ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران جزو دریافت‌کنندگان سبد امنیت غذایی نیستند

فقط مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد، «بسته امنیت غذایی» را دریافت خواهند کرد و کارگران جزو دریافت‌کنندگان این بسته نیستند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهادی را درباره مشمولان دریافت بسته حمایت غذایی به هیأت وزیران ارائه داده است.

بر اساس این پیشنهاد، فقط مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد، بسته امنیت غذایی را دریافت خواهند کرد و کارگران جزو دریافت‌کنندگان آن نیستند.

در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران ایران زیر خط فقر قرار دارند

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، دستورالعمل اجرایی پیشنهاد شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بسته حمایت غذایی بررسی شد.

به موجب این دستورالعمل، در مرحله نخست کلیه مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی، بسته حمایت غذایی را دریافت خواهند کرد.

پیش‌تر علی ربیعی، وزیر کار، در روز ششم اردیبهشت ۱۳۹۳ و در حاشیه «همایش سلامت» از ادامه پرداخت یارانه نقدی به کارگران و توزیع یک بسته حمایتی تحت عنوان «سبد کیفیت غذایی» به قشرهای ضعیف خبر داده بود.

او گفته بود کودکان و زنان باردار دارای سوءتغذیه، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، افراد پشت‌نوبتی دستگاه‌های حمایتی، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست از این بسته استفاده خواهند کرد.

همزمان، در پی اعلام جامعه هدف بسته امنیت غذایی، گروه‌های مختلف کارگری، از وزارت کار خواسته بودند تا کارگران هم جزو گروه‌های هدف این طرح قرار بگیرند.

آنان با ارسال نامه‌ای به وزارت کار، بر لزوم جلوگیری از حذف نام کارگران از دریافت بسته امنیت غذایی تاکید کرده بودند.

به اعتقاد نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارگران به عنوان اقشار محروم و کم درآمد جامعه، باید جزو طرح بسته امنیت غذایی قرار بگیرند.

علت امر این است که اگر افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد فاقد کار و توان مالی هستند، کارگران نیز با وجود داشتن کار، به‌دلیل حقوق پایین و نداشتن امنیت شغلی، از عهده امرار معاش و تامین زندگی برنمی‌آیند.

مقابله با فقر غذایی

طبق آمارها، در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران ایران زیر خط فقر قرار دارند و حقوق‌ آن‌ها کفاف مایحتاج زندگی‌شان را نمی‌دهد. با این حال نام آنان در فهرست جامعه هدف بسته امنیت غذایی، قرار نگرفته است.

خط فقر دو‌ میلیون ‌و ۵۰۰‌ هزار‌تومان برآورد می‌شود و حداقل دستمزد کارگران، حدود یک‌پنجم این میزان است.

اعتبار پیش‌بینی شده برای هر نفر در هر مرحله از توزیع بسته امنیت غذایی، ۲۰۰ هزار ریال و برای هر خانوار، حداکثر یک میلیون و چهارصد هزار ریال تعیین شده است.

بر اساس گزارش‌های موجود و سخنان وزیر کار، دولت قصد دارد با طرح بسته امنیت غذایی، با «فقر غذایی» مقابله کند، اما این بسته غذایی به طور مستمر به مشمولان طرح یادشده داده نمی‌شود.

این بسته چهار بار در سال توزیع می‌شود و به دلیل توقف زمانی ایجاد شده بین هر دو دوره، نمی‌تواند مشکل فقر غذایی افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را برطرف کند.

چندی پیش حسین راغفر، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی از رسیدن خط فقر به خانواده‌هایی در تهران خبر داد که درآمدی زیر دو‌میلیون‌ و ۵۰۰‌ هزار‌تومان دارند.

آمارهای ارائه شده از سوی بانک‌ مرکزی، تحلیل راغفر را تائید می‌کند.

خط فقر در شرایطی دو‌ میلیون ‌و ۵۰۰‌ هزار‌تومان برآورد می‌شود که حداقل دستمزد کارگران، حدود یک‌پنجم این میزان است.

طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۷ میزان سرانه مصرف مواد غذایی هر شهرنشین در حدود ۳۱۵ کیلوگرم بود که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ به ۲۸۳ کیلوگرم رسید.

چندی پیش، علی ربیعی وزیر کار نیز اعلام کرد که مصرف «برنج، نان، گوشت قرمز و لبنیات» کاهش یافته است.

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت معادل نیمی از حداقل هزینه خانوار در استان تهران است. این هزینه حداقلی یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان است.

حداقل دستمزد کارگران نیز با افزایش ۲۵ درصدی در سال جاری، ۶۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان است.

در شرایط بحران اقتصادی، همواره کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و شیرده، سالمندان، نوجوانان و دانش‌آموزان در سنین بلوغ از گروه‌های آسیب‌پذیرتر در حوزه مسائل مربوط به تغذیه‌ هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.