ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد از انکار «الکليسم» در ايران

علی دل‌پيشه، رئيس دانشگاه علوم پزشکی ايلام گفت: «در رابطه با "الکليسم" بايد مراقب بود، چون انکار اين موضوع دردی از جامعه دوا نکرده و کار خطرناکی است.»

علی دل‌پيشه، رئيس دانشگاه علوم پزشکی ايلام گفت: «در رابطه با "الکليسم" بايد مراقب بود، چون انکار اين موضوع دردی از جامعه دوا نکرده و کار خطرناکی است.»

به‌گفته سازمان بهداشت جهانی ايران در بين ۱۹۰ کشور رتبه ۱۶۶ مصرف سرانه الکل را دارد

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، دل‌پيشه درباره مصرف مشروبات الکلی در ايران افزود: «بايد از حالت انکار اين موضوع در جامعه بيرون آمده و به‌عنوان يک واقعيت بپذيريم و قاچاق‌های آن را نيز بپذيريم و برای آن راهکار داشته باشيم.»

وی گفت: «جوانان ما در سنين پايين ۱۷و ۱۸سالگی درگير اين موضوع شده‌اند و در استانی مانند ايلام که تنها ۵۰۰ هزار نفر جمعيت دارد جای تأسف فراوان است زمانی که اعلام می‌کنيم بخشی از دختران و پسران ما درگير اين موضوع شده‌اند.»

سال گذشته فريد براتی سده، مديرکل پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی ايران گفت: «مصرف مشروبات الکلی در ايران افزايش يافته است.»

دو هفته پيش نيز «سازمان بهداشت جهانی» اعلام کرد ايران در بين ۱۹۰ کشور رتبه ۱۶۶مصرف سرانه الکل را دارد.

بر پايه گزارش «سازمان بهداشت جهانی»، ايران همچنين کشور نوزدهم دنيا از نظر ميزان مصرف بالای الکل به ازای هر مصرف‌کننده است.

گزارش منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی می‌گويد که هر مصرف‌کننده در ايران، سالانه ۲۵ ليتر الکل مصرف می‌کند که اين رقم دو برابر يک شهروند آمريکايی و حتی بيشتر از شهروندی روسی است.

با وجود ممنوعيت مصرف و خريد و فروش الکل در ايران، برخی گزارش‌ها از حضور بيش از ۲۰۰هزار فعال در بازار مشروبات الکلی در ايران خبر می‌دهند.

گزارش‌های ديگری هم منتشر شده که می‌گويد در ايران بيش از ۸۰ ميليون ليتر در سال الکل مصرف می‌شود.

گفته می‌شود که هر سال بين ۶۰ تا ۸۰ ميليون ليتر مشروبات الکلی به ايران قاچاق می‌شود که اين اعداد و ارقام غير از مشروبات دست‌ساز و توليدات شخصی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    باید جلوی اسکله های غیر قانونی برادران قاچاقچی سپاه را گرفت .

  • Samad

    ریشه های فرهنگی مصرف نوشیدنی های الکلی در ایران بسیار عمیقتر از آن است که بتوان با دستور شرع و عسس بگیری مانع آن شد. شرب خمر در ادبیات فارسی هم به شکلی اغراق آمیز توصیه می شود و بسیارند شعرایی که در وصف بدمستی سروده اند. اینها همه مشوق است. واقعاً در نوشیدن هم زیاده روی می کنیم و هم بی مبالاتی. در کشوری که سوانح و حوادث علت اصلی مرگ مردم است، مصرف الکل وضع را به فاجعه ای مبدل می کند. باید این یک مورد را همچون مصرف مواد مخدر از دستور کار مبارزات بیخشونت مدنی کنار بگذاریم و با هر حاکمی که قصد حذف آن را از عرصه ی جامعه دارد در این مورد همکاری کنیم.