایی آغاز شد و در پایان هم شعرخوانی فاطمه راکعی و شیوا ارسطویی حاشیه‌ساز و درسرآفرین بود.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مراسم اختتامیه این جشنواره که ۳۱ اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد، اعلام کرد که همه شاعران، به این دلیل که در دوران پس از انقلاب سربرآورده‌اند، شاعران انقلاب‌اند.

با این‌حال این تنها وجه مشترک لایه‌های گوناگونی از شاعرانی بود که در این جشنواره شرکت کرده بودند: شاعرانی مانند علی معلم و یوسف‌علی میرشکاک و علیرضا قزوه در یک سو و شاعرانی مانند حافظ موسوی، شیوا ارسطویی، ضیاء‌ موحد و فاطمه راکعی در سوی دیگر.

در هر حال، در سایه این حاشیه‌ها و بحران‌ها، جشنواره شعر فجر هم با خرده‌گیری از فاطمه راکعی به خاطر استفاده از کلمه «رهنورد» و انتقاد از شیوا ارسطویی به خاطر به‌کارگیری واژه «سیگار» در یک شعر زنانه و در غیاب سیمین بهبهانی، مهم‌ترین شاعر ایران به پایان رسید.

مشاوران جوان و «دلواپس» آقای وزیر

در این میان هر دم بر شمار «دلواپسان» وزیر ارشاد افزوده شده است. رهبری این گروه را حلقه «مشاوران جوان» به عهده دارد. گروه «مشاوران جوان ریاست جمهوری» در اسفند ماه ۱۳۸۴ در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پایه‌گذاری شد، در شهریورماه ۱۳۸۸، این نهاد با سازمان ملی جوانان ادغام گشت و در بهمن ماه همان سال هم ریاستش به عهده اسفندیار رحیم‌مشایی گذاشته شد.

دیدار علی جنتی با امام جمعه کرمان

«مشاوران جوان» از میان وابستگان به بسیج و سپاه پاسداران دستچین شده‌اند و وظیفه آن‌ها این است که در کنار مدیران کهنه‌کار دولتی قرار بگیرند، با این امید که زمانی سررشته امور را به دست گیرند.

پس از دیدار نوروزی علی جنتی، وزیر ارشاد با محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، گروه مشاوران جوان در وزارت ارشاد دست به کار شدند و به او هشدار دادند که اگر «تکلیف خودش را روشن نکند، تعارضات دامنه‌دارتر خواهد شد و سرنوشت بسیار بد و تلخی» برای او رقم خواهد خورد.

نگرانی‌ها نسبت به علی جنتی، وزیر ارشاد تا آن حد افزایش پیدا کرده که روزنامه شرق در شماره ۲۰۲۲ خود خطاب به مراجع مذهبی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هنرمندان و نویسندگان ایران می‌نویسد که «تحت‌تأثیر تهاجم سازماندهی‌شده رسانه‌ای بر ضد وزیر ارشاد قرار نگیرند.»

اعمال فشار برای به دست آوردن پست‌های مدیریت

گفته شده بود که علت قهر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از نمایشگاه کتاب تهران نارضایتی او از انتصاب و جابجایی برخی مدیران فرهنگی است. در این میان کمیسیون فرهنگی مجلس، رسانه‌های وابسته به سپاه و بیت رهبری و همچنین حلقه «مشاوران جوان» با شعار فروبستگی فرهنگی به پست‌های مدیریت در وزراتخانه‌ها چشم دوخته‌اند.

علی جنتی که اکنون به کرمان سفر کرده است، در دیدارش با آیت‌الله جفری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان خاطرنشان کرده است که به جز افراد افراطی، میدان برای دیگران باز شده است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کسانی که به دور از افراط و تفریط و تحجر هستند، در مدیریت کشور باید مشارکت داشته باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.