ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاور ورزشی دولت: با منع زنان از تماشای والیبال در ورزشگاه مخالفم

فدراسیون والیبال ایران اعلام کرد ورود زنان به سالن آزادی برای دیدن بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال ممنوع است. یک مشاور امور ورزشی دولت مخالف این رَویه است.

ورود زنان برای دیدن بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال ممنوع اعلام شد.

طبق اعلام فدراسیون والیبال ایران، ورود زنان به سالن دوازده هزار نفری آزادی برای دیدن بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال ممنوع است.

ممنوعیت حضور زنان در مسابقات تیم ملی والیبال به دو سال قبل و دو بازی‌ ایران در برابر ژاپن برمی‌گردد

کسانی که برای خرید اینترنتی بلیت لیگ جهانی والیبال از طریق وب‌سایت فدراسیون والیبال اقدام می‌کنند، در یکی از مراحل ثبت نام به این جمله برخورد می‌کنند: «توجه کنید که خانم‌ها نمی‌توانند در ورزشگاه حضور یابند.»

هم‌زمان، مشاور امور ورزش معاونت امور زنان اعلام کرده که با این ممنوعیت مخالف است. او گفته است: «می‌توان تدابیری اندیشید که حضور خانم‌ها برای دیدن این بازی‌ها منعی نداشته باشد. بسیاری از بانوان علاقه‌مند به دیدن این بازی‌ها هستند و در گذشته هم این امکان وجود داشت که برای تماشای والیبال زنان هم به ورزشگاه بیایند.»

او وعده داده است که معاونت امور زنان این مسأله را پیگیری خواهد کرد.

طاهره طاهریان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرده است: «من به عنوان یک کارشناس ورزش با این ممنوعیت مخالفم.»

این کارشناس ورزشی گفت: «درگذشته برای ورود و خروج و جایگاه نشستن بانوان تمهیداتی اندیشیده می‌شد و مشکلی برای حضور آنان در ورزشگاه نبود، اما مشخص نیست که به چه دلیلی فدراسیون این تصمیم جدید را گرفته است.»

ممنوعیت حضور زنان در مسابقات تیم ملی والیبال به دو سال قبل و دو بازی‌ ایران در برابر ژاپن برای تعیین نماینده‌ آسیا در لیگ جهانی والیبال برمی‌گردد. در مسابقه‌ اول زنان حضور داشتند، اما در دیدار حساس بعد، از ورود بیش از ۱۰۰۰ زن به سالن مسابقه جلوگیری شد و نیروهای انتظامی زنان حاضر را از مقابل در ورزشگاه متفرق کردند.

وب‌سایت‌های خبری اصول‌گرا اعلام کردند این ممنوعیت به خاطر «صحنه‌هایی» بوده است که در دیدار اول به دلیل حضور زنان رخ داده بود.

تیم ملی ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۴ در شش بازی میزبان برزیل، لهستان و ایتالیا است.

ممنوعیت تماشای فوتبال در سینما برای زنان

ماجرای ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها اما در مورد فوتبال جدی‌تر و قدیمی‌تر است. با وجود علاقه زنان ایرانی به تماشای فوتبال و حتی کشیده شدن این مطالبه به جنبش زنان و ساخته شدن فیلم‌های اعتراضی، این حق هنوز برای زنان ایرانی به دست نیامده است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ایران گفته که تماشای فوتبال در شان زنان نیست

در حالی که چند روز به آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال برزیل نمانده، معاون اجتماعی نیروی انتظامی ایران گفته که تماشای فوتبال در شان زنان نیست. در دوره قبلی جام جهانی، زنان ایرانی توانستند برخی از بازی‌ها را در سالن سینما و بر پرده ببینند، ‌اما این روند فوراً قطع شد.

در سال ۲۰۱۲ و هنگام مسابقات «یورو ۲۰۱۲»، بهمن كارگر، معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد: «مردان در هنگام بازی فوتبال هيجانی شده و بعضاً فحش‌های ركيک داده يا شوخی‌‌های بدی انجام می‌دهند. اين در شان زنان نيست كه با آقايان فوتبال نگاه كنند و زنان بايد از نيروی انتظامی در اين زمينه تشكر كنند.»

در بسیاری از کشورها بازی‌های فوتبال مهم و حساس، در مکان‌های عمومی و در فضاهای باز ‌همچون پارک‌ها به‌صورت رایگان پخش می‌شود، اما فرمانده نیروی انتظامی گفته مسئله پلیس این است که هنگام پخش فوتبال در سینماها «ضوابط اخلاقی» رعایت شود. در مقابل مدیران سینماها معتقدند حضور زنان در سینما هنگام پخش فوتبال باعث «اخلاق‌مداری» بیشتر تماشاچیان می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی گفته در سینماها هنگام پخش فوتبال «پایکوبی و رفتارهای ناهنجار صورت می‌گرفت»، و هنگامی که پلیس اعلام کرد «این سینماها فقط برای آقایان باشد، دیگر کسی نیامد». بر این اساس اسماعیل احمدی‌مقدم نتیجه گرفته که ان نشان می‌دهد که ممکن است سینماها بستری برای بروز ناهنجاری‌های رفتاری شوند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نظر چند تن از سینماداران تهران را درباره اظهارات اخیر فرمانده نیروی انتظامی درباره پخش مسابقات فوتبال جام‌جهانی در سینماها را پرسیده است.

پاسبانیان، مدیر سینما «استقلال» در واکنش به سخنان فرمانده نیروی انتظامی گفته که بهتر است هرگونه صحبت درباره بروز ناهنجاری در سینماها هنگام پخش مسابقات فوتبال براساس مدرک و به طور مستند باشد. وی گفته است هم اکنون در سینماها، اعضای خانواده در کنار یکدیگر فیلم تماشا می‌کنند و این فیلم می‌تواند به فوتبال هم تغییر پیدا کند.

رضا سعیدی‌پور مدیر سینما «آزادی» هم به خبرگزاری ایسنا گفته اگر خانم‌ها امکان حضور در سینما را نداشته باشند، از پخش فوتبال جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل در سینما صرف‌نظر می‌کنیم.

مدیر سینما آزادی هم اعتقاد دارد که حضور حتی یک زن در میان مردان هنگام پخش فوتبال در سینما باعث می‌شود «اخلاق بیشتر رعایت شود».

محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران ایران هم گفته هر گونه اظهارنظر در این‌باره به بعد از پیگیری جلسات مسئولان در وزارت ارشاد برای پخش مسابقات فوتبال در سینماها موکول می‌شود.

با این  که با حضور زنان در استادیوم‌ها مخالفت جدی می‌شود،  گزارش‌هایی از حضور غیر مجاز دختران با لباس پسرانه در ورزشگاه‌ها منتشر شده‌ است و فعالان حقوق زنان همچنان خواستار آزاد شدن حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان هستند.

نخستین حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران برای تماشای فوتبال، به بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بازمی‌گردد. فیلم آفساید، که درباره دخترانی است که برای ورود به ورزشگاه آزادی تلاش می‌کنند در طول همین بازی فیلمبرداری شده‌ است.

یک بار دیگر هم با همبستگی زنان کره‌ای، چهار دختر ایرانی توانستند در سال ۱۳۷۸وارد ورزشگاه آزادی شوند.

در سال ۱۳۸۵محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد، اما با مخالفت صریح گروهی از روحانیون در شهر قم نتوانست آن را به اجرا بگذارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند عادی

    بله خانم ما هم با منع زنان از حضور در ورزشگاهها مخلفیم ولی من و شما فقط ابراز مخالفت میکنیم و نهادهای وابسته به سپاه و بسیج عمل میکنند.

  • بیدارزنی مشاور ورزشی دولت: با منع زنان از تماشای والیبال در ورزشگاه مخالفم | بیدارزنی

    […] زمانه: ورود زنان برای دیدن بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال ممنوع اعلام شد. […]