ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه کولبر کُرد بر اثر شلیک نيروی انتظامی کشته شدند

روز چهارشنبه ۱۷ اردبيهشت‌ماه مأموران نيروی انتظامی ایران به سوی سه کولبر کُرد در مناطق مرزی کردستان شليک کرده و هر سه نفر را کشتند.

روز چهارشنبه ۱۷ اردبيهشت‌ماه مأموران نيروی انتظامی ایران به سوی سه کولبر کُرد در مناطق مرزی کردستان شليک کرده و هر سه نفر را کشتند.

وب‌سایت کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران که این خبر را به‌نقل از یک منبع محلی منتشر کرده، افزوده است که این سه کولبر در دو رویداد جداگانه کشته شده‌اند.

در یک واقعه، نيروی انتظامی به لاستیک يک خودرو در محور دهلران به انديمشک تيراندازی کرد و خودرو از جاده منحرف شد و در دره سقوط کرد که در جريان این تيراندازی آرش عابدين‌فر و اردشير صادقی، هر دو سرنشين آن جان خود را از دست دادند. نيروی انتظامی دليل تيراندازی را  احتمال حمل کالای قاچاق از سوی سرنشينان خودرو عنوان کرده است.

هر دو کولبر از شهرستان کامياران کردستان بودند که به دليل فقر و بيکاری به اجبار به کولبری روی آورده بودند.

در همان روز ۱۷ اردبيهشت‌ماه، نيروی انتظامی پاسگاه منطقه مبرآوا از توابع شهرستان تازه‌آباد، به سوی صلاح ويسی، کولبر دیگر از ساکنان شهرستان جوانرود در خودرويش شليک می‌کنند که در اثر اين شليک او نيز جان خود را از دست می‌دهد.

به‌گفته اين منبع محلی «نيروی انتظامی در بيشتر مواقع در زمانی که می‌خواهد جنازه را تحويل خانواده‌ها بدهد، آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و گاهی حتی تعهد کتبی از آن‌ها می‌گيرد که حق شکايت از نيروی انتظامی را ندارند.»

ساکنان مرزی کوهستان‌های کردستان به دلیل نبود شغل مناسب و مشکلات مالی، جهت کسب درآمد و امرار معاش به شغل کولبری روی آورده‌اند.

هر سال صد‌ها نفر از کارگران کولبر جانشان را در مناطق مرزی کردستان از دست می‌دهند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در آخرین گزارش خود از کشته شدن کولبران مرزی به‌عنوان «قتل‌های فراقضائی» نام برد و از این موضوع ابراز نگرانی کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرد

    بیشترین آمار بیکاری مربوط به کردستان است ٰ قرار بود انقلاب توسعه یافتگی برای مناطق محروم به ارمغان بیاورد ولی زهی خیال باطل کردستان ثروتمند با آنهمه زمین حاصلجیز با دشتهای سر سبز با منابع آبی سطحی و زیر زمینی زیاد با رودهای خروشان با کوهای پر از معادن با داشتن نیروی تحصیل کرده زبده و و زیاد همچنان محروم تحصیل کرده ها راهی غربت در شهرهای بزرگ و کارگرها و کولبران نیز گوشت دم توپ قبلا نیز هم عنوان نمودم کمی آنطرفتر در کردستان عراق تا زمان صدام کردستان عقب مانده یا بهتر عنوان کنم عقب نگه داشته شده بعد از صدام انگار خورشید از سمت دیگر طلوع کرد یکباره کردستان فقیر و عقب مانده شد یکی از قطب سرمایه گذاری جهان بگونه ای که خیال دهمین کشور ثروتمند را در سر می پرورانند چه چیز باعث این تغییر یک شبه شد آیا مردمان عقب مانده بعد از خواب با یک نیروی غیبی توسع هیافته شدند آیا منابع گاز و نفت یکباره به طرف کردستان تغییر جهت داد و سرازیر شد نه هیچ کدام مردمان کردستان ایران یک سروگردن با سواد تر و تحصیل کرد ترند کردستان ایران دارای منابع بیشتری نسبت به کردستان عراق است پس دلیل این مه ثروت در /انجا و این همه فقر در اینجا چیست. دلیل فقط یک چیز است حق تعیین سرنوشت و مالک شدن کرد بر منابعی که خدا به کردستان بخشیده است.

  • بهنام

    متاسفانه کردهای عزیز فقط برای لقمه ای نان و از روی ناچاری دست به کولبری میزنند و سران حکومت و در راس همه آنها رهبر پوشالی ، میلیاردها دلار را چپاول و اختلاس کرده و همچنان به این چپاولها ادامه میدهند .