ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده پیشین سپاه پاسداران و از «مدافعان حرم» در سوریه کشته شد

عبدالله اسکندری، و چند نیروی حزب‌الله توسط مخالفان حکومت اسد کشته شدند. تاکنون دست‌ کم ۶۰ تن از اعضای کشته‌شده سپاه در سوریه، طی مراسمی در ایران دفن شد‌ه‌اند.

عبدالله اسکندری، از فرماندهان پیشین نيروی زمينی سپاه پاسداران در درگيری‌های سوريه کشته شد.

عبدالله اسکندری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران (سمت چپ)

رجانيوز، پايگاه خبری نزديک به جريان محافظه‌کار «پايداری» گزارش داد، عبدالله اسکندری همراه با چند تن از «رزمندگان مقاومت اسلامی» توسط نيروهای مخالف حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، کشته شد.

گروه «رزمندگان مقاومت سوريه»، اواخر فروردين‌ماه گذشته در پی اعلام خبر کشته‌شدن هشت تن از اعضايش به عنوان شاخه رسمی «حزب‌الله لبنان» اعلام موجوديت کرد. اين اولين‌بار پس از آغاز بحران سوريه بود که حزب‌الله لبنان به طور رسمی نقش و دخالت خود در جنگ داخلی سوريه را تأیید کرد.

رهبر و مقام‌های ايران بارها به طور رسمی حمايت خود را از حزب‌الله لبنان اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های برخی از رسانه‌های نزديک به محافظه‌کاران در ايران، او حدود هفته اول خرداد جان باخته است.

مراسم عزاداری «مدافعان حرم زینب کبری»

برخی منابع خبری نزديک به حکومت نوشته‌اند که سردار عبدالله اسکندری از ماه پيش به عنوان «نيروی مدافع حرم» در سوريه حضور داشت. اين منابع از مرگ او به عنوان «شهادت» ياد کرده‌اند. جسد این نیروی نظامی هنوز به ایران نرسیده است.

او تا سال ۱۳۹۲ مدير کل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان فارس بود.

«مدافعان حرم» چه کسانی هستند؟

منابع خبری نزديک به نهادهای امنيتی و نظامی ايران بارها اخبار و تصاويری مبنی بر کشته‌شدن برخی از اعضای گروه‌های شیعه و نظامی ‌هم‌چون سپاه پاسداران، سپاه بدر عراق وابسته به مجلس اعلا و حزب‌الله لبنان را در «دفاع از حرم» زينب کبری، از زنان مقدس شيعيان منتشر کرده‌اند.

مقبره زينب کبری در هفت کيلومتر شهر قديم دمشق و نزديک به فرودگاه اين شهر است.

نيروهايی که خود را «مدافعان حرم» معرفی کرده‌اند، در ايران با انتشار فرم ثبت‌نام، از داوطلبان جنگ در سوريه دعوت کرده‌‌ بودند.

فرم ثبت‌نام برای جنگ داوطلبانه در سوریه

همچنين تعدادی از مداحان مذهبی و چهره‌های معروف سياسی مانند محمود کريمی، مداح نزديک به بيت رهبری و عليرضا پناهيان، حامی سعيد جليلی در انتخابات رياست‌جمهوری ۱۳۹۲ و نايب رئيس شورای مرکزی قرارگاه عمار، تشکل سياسی نزديک به مصباح يزدی، در اجتماع اين نيروها به اجرای نوحه و سخنرانی‌ پرداخته‌اند.

در آماری که سايت مدافعون، يکی از سايت‌های منتسب به اين جريان منتشر کرده، ۳۱۰۷ داوطلب برای جنگ در سوريه ثبت‌نام کرده‌اند.

در تصاويری که در ۳۰ آبان ۱۳۹۲ از مراسم خاکسپاری محمد حسن خليلی ملقب به رسول، يکی از نيروهای «مدافع حرم» منتشر شده، قاسم سليمانی دشتکی، فرمانده سپاه قدس (واحد برون مرزی سپاه پاسداران) در میان جمعیت عزدار دیده می‌شود.

چندی پيش از آن و در ۱۴ آبان همان سال نيز، پايگاه خبری مشرق نيوز، نزديک به جریان‌های محافظه‌کاران حکومتی، عکس ديگری از اين فرمانده و سرلشکر سپاه قدس انتشار داد که گمانه‌ها را درباره دخالت و نقش او در جنگ داخلی سوريه تقويت کرد.

در اين عکس قاسم سليمانی در حالی نشان داده می‌شود که محمد جمالی، از ديگر نيروهای کشته‌شده «مدافع حرم» را در شهر کرمان در قبر می‌گذارد.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در مراسم خاک‌سپاری یکی از اعضای کشته شده سپاه

محمد جمالی که او هم از سرداران سپاه پاسدارن معرفی شده، در سوريه توسط نيروهای مخالف بشار اسد جان باخت.

در عين حال بيش از يک هفته پيش روزنامه «وال‌استريت ژورنال» گزارش داد که ايران مهاجران افغانی مقيم اين کشور را در ازای دريافت پول و اعطای اقامت، به جنگ شورشيان سوريه اعزام می‌کند.

اين در حالی است که خبرگزاری «تسنيم»، منتسب به سپاه پاسداران، در آذرماه ۱۳۹۲ از کشته‌شدن ۱۰ مهاجر افغان «مدافع حرم» در سوريه و خاکسپاری آن‌ها در قم، تهران، اصفهان و مشهد داده بود.

اما مقامات رسمی حکومت ايران، هرگونه دخالت مستقيم نظامی در سوريه را تکذيب کرده‌اند.

با این حال از ابتدای بحران سوريه در سال ۲۰۱۱ تا کنون، به جز عبدالله اسکندری، دستکم حدود  ۶۰ نفر از اعضای  کشته‌شده سپاه‌ پاسداران در این درگیری‌ها، طی مراسم رسمی و يا تشريفات نظامی در ايران به خاک سپرده شدند. در میان آنها اسامی فرماندهان عالی‌رتبه‌ای همچون اسماعیل حیدری و حسن شاطری بیش از بقیه در رسانه‌های بین‌المللی خبرساز شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    به گزارش فارس، احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: هیات پارلمانی ایران هفته آینده به سوریه سفر می‌کند که این سفر به منظور نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد بود. وی افزود: ریاست این هیات بر عهده علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس است و علی مطهری ! و بنده نیز در این هیات خواهیم بود. !!!

  • farid

    سرکرده پاسداران «ملایر» گفته که سپاه پاسداران ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان مجهز را برای جنگ با مخالفان بشار اسد در داخل خاک سوریه آماده کرده است. به گزارش دیگربان به نقل از سایت رسمی سپاه «همدان»٬ پاسدار محمد اسکندری این مطلب را روز پنجشنبه (۲۵ اردیبهشت) در شورای اداری شهر «ملایر» اعلام کرده است. حسین همدانی یکی از فرمانده سپاه پاسداران نیز هفته گذشته از ۷۰ هزار جوان «علوی» ٬ «سنی» و «شیعی» نام برده بود که در قالب ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان در سوریه مشغول جنگ هستند !!

  • Former Iranian Revolutionary Guard Killed In Syria | Radio Free

    […] The Netherlands-based Radio Zamaneh put the number of IRGC officers killed in Syria since 2011 at more than 60. […]

  • ali

    یک پاسدار جنایتکار کمتر زندگی بهتر.

  • Former Iranian Revolutionary Guard Killed In Syria | News 12

    […] Netherlands-based Radio Zamaneh put the number of'  IRGC officers killed in Syria since 2011 at more than 60.' ' ' The burial of at least one of them, IRGC officer Mohammad Jamali, was attended by the head […]

  • Former Iranian Revolutionary Guard Killed In Syria « Secured Archives Secured Archives

    […] Netherlands-based Radio Zamaneh put the number of  IRGC officers killed in Syria since 2011 at more than 60.   The burial of at least one of them, IRGC officer Mohammad Jamali, was attended by the head of […]

  • رضا

    به یاد داشته باشيد که اين گروه های تکفیري بويي از اسلام و انسانیت نبرده و جيره خوار اسراییل هستند تا کشورهاي اسلامي را به هم ريخته و برادر کشي را رواج دهند چرا در تمام کشورهای اسلامي اختلاف و خون ریزی است و در اروپا نيست؟ سردار اسکندري يکی از مدافعان کشور اسلامي و اهل بیت بود و شهادت پاداشي بود از طرف خدا به ايشان زمانی که ایشان در جبهه ها جان برکف ایستاده من و شما در مدرسه مشغول تحصیل بودیم

  • Guardia revolucionario iraní anterior matado en Siria | Noticias Del Mundo

    […] radio Países Bajos-basada Zamaneh puso el número de oficiales de IRGC matados en Siria desde 2011 en más de 60.   El entierro de por lo menos una de ellos, oficial Mohammad Jamali de IRGC, fue asistido el […]

  • محسن

    گه خورده که رفته با این کار تایید جنایت بشاراسده که بشکه بمب میریزه روسر اطفال معصوم وهزاران آدم کشته

  • مسعود

    از شنیدن خبر مرگ این هموطن ناراحت شدم. شاید یک عده با دیدن کامنت من ناراحت شوند ولی به نظرم باید یاد بگیریم که قدرت تحمل نظرات هم را داشته باشیم. من به این فکر می کنم که یک هم وطن در غربت توسط یک غیر ایرانی کشته شد. ایشان حتما زن و فرزند دارد. این فرد حتما بر اساس اعتقادی به سوریه رفته و جان خود را از دست داد. این فرد به هر حال بر اساس این اعتقادی که داشت در دوران جنگ بر علیه صدام خانواده خودش را ترک و در جبهه جان خود را در کف دستش گذاشت. در آن نبرد هم ایشان کسانی که حتما مسلمان بودند را کشت. من معتقذم بیایید دعا کنیم هر چه قتل و کشتار است تمام شود. من فکر نکنم گروه مخالف هم که بنا بر قتل و کشتار می گذارد هم جای دفاع داشته باشد.

  • Afshin jam Afshin

    به جای نظر در مورد این گزارش بخصوص, بگونه‌ی کلی میتوان گفت, تازمانیکه جمهوری اسلامی بر سر قدرت هست, مردم ایران در خفقان و از هر نظر تحت فشار های اجتماعی, اقتصادی, بهداشتی, نابودی محیط زیست. . . . هستند, و منطقه خاور میانه به صلح نخواهد رسید.

  • بهنام

    (+ 18 سال ) فیلم جنازه سردار یه اصطلاح مدافع را میتوانید از اینجا ببینید ( + 18 سال ) https://www.youtube.com/watch?v=29HDTKLj7aQ

  • علی

    با درود به رادیو همت کنید و این بهشت فروشی که هیچ ملاکیت بهشت در اختیار نوکران ولایت سید احمد خاتمی و مکاره شیرازی را اهمیت بدهید خود ولایت هم که این روزها بد جوری توهم زده و خودش ولایت اله و بقیه دنیا را ولایت شیطان معرفی میکند اول این ها صابت کنند که بهشتی هستند بعد دیگران را با غل و زنجیر ببرند به بهشت ماموریت شما سنگین هست و این بهترین فرصت برای معرفی کردن این خدا فروشان نگون بخت هست با سپاس

  • م

    برن به درک

  • بهنام

    سر پیری و معرکه گیری که میگویند یعنی این . آخر یکی نیست به این برادران قاچاقچی سپاه بگوید لااقل اگر میخواهید در یک کشور بیگانه ژست نظامی گری بگیرید ، بهتر است حداقل قبل از ورود اجباری به آنجا ، کمی ورزش کرده و شکمهای خود را آب کنید ، بلکه بتوانید وقتی به تیر غیب دچار شدید اندک تحرکی از خود داشته باشید و فرار را برقرار ترجیح دهید . عکس خیلی جالبی از سرکرده تروریستهای قاچاقچی منتشر کرده اید ، که به خوبی نشان میدهد قربانیانی که در راهی پوچ و عبث مرده اند را با دستان جنایتکار خود به گور میفرستد و در عالم واقع هم همینطور است و سران جنایتکار همیشه از جهل و نادانی عوام سوء استفاده کرده و این بیچارگان را به مسلخ میفرستند و خود هرگز خطر نکرده و همیشه در پشت پرده مخفی شده و جرات و شهامت رویارویی مستقیم و نبرد علنی را نداشته و نخواهند داشت . بزودی و در ادامه جنایات ضد بشری حاکمان پوشالی جمهوری ننگین ، آثار و تبعات دخالتهای بی جا و هوسبازانه ، گریبان خود رژیم را گرفته و باید بهای سنگینی برای آن بپردازد .