ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غلامرضا خسروی در زندان رجایی‌شهر اعدام شد

‌خبرگزاری ایسنا گزارش داد حکم اعدام زندانی سیاسی، غلامرضا خسروی به اتهام هواداری از «سازمان مجاهدین خلق» سحرگاه یکشنبه ۱۱ خرداد اجرا شد.

غلامرضا خسروی

غلامرضا خسروی، زندانی سیاسی، به اتهام «محاربه» در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حکم اعدام وی سحرگاه یکشنبه، ۱۱ خرداد، اجرا شد. غلامرضا خسروی سوادجانی را در روز شنبه جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل کردند و خانواده‌اش را برای آخرین ملاقات فراخواندند. غلامرضا خسروی متهم به هواداری از «سازمان مجاهدین خلق» بود. وی از سال ۱۳۶۰ تا مرداد ۱۳۶۵ در زندان بوده است. او هنگام بازداشت خود در سال ۱۳۶۰ تنها ۱۶ سال داشت. اين زندانی سياسی در زمان اعدام ۴۹ سال داشت.

دستگیری و اتهام

غلامرضا خسروی سوادجانی در سال ۱۳۸۶ خورشیدی در شهرستان رفسنجان به اتهام جاسوسی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و در سال ۸۷ به جرم «کمک مالی به تلویزیون سیمای آزادی متعلق به سازمان مجاهدین خلق» به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس قطعی محکوم شد. با اعتراض دادستان شهر رفسنجان، به حکم صادره از سوی دادگاه، سه سال حبس تعلیقی این زندانی سیاسی به حبس تعزیری تبدیل شد. هم‌زمان شکایتی دیگر علیه این زندانی سیاسی در تهران از طرف «وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران» اقامه و پرونده به تهران منتقل شد و وی در «بازداشتگاه ۶۴» متعلق به حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در سلول‌های انفرادی به مدت ۹ ماه نگهداری شد. پس از رویدادهای انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری دهم، این زندانی سیاسی هشتم آذرماه سال ۸۸ بار دیگر از سوی قاضی پیرعباسی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و با اتهام محاربه از سوی دادستانی مواجه شد که قاضی پیرعباسی رأی به عدم صلاحیت دادگاه داد و اعلام کرد که به اتهامات این زندانی پیش از این در دادگاه رفسنجان رسیدگی و حکم وی صادر شده است. با اعلام نظر دیوان عالی کشور، قاضی پیرعباسی بار دیگر جلسات دادگاه را برگزار کرد و در نهایت دادگاه انقلاب اسلامی تهران در سال ۱۳۸۹ وی را به اعدام محکوم نمود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

تلاش‌ها برای جلوگیری از اجرای حکم

روز شنبه سازمانعفو بین‌الملل خواستار توقف حکم اعدام غلامرضا خسروی شده بود. از روز گذشته و با انتشار خبر احتمال اجرای این حکم، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» با صدور اعلامیه‌ای درباره قریب الوقوع بودن اعدام غلامرضا خسروی، فراخوان داده بود که همگان با اعتراض خود مانع اجرای این حکم شود. در اعلامیه جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران آمده بود که «غلامرضا خسروی سوادجانی در خطر اعدام است. او را روز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ (۲۸ مه ۲۰۱۴) از بند ۳۵۰ اوین به قرنطینه زندان رجایی شهر و سپس به سلول انفرادی منتقل کردند. خانواده او را امروز شنبه ۱۰ خرداد (۳۱ مه) برای ملاقات به زندان رجایی شهر فرا خواندند و پس از ملاقات به آنها اطلاع دادند که حکم اعدام خسروی سوادجانی فردا یکشنبه ۱۱ خرداد اجرا خواهد شد.» اين زندانی سياسی و وکيل او نیز با توجه به ماده ۱۸اصلاحی، خواستار  توقف اجرای حکم اعدام شده بودند؛ با اين حال اين تقاضا از سوی صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه مورد قبول واقع نمی‌شود. براساس گزارش‌ها از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اعدام‌های سیاسی به نسبت سال پیش از آن افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • لطیف

    تا بوده اینچنین بوده و اینچنین مباد! یک... سایت ایران اینترلینک بعد از وقایع بند ٣٥٠ مطلبی در این درباره غلامرضا خسروی نوشته که خواندنیست. ذهن نویسنده درگیر این سوال است «با وجودی که خسروی در اعترافاتش با ابراز بغض و کینه نسبت به سران نظام و پذیرفتن ارتباطش با سازمان مجاهدین،عملا خود را یک مجاهد تمام عیار معرفی کرده است و در هشتم آذر ماه سال ۱۳۸۸ در دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه مجرم شناخته شده است» چرا نیروهای قضایی در اجرای حکم نامبرده اینقدر با تسامح برخورد می کنند؟ http://iran-interlink.org/wordpressfa/?p=10655 دو... سایت روز آنلاین در ۱۷ ارديبهشت ٩١ در مصاحبه ای که ظاهرا با همسر غلامرضا خسروي داشته، از قول او تیتر زده که،مجاهدین میخواهند بهره برداری سیاسی کنند، اما در متن مصاحبه همسر خسروی صریحا میگوید‌: شوهرم اعتراف کرده که به سازمان مجاهدین خلق کمک مالی کرده و قصد داشته ازایران برود ولی مجاهدین به او گفته اند که در ایران بماند. http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-e9d3ae1209.html سه... فايل صوتي:صداي مادر و خواهر زنداني سياسي غلامرضا خسروي قبل از اعدام ... https://www.facebook.com/photo.php?v=741377062550996&set=vb.629111847110852&type آتش... غلامرضا خسروی صبح امروز اعدام شد...فاتحه! پ.ن. بودن حق ماست ‌/ نه ماندن. پس طوری زندگی کنیم/ که پس از مردن. همگان بدانند که بودیم... غلامرضا خسروی بند٣٥٠ دوشنبه ٩٠/٨/٢٣

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 48

    […] کنید برای ممانعت از اجرای حکم اعدام خسروی تلاش کنید! غلام‌رضا خسروی در زندان رجایی‌شهر اعدام شد اعدام غلامرضاخسروی علیرغم دادرسی […]

  • بهنام

    ***بر جمهوری ننگین اسلامی و کلیه سران جنایتکار مذهبی آن و در راس همه آنها رهبر پوشالی . به امید سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری یک حکومت سکولار و ایجاد دموکراسی واقعی .

  • hasani

    مادر غلامرضا خسروی با بیان اینکه ساعتی پیش موفق به ملاقات او شده اند و متوجه شده اند که در انفرادی به او دستبند و پایبند زده اند و او را برای اجرای حکم اعدام آماده کرده اند به "جرس" می گوید: "نیم ساعت با غلامرضا ملاقات داشتیم و فضای ملاقات بسیار بد بود و اعضای خانواده با نگرانی و شوک ملاقات غیرمنتظره در شرایط روحی بسیار بدی بودیم. غلامرضا هم در حالیکه سعی می کرد ناراحتی خود را از دیدگان ما پنهان کند ما را به صبر و توکل به خدا دعوت می کرد." مادر غلامرضا که ناتوان از حرف زدن بود و به دشواری کلمات را بر زبان می آورد گفت در پایان ملاقات گفتند فردا اعدام می شود و یک صورتجلسه هم که ما او را ملاقات کردیم جلوی ما گذاشتند تا امضاء کنیم. حکم اعدام را گویا به خودش هم ابلاغ کرده بودند و آخرین توصیه ها را به ما می کرد...(در اینجا مادر غلامرضا دیگر قادر به حرف زدن نبود و فرزند دیگرش گوشی را می گیرد و گفتگو را ادامه می دهد.) برادر غلامرضا در گفتگو با جرس ادامه می دهد: "ما امیدواریم که این کار را انجام ندهند و چندین بار در آخر صورتجلسه نوشتم که این حکم غیرقابل قبول است و حقوقی نیست. دوباره صورتجلسه را قبول نکردند و گفتند فقط صورتجلسه را امضا کنیم. خود غلامرضا از اینکه می دید خانواده در این سالها چه عذابی کشیدند و الان در لحظات آخر آنها را با این وضعیت روحی می دید ناراحت بود. فضای ملاقات اصلا قابل توصیف نیست و حسام فرزند غلامرضا بند عینکش را گرفت و ..."