ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروی هوایی عراق به اولین جنگنده اف ۱۶ مجهز می‌شود

عراق نخستین جنگنده‌های اف ۱۶ را روز پنجم ژوئن از کنسرن لاکهید تحویل می‌گیرد. هدف این خرید از آمریکا، تقویت بنیه دفاعی این کشور در برابر همسایگان عنوان می‌شود.

عراق نخستین جنگنده «اف ۱۶» را روز پنجم ژوئن از کنسرن «لاکهید مارتین» تحویل می‌گیرد. هدف قرارداد خرید ۳۶ فروند اف ۱۶، تقویت بنیه دفاعی این کشور در برابر همسایگانش عنوان می‌شود.

قرار است جنگنده‌های اف-۱۶ عراق در پایگاه هوایی «بلد» مستقر شوند

کنسرن لاکهید مارتین نخستین جنگنده اف ۱۶ را روز پنجشنبه پنجم ژوئن، طی مراسمی در تگزاس به دولت عراق تحویل می‌دهد. سفیر عراق در آمریکا در این مراسم حضور خواهد داشت.

طبق قرارداد تسلیحاتی عراق با آمریکا، ۳۶ فروند از این جنگنده به تدریج در اختیار عراق قرار می‌گیرد تا توان دفاعی این کشور در برابر ایران و همسایگان دیگر این کشور تقویت شود.

کنسرن لاکهید اعلام کرده که تا آخر سال ۲۰۱۴، سه یا چهار فروند دیگر از این جنگنده به عراق تحویل داده خواهد شد.

ساخت و تحویل این جنگنده‌ها زیر نظر پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا انجام می‌شود.

لقمان فیلی، سفیر عراق در آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز اعلام کرده که کشورش برای حراست از مرزهای ۳۶۰۰ کیلومتری‌ خود با همسایگان، به توان دفاعی بالا نیاز دارد.

عراق پس از حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ و سقوط صدام حسین، عملا نیروی هوایی نداشته است.

رویترز می‌نویسد، عراق همچنین در صدد خرید هلی‌کوپترهای جنگی «آپاچی» و سایر تسلیحات از آمریکا است تا علاوه بر تقویت بنیه دفاعی خود، به مسئولیتش در کارزار مبارزه با تروریسم عمل کند.

لقمان فیلی، سفیر عراق در آمریکا در کنار باراک اوباما

دولت عراق هم‌زمان، قراردادهای نظامی دیگری با روسیه و جمهوری چک امضا کرده است.

مقامات عراقی تاکید می‌کنند که تا سال ۲۰۲۰ به صورت کامل قادر به دفاع از حریم هوایی خود نیستند.

سفیر عراق در امریکا گفته که دولت ایالات متحده به چالش‌های دولت عراق در بازسازی این کشور و مواجهه با شورشیان واقف است.

لقمان فیلی افزوده است: «آنها می‌دانند که هرچه زودتر به افزایش قابلیت‌های دفاعی ما مبادرت کنند، به همان نسبت میزان کشتار و خشونت و عملیات تروریستی در عراق کاهش می‌یابد.»

فیلی یادآوری کرده که جنگنده‌های اف ۱۶ در پایگاه «بلد» مستقر می‌شوند و خلبانان این کشور برای پرواز با آنها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

عراق نخستین محموله جنگنده‌های اف ۱۶ را در سال ۲۰۱۱ با قیمت ۳ میلیارد دلار سفارش داد. دومین سفارش شامل ۱۸ فروند جت در اکتبر ۲۰۱۲ انجام شد.

قرارداد دولت عراق با لاکهید مارتین، زیر نظر پنتاگون بسته شده و شامل کلیه تجهیزات و تعمیرات و بازرسی‌های فنی می‌شود.

لاکهید می‌گوید که انجام سفارش‌های کنونی عراق تا سال ۲۰۱۷ طول خواهد کشید ولی ممکن است با سفارش‌ها و نیازمندی‌های جدید، خرید و تحویل تسلیحات عراق تا سال ۲۰۲۰ نیز به درازا بیانجامد.

کنسرن لاکهید که بزرگترین پیمانکار صنایع نظامی در جهان به شمار می‌رود،  تاکنون ۴۵۴۰ فروند هواپیمای اف ۱۶ تولید کرده است.

این جنگنده به دلیل وزن کم، قابلیت مانور و گردش، حمله به مواضع زمینی و سیستم بسیار پیشرفته و عریض رادار و هم‌چنین قدرت فرود در هر باند، ممتازترین جنگنده شکاری شناخته می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    زمانه دگرگون شده. اینک این عراق است که نیروی هوایی و ارتش خود را با تکنولوژی امریکایی میسازد و ما چشم به کره شمالی و چین و روسیه داریم!

  • Samad

    باز عراق در حال تجهیز شدن است. حاکم عراق هر کسی که باشد هدف استراتژیک آن کشور رقابت و در صورت امکان مواجهه با ایران است. ایران هر جور که می توانند باید از قدرت گرفتن عراق جلوگیری کنند یا تعادل نیروی دفاعی را در وضعیت برتر حفظ کنند. فراموش نشود که این دو کشور هنوز قرارداد صلح امضا نکرده اند و فقط در وضعیت آتش بس هستیم. عراق رسمی ترین دشمن ایران در دنیا است