ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض چند چهره‌ فرهنگی و مدنی ایران به اعدام امیرخسروی

جمعی از چهره‌های فرهنگی و مدنی ایران چهارشنبه، ۷ خرداد‌ماه، در قالب کارزار «لغو گام به گام اعدام» (لگام) با انتشار نامه‌ای اعدام مه‌آفرید امیرخسروی را محکوم کردند.

جمعی از چهره‌های فرهنگی و مدنی ایران در نامه‌ای که چهارشنبه، ۷ خرداد‌، منتشر شده، اعدام مه‌آفرید امیرخسروی، متهم پرونده موسوم به «اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی» را محکوم کردند.

بابک احمدی، سیمین بهبهانی، جعفر پناهی، علیرضا جباری، فریبرز رئیس دانا، نسرین ستوده، اصغر فرهادی، نرگس محمدی، فریده مرادخانی، اسماعیل مفتی زاده، محمد ملکی و محمد نوری زاد در قالب کارزار «لغو گام به گام اعدام در ایران» (لگام)، در نامه خود اعدام مه‌آفرید امیرخسروی را «گزینشی» خوانده‌اند.

در نامه‌ آن‌ها که در صفحه فیس‌بوک کارزار لغو گام به گام اعدام در ایران نیز منتشر شده، ضمن اشاره به دستگیری امیر‌خسروی، با ابراز ناخرسندی از وضعیت اقتصادی و برخورد جناح‌های سیاسی در ایران آمده است: «از زمان دستگیری تا زمان اعدام او، هیچ نشانی هم از بهبود اوضاع به چشم نمی‌خورد، بلکه برعکس این مصیبت اجتماعی مهلک ادامه دارد و فقط گاه به گاه آن هم در نتیجه برخوردهای متقابل گروه‌های قدرت، فسادهای بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و اسرار‌آمیزتری رو می‌شوند.»

این فعالان در نامه خود «سخت‌گیری‌های متعدد قضایی» و «مجازات اعدام» و «حبس‌های سنگین» برای جرائم مالی واداری را باعث «خشم و ناامیدی مردم» دانسته‌اند.

آنها همچنین در مورد عدم تأثیرگذاری اعدام امیرخسروی نوشته‌اند: «کمتر کسی است که انتظار داشته باشد مجازات‌های اعمال شده گزینشی، و از جمله این آخرین مجازاتِ  اعدام یکی از چهره‌های شاخص شبکه فعالیت های اقتصادی آمیخته با خلاف و کژروی، بتواند باعث مهار جدی، همه جانبه و اساسی فساد شود.»

مه‌آفرید امیرخسروی

فعالان کارزار لغو گام به گام اعدام، مجازات امیرخسروی را «بی‌ثمر و خلاف حقوق انسانی» خوانده‌اند. آن‌ها همچنین افزوده‌اند: «معتقدیم باید ریشه‌های اجتماعی فساد معدوم شود.»

فعالان مخالف اعدام همچنین در مورد امیرخسروی و پشتیبانان او در اقدام به اختلاس نوشته‌اند : «متهم از همکاری شبکه‌ای گسترده‌تر از آنچه در محضر دادگاه مطرح شده است، برخوردار بوده است و خود او نیز از افراد و موسسات پشتیبان و همکار خود نام برده است، که البته خیلی‌هاشان مصون مانده‌اند.»

حکم اعدام مه‌آفرید امیرخسروی، از متهمان فساد بانکی در ایران، به جرم «افساد فی الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور»، شنبه، سوم خرداد سال جاری خورشیدی در زندان اوین به اجرا در آمد.

کارزار «لگام» در سال ۱۳۹۲ با فراخوان هشت تن از چهره‌های فرهنگی و فعالان مدنی‌ای که از جمله محکوم‌کنندگان اعدام مه‌‌آفرید امیرخسروی نیز هستند، آغاز به‌ کار کرد.

سیمین بهبهانی (شاعر)، پروین فهیمی (مادر سهراب اعرابی از کشتگان ناآرامی‌ها پس از انتخابات ۸۸)، محمد ملکی (فعال سیاسی)، بابک احمدی (نویسنده و پژوهشگر)، فریبرز رئیس‌دانا (اقتصاددان)، محمد نوری‌زاد (روزنامه‌نگار)، علی‌رضا جباری (نویسنده) و اسماعیل مفتی‌زاده (فعال حقوق بشر)، با امضای فراخوانی هدف آغاز کارزار لگام را لغو «شیوه‌های بی‌رحمانه اعدام» اعلام کرده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حامد

    این اقایانی که اظهارنظرکرده اند به زعم خود فعال فرهنگی هستن وحال آنکه فعال فرهنگیی که قانون جمهوری اسلامی تعریف میکند 180درجه بافرهنگ این آقایان تفاوت دارد دراجرای احکام الهی باتوجه به اینکه باید نهایت دقت ودرایت را خرج کرد درعین حال باید کوچکترین سهل انگاری هم صورت نگیرد واحکام رامطابق قانون اجراکرد

  • امیرشکاری

    این سومین بار است از شرکت های مضاربه ای در دور اول ریاست جمهوری هاشمی که یکی شان را مظلومانه اعدام کردند وُکارخانه ها وثروت او و پول بی زبان و هنگفت مردم بیچاره وُ بی پناه را هورتی بالا کشیدند بگیر بیا تامرحوم فاضل خداد وسوءاستفاده های مالی دیگرتا این آخری... دست ِدُم کُلفت های نظام ومقامات ارشد سپاه در کار است، وقتی هم گندش بالامی آید، اون کسی که غیر خودی ست وُ جُرمش از همه کمتر است و معمولا تولید کننده خوش فکر وُ خلاقی ست از دم تیغ رد می گذرانند و به قربانگاه می فرستند ،بعد هم سرفرصت کَت ُ کلفت های اصله کاری رارا فراری می دهند تا باز دوباه خون مردم را تو شیشه کنند. 

  • Bahram

    از نظر انسانی اعدام بطور کلی غیر قانونی ا ‌ست.اعدام آدم کشی است.این شخص زیاد میدانست و زیاد حرف زده بود، اسامی عاملین دزدی را فاش کرده بود،همچون سعید اسلامی که با واجبی به آن دیار فرستاده شد.بسیارند آدم کشان و دزدانی که آزاد میگردند و رهبری را تبلیغ می‌کنند.یک مثال خوب آقای سعید مرتضوی.

  • بهنام

    درست است که اعدام عملی مضموم و شوم محسوب میگردد ، ولی بعضی جاها هم واقعآ واجب و لازم میگردد . هرگز نباید برای غارتگران و چپاولگران و مفسدان ترحم کرد و دل سوزاند . اینها همانهائی بودند که تا دیروز با غرور و تکبر خون مردم را در شیشه کرده بودند و دیگر خدا را بنده نبودند و هر کاری دلشان میخواست میکردند و به صغیر و کبیر هم رحم نمیکردند و فقط به مال دنیا فکر میکردند . به نظر بنده اعدام در این موارد خاص میتواند نقشی بازدارنده ایفا نماید ، هر چند که مهره های اصلی و پشت پرده هرگز به پای میز محاکمه نخواهند رسید . البته من کارشناس اقتصادی نیستم ولی یک لحظه تصور کنید که این شخص با گرفتن ال سی تقلبی ، چه نقشی در افزایش تورم لجام گسیخته و به تبع آن چاپ اسکناس بدون پشاوانه توسط بانک مرکزی داشته است و به نوبه خود تا چه اندازه در افزایش حجم نقدینگی در جامعه مقصر بوده است ، جامعه ای که در فقر و فساد غوطه ور گشته و گرانی و نابرابری در آن بیداد میکند . منظور چهره های فرهنگی و سیاسی هم بیشتر همین نکته بوده که چرا مصببین اصلی مصون مانده اند ، علیرغم اینکه اسامی آنان به وضوح در دادگاه برده شده و نقش آنان در این اختلاس یزرگ محرز گردیده است که البته نظر صحیح و بر حقیست .

  • سیا

    ایشان در آخرین جلسه از دفاعیات خود به وجود باند فساد در مجلس شورای اسلامی اشاره کرده بود و نیز به دستور مستقیم اسفندیار رحیم مشایی و مجتبی خامنه ای. نامه ای که ایشان به رهبری نوشته بودند به زور مستقیم مقصر اصلی فساد 3000 میلیاردی را بیت رهبری معرفی کرده بودند. به امید اینکه هر چه زودتر ادله مستند این فساد و فسادهای دیگر در جمهوری اسلامی برای مردم روشن شود.

  • farid

    اعدام خود قتل نفس است وسرخوردگی و  نفرت و مصایب برای  بازماندگان باقی میگذارد.  مقصر اصلی ریس جمهور قلابی  و پشتیبانش بوده که کشور را با مدیریت جهانی فساد  به فاجعه کشاند. 

  • hasani

    چکیده :کمتر از 72 ساعت پس از آنکه وکیل مه آفرید امیرخسروی نامه‌نگاری وی به رهبری را رسانه‌ای کرد، دادستانی خبر داد که او اعدام شده است، آن هم بدون اطلاع وکیل یا خانواده‌اش، و بدون اعلام قبلی و طی روال قانونی. قوه قضاییه با اعدام ناگهانی او می‌خواست راه دسترسی به کدام متهمان بالادستی را سد کند؟ او در نامه‌اش به رهبری چه گفته بود؟ و در آخرین جلسات دادگاه چه گفت که پس از آن، پرونده و دادگاه و هرگونه خبررسانی در این باره به دیوار «کش ندهید» برخورد کرد؟ جدا از نامه‌ای که به رهبری نوشت و ظاهرا همان نامه هم طناب دار را به گردنش انداخت، حرف‌هایی را هم در یکی از آخرین جلسات دادگاه اختلاس بزرگ مطرح کرد که احتمالا نباید می‌گفت!!