ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ایران جداسازی آب آشامیدنی از آب بهداشتی بررسی می‌شود

با شدت گرفتن بحران تامین آب آشامیدنی در ایران، طرحی برای جدا کردن سامانه آب قابل شرب از آب قابل استفاده برای مصارف دیگر از جمله شست‌وشو در دست مطالعه است.

با شدت گرفتن بحران تامین آب آشامیدنی در ایران، دولت قصد دارد آب شرب را از آب بهداشتی تفکیک کند.

طرحی برای جدا کردن اب آشامیدنی از آب قابل مصرف برای شستشو در دست مطالعه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تایید بحرانی بودن منابع آبی در حداقل ۱۲ کلانشهر از اختصاص بودجه‌ای ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تامین آب این شهرها خبر داد.

به گفته حمیدرضا جانباز، در کنار این بودجه، طرحی نیز در دست مطالعه است تا آب آشامیدنی از آب بهداشتی جدا شود.

به این ترتیب، آبی که برای آشامیدن تصفیه می‌شود برای مصارف دیگر مانند شست‌وشو به کار نخواهد رفت.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، برای این کار دو سامانه مجزای توزیع آب به وجود خواهد آمد.

بنا بر این، به عنوان مثال، با جداسازی آب شرب و آب بهداشتی مردم می توانند آب شرب را که ۵ تا ۱۰ لیتر است را از یک سامانه توزیع آب، و آب بهداشتی را از سامانه دیگری بردارند.

او همچنین تاکید کرد که اگر این طرح عملی نشود، برای تامین آب باید حتما به سراغ تامین آب آشامیدنی در چند صد متر دورتر برویم که این اصلا وجود ندارد یا اینکه از ۵۰۰ کیلومتر دورتر آب را انتقال دهیم که این هم شدنی نیست.

جانباز همچنین از تفاوت قیمت آب آشامیدنی و آب بهداشتی پس از عملی شدن این طرح خبر داد، اما گفت: «قیمت آب شرب و آب بهداشتی قاعدتا متفاوت خواهد بود و موضوع فرعی این برنامه است و حتی شاید دولت به این نتیجه برسد که بابت آن یارانه پرداخت کند اما چون هنوز نهایی نشده و در حد مطالعه است فعلا هیچ چیزی مشخص نیست.»

هفته گذشته نیز حمید چیت‌چیتان، وزیر نیرو، بر ضرورت جدا کردن آب آشامیدنی از آب بهداشتی برای مقابله با بحران کمبود آب در ایران تاکید کرده بود.

به گفته وزیر نیرو، دولت در حال مطالعه‌ طرح‌های جداسازی آب آشامیدنی از شبکه آب بهداشتی بوده و امیدوار است این طرح طی چهار سال آینده عملیاتی شود و یا دست‌کم زیرساخت‌های مناسب را برای آن فراهم کند.

حمید چیت‌چیان تاکید کرد گرچه آب بسیاری از چاه‌ها برای مصارف شرب مناسب نیست، اما برای مصارف بهداشتی از قبیل شست‌وشو می‌توان از آن استفاده کرد.

جیره‌بندی آب جدی است

شرکت آب و فاضلاب همچنین از ضرورت جیره‌بندی آب در برخی شهرها و مناطق خبر داد.

به گفته این شرکت هم اکنون در ۴ شهر کوچک که مصرف آب آنها ۲۴  لیتر در ثانیه است جیره‌بندی آب وجود دارد و البته این شهرها روستاهایی بودند که به تازگی به شهر تبدیل شده‌اند و معمولا هم صعب‌العبور هستند.

شهرهایی که اکنون جیره‌بندی آب دارند، جیرنده در گیلان، جوزن در کرمان ، روئیدر و سیریک در هرمزگان هستند. اما احتمال جیره‌بندی آب در شهرهای بزرگ مانند تهران نیز وجود دارد.

به گفته شرکت آب و فاضلاب، آب رسانی در ۵۳۰۰ روستا در ایران همچنان توسط تانکر انجام می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    مثل شعارهای توخالی نجات دریاچه های خشک شده میباشد.