ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شاخ غول» شکست؛ کاخ گلستان نجات پیدا کرد

مدیرکل میراث فرهنگی تهران گفته «شاخ غول» شکسته شد: دیوان عدالت اداری به نفع کاخ گلستان رأی داد. اکنون کاخ گلستان همچنان در فهرست میراث جهانی باقی می‌ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی تهران گفته است «شاخ غول» شکسته شد. «شاخ غول» در این‌ مورد یک شرکت بانفوذ است که در دولت پیشین کاروانسرای تاریخی «سرای دلگشا» را تخریب کرد که به جای آن در حریم کاخ گلستان یک مرکز خرید با ارتفاع ۲۰ متر بسازد. این ساخت و ساز، کاخ گلستان را هم به خطر انداخته بود. این‌بار اما دیوان عدالت اداری به نفع سازمان میراث فرهنگی رأی داده و بدین ترتیب احتمال خروج کاخ گلستان از فهرست میراث فرهنگی جهان به دلیل ساخته شدن یک ساختمان بلندمرتبه در حریم آن، فعلاً برطرف شده است.

شرکت دلگشا، کاروانسرای تاریخی سرای دلگشا را تخریب کرد. این شرکت قصد داشت یک ساختمان بلندمرتبه در حریم کاخ گلستان بسازد

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران به خبرگزاری میراث فرهنگی اطلاع داد که رأی دیوان عدالت اداری در پرونده بحث‌برانگیز «سرای دلگشا» صادر شده است.

به موجب رأی دیوان عدالت اداری، مجتمع تجاری «سرای دلگشا» اجازه ندارد ساختمانی بلندتر از ۱۰/۳۰ متر در حریم کاخ گلستان بنا کند.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران

سرای دلگشا یک کاروانسرای مربوط به دوران قاجار بود که در حاشیه خیابان پانزده خرداد و در ضلع جنوبی کاخ گلستان قرار داشت. این سرا با آنکه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود، در سال ۸۹ و در پی شکایت مدیر عامل شرکت «دلگشا» و با حکم دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی ایران خارج و حکم تخریب آن صادر شد. سپس شرکت تجاری «دلگشا» تصمیم گرفت ساختمانی با ارتفاع بیش از ۲۰ متر در این محل بنا کند. چنانچه این ساختمان بلندمرتبه ساخته می‌شد، کاخ گلستان از فهرست میراث فرهنگی جهان خارج می‌شد.

دایره نفوذ این شرکت تجاری در دولت احمدی‌نژاد تا آن حد بود که شکایت شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی از این شرکت به جایی نرسید. مهدی حجت، قائم مقام پیشین سازمان میراث فرهنگی گفته بود که تخریب سرای دلگشا یک جنایت فرهنگی است. با این‌حال مالک شرکت «دلگشا»، یک تنه همه قوانین را به هم زده بود و حتی کاخ گلستان را هم به خطر انداخته بود.

رجبعلی خسروآبادی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته، پرونده «سرای دلگشا» و شکایت به دیوان عدالت اداری مثل شکستن «شاخ غول» بوده است.

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری ارتفاع کنونی پاساژ تجاری «سرای دلگشا» از بخش جلو ۱۸ متر و بخش پشت ۲۰ متر به خاطر نوع ساختار شیب‌دار بناست. اکنون ارتفاع متجمع تجاری «سرای دلگشا» باید نزدیک به  ۱۰/۳۰ متر برسد. یک متر جلوی این پاساژ هم باید با توجه به ضوابط میراث فرهنگی سامان بگیرد.

گالری عکس: ماجرای سرای دلگشا و کاخ گلستان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.