ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون مدافعان حقوق بشر: ۷۵ بازداشت سیاسی و ۴۶ اعدام در یک‌ماه‌

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش ماهانه خود با تبريک اعطای جايزه گوانگجو به مادران خاوران، بار ديگر بر ضرورت کشف حقيقت و دادرسی عادلانه تأکيد کرده است.

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش ماهانه خود از وضعيت حقوق بشر در ايران، نوشته حدود ۷۵ نفر در ارديبهشت‌ماه امسال به دلایل سیاسی و عقیدتی بازداشت شدند.

در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، از تعداد ۴۶ اعدام در ماه ارديبهشت نام برده شده

از اين تعداد ۹ فعال مدنی، ۲۴ فعال کارگری، ۴ درويش گنابادی، ۱۴ فعال مذهبی اهل سنت، ۵ نوکيش مسيحی، ۱۴ شهروند اهوازی در ميان بازداشت‌شدگان هستند.

همچنين اين سازمان مردم نهاد در گزارش خود با اشاره به اعطای جايزه گوانگجو ۲۰۱۴کره به «مادران خاوران»، آن را پاداشی برای سال‌ها استقامت مادران، همسران و فرزندان اعدام‌شدگان دهه ۶۰ دانسته است.

اين نهاد حقوق بشری با تبريک اعطای اين جايزه به مادران خاوران، بار ديگر بر ضرورت کشف حقيقت و دادرسی عادلانه تأکيد کرده است.

آن‌ها در گزارش ماهانه خود درباره اين جايزه نوشته‌اند: «دستگيری‌ها و ارعاب حکومتی هرگز خللی در اراده خانواده‌ها برای تجمع وارد نساخت و در اين گردهمايی‌ها مادران که فرزندان‌شان را از دست داده بودند، نقش به سزايی داشتند. آنان سال‌های متمادی داستان دردناک جوانانی که در راه عقايد خود کشته شده بودند را برای همه بازگو می‌کردند.»

کانون مدافعان حقوق بشر که رياست آن‌ بر عهده شيرين عبادی است، به طور ماهانه گزارشی درباره وضعيت حقوق بشر در ايران صادر می‌کند.

آنها با تأکيد بر امر دادرسی عادلانه برای زندانيان و لزوم توجه به اعتراض زندانيان سياسی و عقيدتی در خصوص نقض اين امر در رسيدگی به پرونده‌های‌شان، از مقام‌های مسئول حکومتی می‌خواهد تا به خواسته مادران، همسران و فرزندان افرادی که در دهه شصت در دادگاه‌های چند دقيقه‌ای بدون وکيل، محاکمه و سپس اعدام شده‌اند، رسيدگی کنند.

در اين گزارش کانون که به امضای شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل رسيده، از تعداد ۴۶ نفر اعدام در ماه ارديبهشت نام برده شده.

گزارش اخير کانون مدافعان حقوق بشر به دو زبان فارسی و انگليسی و در سه بخش "حقوق مدنی و سياسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "ميراث فرهنگی و محيط زيست"، به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته شده است.

وضعيت آزادی بيان و مطبوعات

گزارش کانون مدافعان با اشاره به وضعيت فرهنگی ايران می‌افزايد که کتاب‌های «حق‌الناس» نوشته محسن کديور، «زنان فراموش شده» نوشته منصور کوشان، «ما يک سر و گردن از تفنگ‌ها بلندتريم»، نوشته شاهرخ تندروصالح، «کودتا» نوشته يرواند آبراهيمان با ترجمه ناصر زرافشان از نشر «نگاه»، و «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» نوشته دارن عاصم اوغلو و جيمز رابينسون با ترجمه حسن ميردامادی و محمدحسين نعيمی‌پور،«هيس» نوشته محمدرضا کاتب، سه نمايشنامه از غلامحسين ساعدی، برخی کتاب‌های علی اشرف درويشيان، رمان «ببر سفيد» با ترجمه مژده دقيقی، «گاماسياب ماهی ندارد» سومين رمان حامد اسماعليون از نشر «ثالث» از نمايشگاه کتاب تهران جمع شدند.

کانون مدافعان در ادامه گزارش اردیبهشت‌ماه خود درباره آزادی رسانه و نشريات از توقيف روزنامه‌های قانون و ابتکار توسط قوه قضائيه نام می‌برد. همچنين به گفته کانون مدافعان حقوق بشر وب‌سايت «دانا» و وب‌سايت «قانون‌آنلاين» نيز به حکم دادستان تهران فيلتر شدند.

متن کامل گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعيت حقوق بشر در ايران بر روی ‌وب‌سايت اين کانون قرار دارد که در آن به وضعيت اقتصادی، ميراث فرهنگی و محيط زيست نيز اشاره شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.