ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم، زیر ذره‌بین

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، با ارائه اطلاعاتی درباره بورسیه‌های خارج از روال در دولت‌های نهم و دهم، بخشی از تخلف‌های دانشگاهی سال‌های اخیر را علنی کرد.

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، با ارائه اطلاعاتی درباره بورسیه‌های خارج از روال ارائه‌شده در دولت‌های نهم و دهم، بخشی از تخلف‌های دانشگاهی مقطع یادشده را بی‌اشاره به دامنه تخلف‌های مشابه در دولت‌های پیشین، علنی کرده است.

رئیس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرده است سه‌هزار و دو دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی رئیس سازمان دانشجویان، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲، در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ۷۳ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۷۰‌ دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر ۱۶ به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

به گزارش روزنامه شرق، مجتبی صدیقی در نشستی با حضور خبرنگاران، در پی ارائه آمار تخلف‌های دانشگاهی دولت نهم و دهم تاکید کرده است که در این میان، نام شماری از «آقازادگان» و وابستگان سران کشور نیز دیده می‌شود. وی اما در گزارش خود نام این افراد را مطرح نکرده است. همچنین به میزان ورود غیر قانونی وابستگان سران حکومت به دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور در هشت دولت پیش از نهم و دهم هم هیچ اشاره ای نکرده است.

بر اساس این گزارش که توسط محمدحسین نجاتی تحت عنوان «بورسیه‌های چراغ خاموش» تنظیم شده است، ۲۲۸‌ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۳۰۵ دانشجو با معدل کار‌شناسی ‌ارشد زیر ۱۶، از دانشگاه های خارج، جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند.

۲۳۵‌ دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور نیز دارای معدل نامعلوم بوده‌اند. ۳۲۵‌ نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بوده اند و به عبارت دیگر، سن آن‌ها بالای ۳۳ سال بوده است.

علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رئیس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرده است سه‌هزار و دو دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند.

بر اساس گزارش یادشده در مجموع طی دولت نهم و دهم، چهارهزار و ۲۳۸بورس دانشگاهی خارج از روال قانونی به دانشجویان متقاضی ارائه شده است.

حسن مسلمی نائینی معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در دولت دهم در واکنش به آمار و اطلاعات ارائه شده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «بیسواد خواندن سه هزار دانشجوی بورسیه دوره قبل کاری خارج از عرف و اخلاق است.»

وی درباره اینکه در دوره گذشته، برخی از بورسیه ها بدون ضابطه علمی پذیرش شده اند و اسامی برخی از آقا زاده‌ها و وابستگان حکومت نیز در بین آنان دیده می شود، گفته است: «در دوره اصلاحات افرادی بورس شده بودند که در مورد آنها ضوابط علمی و عمومی رعایت نشده بود. از من خواستند که آن را اعلام کنم، اما من این کار را درست ندانسته و انجام ندادم.»

۱۴۰ میلیاردتومان خرج دانشجویان بورس خارج

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم با اشاره به آمار بورسیه‌های اعزام شده به خارج از کشور در سال‌های ۸۵ تا ۹۲گفته است: «در این سال‌ها، ۷۲۹ نفر به خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از آن‌ها شرایط این فراخوان را نداشتند.»

یکی از این موارد داشتن معدل حداقل ۱۴در مقطع کار‌شناسی و ۱۶در مقطع کار‌شناسی ارشد بوده است. به گفته صدیقی، «از تعداد اعزام‌شدگان، ۷۳نفر معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۷۰نفر معدل کارشناسی‌ارشد زیر ۱۶داشتند.»

وی با تاکید بر اینکه دادن بورس خارج از کشور امتیاز بسیار بالایی به فرد به شمار می رود، گفته است: «امروزه برای بورس خارج حدود ۶۰۰میلیون‌ تومان تا یک‌ میلیارد تومان هزینه می‌شود.»

بر اساس برآورد سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، بیش از ۱۴۰میلیارد تومان خرج دانشجویان بورس خارج از روال شده است. چراکه بیش از یک‌ میلیارد تومان خرج دانشجویان بورسیه به دانشگاه‌های خارج از کشور می‌شود و در مجموع ۱۴۰نفر بدون داشتن شرایط ابتدایی معدل از شرایط بورس استفاده کرده‌اند.

آمار بورسیه‌های خارج از روال قانونی

گروه دومی که از بورسیه‌های خارج از روال استفاده کرده‌اند، آن دسته از دانشجویان ایرانی بودند که برای ادامه تحصیل، از دانشگاه‌های خارجی به دانشگاه‌های داخلی منتقل شده‌اند.

از سال ۸۸ تا ۹۲، ۱۸۸۴ دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های خارج از کشور با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های داخل مشغول به تحصیل شدند

این گروه از دانشجویان ازجمله کسانی هستند که با افزایش قیمت ارز در کشور، توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل در کشور‌های خارجی را نداشتند و مجبور به بازگشت به کشور شدند.

رئیس سازمان دانشجویان با اشاره به مشکلات ارزی ایجادشده در سال‌های اخیر گفته است: «از سال ۸۹ بحث تبدیل قبولی‌های خارج به داخل مطرح شد که در سال‌های آخر این موضوع تبدیل به یک روند شد.»

از سال ۸۸ تا ۹۲، ۱۸۸۴ دانشجو از دانشگاه‌های خارج از کشور به داخل منتقل شده‌اند و با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شدند.

به گفته رئیس سازمان امور دانشجویان، «از این تعداد ۲۲۸نفر معدل کار‌شناسی زیر ۱۴داشتند که هفت‌نفر آن‌ها معدل زیر ۱۲، ۷۰نفر معدل ۱۲ تا ۱۳و ۱۵۱ نفر معدل ۱۳تا ۱۴را دارا بوده‌اند».

رئیس سازمان دانشجویان همچنین با اشاره به اینکه معدل کارشناسی‌ارشد ۳۰۵ نفر از دانشجویانی که از خارج به داخل‌ منتقل شده‌اند نیز زیر ۱۶بوده، گفته است: «از این تعداد نیز چهارنفر معدل زیر ۱۴، ۵۴ نفر معدل ۱۴تا ۱۵و ۲۴۷ نفر معدل ۱۵تا ۱۶داشته‌اند.» در پرونده ۲۳۵ نفر از این افراد نیز هیچ اشاره‌ای به معدل‌ نشده است.

صدیقی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌های موجود، حداکثر سن برای استفاده از امتیاز یادشده ۳۳سال پیش‌بینی شده، توضیح داده است: «از پرونده‌های موجود ۳۲۵نفر نیز فاقد شرط سنی بوده‌اند و ۱۸۳نفر هم در پرونده خود سند محضری برای تعهد خدمت نسپرده‌اند.»

معاون وزیر علوم همچنین با بیان اینکه دانشگاه علامه‌ طباطبایی بالا‌ترین رتبه را در پذیرش بورس تبدیل به داخل دارد، گفت: «از آمار اعلام‌ شده ۲۵۹نفر در دانشگاه علامه پذیرش شده‌اند که البته دانشگاه‌های خوارزمی و گیلان نیز ظرفیت بالایی در پذیرش این دانشجویان داشته‌اند.»

رئیس سازمان دانشجویان با اشاره به اینکه برای همه این دانشجویان باید مسیر گزینش نیز طی می‌شد، تاکید کرد که «تقریباً نیمی از این افراد نظر گزینش یا هیئت مرکزی جذب را ندارند».

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت علوم، برای دانشجویان بورسیه داخلی علوم‌ انسانی در کل مدت تحصیل ۳۰میلیون‌ تومان و برای دانشجویان غیرعلوم انسانی ۴۰میلیون‌تومان به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود. به گفته صدیقی، وزارت علوم شهریه دانشجویان را تا پایان سال ۹۲پرداخت کرده است.

بورس دکترا بدون آزمون ورودی

رئیس سازمان امور دانشجویان با اعلام آمار ورود سه‌هزار دانشجوی بورسیه بدون آزمون به دانشگاه‌های کشور گفته است: «عده‌ای در این‌باره تردید کردند، اما با عددهایی که اعلام شد در صورتی‌ که بورسیه‌های خارج را کنار بگذاریم با احتساب ۹۳۳مربی، ۱۸۸۴تبدیل به داخل و ۱۸۵ایثارگر در مجموع ۳۰۰۲نفر بدون آزمون از بورسیه دکتری داخل استفاده کرده‌اند.»

وی تاکید کرده است که وزارت علوم نمی‌گوید در پذیرش همه این افراد مشکل وجود دارد، بلکه تنها اعلام می‌کند که سه‌هزارنفر بدون آزمون وارد دانشگاه‌ها شده‌اند.

در حال حاضر نهادهای نظارتی شامل سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، نمایندگان خود را در سازمان دانشجویان مستقر کرده‌اند و مشغول بررسی پرونده‌ها هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور از احضار مدیر فیسبوک توسط یکی از قضات استان فارس خبر داد. !! به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل ازجماران «روح‌الله مومن»‌نسب با اشاره به شکایت مردم در زمینه فیلترینگ واتس‌اپ در استان فارس تصریح کرد: دادگستری استان فارس در رسیدگی به شکایت عده‌ای از هموطنان در مورد نقض حریم خصوصی آنها و مشکلات پیام‌رسان واتس‌اپ و نرم‌افزار اینستاگرام، تشکیل پرونده داده که این مرجع قضایی نیز رأی به مسدودسازی و جمع‌آوری این دو نرم‌افزار داده است. وی در پایان خبر داد: بر اساس رأی قاضی، مدیر صهیونیست ! شرکت فیسبوک یا وکیل قانونی آن باید برای دفاع از خود و جبران مافات به دادگستری این استان مراجعه کند !!