ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران عراق؛ یکه‌تازی داعش در موصل و تکریت

با پیشروی نیروهای داعش در موصل و تکریت، عراق درگیر جدی‌ترین بحران خود بعد از خروج نیروهای آمریکایی شده است. نیم میلیون نفر از مردم موصل از ترس جان فرار کرده‌اند.

با پیشروی نیروهای داعش، عراق درگیر جدی‌ترین بحران خود بعد از خروج نیروهای آمریکایی در پایان سال ۲۰۱۱ شده است. نیم میلیون نفر از سکنه موصل این شهر را از ترس جان و پس از حضور نیروهای داعش، «دولت اسلامی عراق و شام»، ترک کرده‌اند. شهر تکریت در مرکز عراق نیز به تصرف شبه‌نظامیان در آمد.

بعد از کلان‌شهر موصل،  شهر تکریت در مرکز عراق هم به تصرف شبه‌نظامیان سنی‌مذهب داعش در آمد. به گفته یکی از روسای پلیس این شهر، نیروهای داعش همزمان با تصرف شهر ۳۰۰ زندانی را هم آزاد کردند. مقام‌های استانداری می‌گویند پیش از سیطره داعش بر شهر، بین شبه‌نظامیان و نیروهای امنیتی درگیری شدیدی روی داد.

طبق اظهارات یک فرمانده عالی‌رتبه پلیس، نیروهای داعش همزمان از همه جهات به شهر حمله کردند. تکریت دارای جمعیتی ۱۰۰ هزار نفری‌ست و در ۱۸۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد. این شهر زادگاه صدام حسین است.

دست‌کم نیم میلیون نفر از اهالی موصل از این شهر فرار کرده‌اند.  سازمان بین‌الملی مهاجرت (IOM) گزارش داده که مردم از ترس جان خانه‌های خود را ترک می‌کنند، زیرا «تعداد قربانیان غیرنظامی بسیار قابل توجه است.»

نیروهای داعش صبح چهارشنبه (۱۱ ژوئن / ۲۱ خرداد) به کنسولگری ترکیه در موصل حمله کرده و ۴۸ نفر را گروگان گرفتند. گروگان‌ها عمدتا خانواده‌ کارکنان کنسولگری به همراه سه کودک هستند.

شامگاه چهارشنبه تایید شد که سرکنسول ترکیه نیز در میان گروگان‌هاست. رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که ۱۸ تا ۱۹ نفر از گروگان‌های داعش، کارکنان کنسولگری هستند. احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه داعش را در صورت کوچکترین ‌آسیب به گروگان‌ها، تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه کرد.

خبرنگارتلویزیون کردی NRT  از تردد  پیکارجویان داعش با اتومبیل‌های مدل بالا در خیابان‌های شهر و تشویق مردم به ماندن خبر داده است.  نیروهای داعش هم‌چنین از موصل با اصطلاح اسلامی «ولایت» نام می‌برند. خبرنگار تلویزیون یاد شده می‌گوید که هنوز موردی از اعدام یا اجرای احکام شرعی از سوی داعش در شهر دیده نشده است.

گفته می‌شود اصیل نجیفی، استاندار نینوا، پیش از تصرف موصل به بهانه حفظ جان شهروندان به همه نهادهای مربوطه دستور داده که با داعش مقابله نشود. نجیفی که از مخالفان نخست وزیر عراق است، اینک به اربیل پناه برده و از سوی «ائتلاف دولت قانون» متهم به «فروش موصل به داعش» شده است.

ترافیک شدید در مسیر خروجی موصل به اربیل و ترک شهر با پای پیاده

روز چهارشنبه، نخست وزیر عراق در سخنرانی خود که به صورت زنده در تلویزیون پخش می‌شد گفت: «منتظر عملیات بزرگ برای پاکسازی نینوا از تروریست‌ها» باشید. او از اعلام آمادگی شمار زیادی از شهروندان موصل برای پیوستن به سپاه عراق و مقابله با داعش خبر داد

در این سخنرانی، نوری مالکی افسرانی را که بدون مقاومت عقب نشستند، به مجازات و محاکمه تهدید کرد و قول داد از آنها که مقاومت کردند، تقدیر کند.

پیشروی به سوی بغداد؟

نیروهای داعش در جنگ و گریز خود در حال نزدیک شدن به بغداد پایتخت عراق هستند. شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرد بخش‌های بزرگی از استان‌های نینوا، انبار و صلاح‌الدین تحت کنترل نیروهای داعش قرار دارند.  خبرگزاری آلمان تعداد نیروهای داعش در موصل را ۳۰۰۰ نفر  دانسته است.

بعد از ظهر چهارشنبه بین داعش و نیروهای عراقی در مقابل دروازه‌های شهر سامرا درگیری ایجاد شد. این شهر در ۱۱۰ کیلومتری بغداد واقع شده و هنوز روشن نیست که داعش قصد تهاجم به بغداد را دارد یا نه. اما شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای داعش از بلندگوهای تکریت اعلام می‌کردند که در حال رفتن به سمت بغداد هستند.

شامگاه سه‌شنبه (۱۰ ژوئن / ۲۰ خرداد)،  شهر بیجی در کنار رود دجله نیز به تصرف داعش درآمد، این شهر صنعتی به دلیل پالایشگاه و نیروگاه‌های برق از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است. بیجی در کنار رود دجله و در مسیر بغداد از جهت شمال قرار دارد.

تحرکات در اقلیم کردستان

عصر چهارشنبه، وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان‌، نخستین مواجهه نظامی نیروهای کرد و داعش را تائید کرد. درگیری در شهر مرزی شنگال در استان نینوا در جریان است.

ساختمان استانداری و زندان تسفیرات از جمله مکان‌های اشغالی داعش در تکریت هستند. اخبار تایید نشده از دستگیر احمد عبدالله الجبوریان،‌ استاندار صلاح‌الدین در تکریت حکایت می‌کنند.

در این میان، مسعود بارزانی که در خارج از عراق به سر می‌برد، کوسرت رسول، معاون خود را به صورت موقت به سمت فرماندهی کل نیروهای نظامی کردستان منصوب کرد. کوسرت رسول، از اعضای برجسته اتحادیه میهنی کردستان، معاون طالبانی و یکی از مهمترین چهره‌های نظامی این حزب و اقلیم کردستان است.

به تعبیر پاره‌ای ناظران سیاسی، حملات پیاپی داعش، سناریویی برای بقای مالکی است. آژانس خبری «یوم الثامن» اعلام کرد که مالکی به ازای مشارکت نیروی پیشمرگه در بحران کنونی عراق، با صادرات نفت اقلیم موافقت خواهد کرد.

در این میان، دولت آمریکا با ابراز نگرانی از شرایط بحرانی عراق، پشتیبانی خود از دولت مالکی در مبارزه با تندروها را اعلام کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت داعش نه فقط خطری برای عراق، بلکه برای تمام منطقه است.

آماده‌باش در مرز ایران

دولت ایران نیز در واکنش به تحولات عراق و تحرکات داعش، در مرزهای ۲۲۰ کیلومتری غربی خود با کردستان اعلام آماده‌باش کرده است. پروازهای هواپیماهای ایرانی به مقصد بغداد نیز لغو شده‌اند

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران از افزایش مراقبت‌های اطلاعاتی در مرزهای مشترک با عراق خبر داده و افزوده که هنوز تصمیمی برای توقف سفر زائران ایرانی به اماکن زیارتی عراق گرفته نشده است.

احمدی مقدم گفته که در حال حاضر به غیر از سامره، هیچ شهر زیارتی عراق مشکل امنیتی ندارد.

تصاویری از خیابان‌های موصل:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اخبار تائید نشده که قبلآ بدان اشاره کرده بودم ، تائید شده . وال استریت ژورنال: سپاه قدس ایران وارد عراق شده است وال استریت ژورنال در گزارشی از اعزام گردان‌هایی از نیروی سپاه قدس، واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران به عراق خبر داد. بر اساس این گزارش قرار است که نیروهای ایرانی از شهرهای کربلا و نجف در برابر داعش دفاع کنند. به گزارش وال استریت ژورنال و به نقل از منابع امنیتی ایرانی که نام‌شان در گزارش ذکر نمی‌شود سپاه پاسداران روز چهارشنبه دو گردان متشکل از نیروهای سپاه قدس٬ واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران٬ از لرستان و ارومیه٬ را از مرزهای غربی ایران به عراق اعزام کرده است. برخی تحلیل‌گران ورود احتمالی ایران به جنگ در عراق را نه تنها آغاز نبردی خونبار میان سنی و شیعه در منطقه می‌دانند، بلکه آن را همچنین چالشی در برابر "سیاست انعطاف و نرمش" کاخ سفید در برابر ایران ارزیابی می‌کنند. ایران همچنین نیروهای خود را در آماده‌باش کامل در مرزهای مشترک با عراق مستقر کرده است و به نیروی هوایی خود دستور داده که در صورتی که شورشیان داعش به ۱۰۰ کیلومتری مرز ایران رسیدند آن‌ها را بمباران کنند.

  • بهنام

    جناب غ . دهقانی طبق اخباری تائید نشده قاسم سلیمانی با عجله وارد بغداد شده و در حال حاضر مشغول رایزنی با مقامات حکومتی و ارتش عراق و احتمالآ نیروهای شبه نظامی ، جهت تقویت و مستحکم سازی هر چه بیشتر پایتخت عراق می باشد . البته معلوم نیست دخالتهای بیجای ایران در عراق چه زمانی به پایان خواهد رسید ، ولی قدر مسلم اینکه دامنه نفوذ و اقتدار ایران دیگر مانند سابق نیست و هر لحظه از این توان بالقوه کاسته میگردد .

  • احسان

    خواهشن تا قاسم سلیمانی رو نشناختید در موردش اظهار نظر نکنید قاسم همونه ای که بارها مورده ترورهای ناموفق قرارگرفته من شخصا قاسم سلیمانی رو دیدم فقط باید دید که چقد با عبهت وصلالبته.....واقعا مرد نبرده

  • غ. دهقانی

    جناب بهنام: منهم دقیقا در فکر این بودم که این " ناپلئون" قلابی فاسم خان پس چکاره اند؟ مگر ادعا نمی کردند که ایشان قدرتمند ترین چهره در خاورمیانه هستند و هر دو دولت عراق و سوریه گوش به فرمان ایشان هستند. ژنرالی که تا کمر برای دست بوسی فسیل هایی مانند جنتی خم شود نمی تواند درک درستی از دنیای پیرامونی داشته باشد. اینکه پول های مفت و باد اورده را خرج این و آن کرده و برای مدتی کوتاه مثلا در لبنان و یا سوریه موقتا دست اور های ناچیزی داشته باشد نشانه نبوغ نیست.

  • بهنام

    پس این قاسم سلیمانی چه غلطی میکند در عراق ؟ قبلآ که اینقدر او را بزرگ کرده بودند و به او شاخ و برگ داده بودند که این اواخر میگفتند این قاسم سلیمانیست که عراق را اداره میکند ولی اکنون معلوم شد که او ببری کاغذی بیش نیست . البته اخبار تائید نشده ای وجود دارد که ظاهرآ بخشی از نیروهای داعش تحت نفوذ ایران هستند و ایران به آنها کمکهای مالی و تسلیحاتی میکند تا به این بهانه دامنه سیطره و نفوذ خود را بر دولت و حکومت ضعیف نوری المالکی بیش از پیش افزایش دهد و حضور سپاه قدس و دخالتهای بی جای حکومت ایران را موجه جلوه دهند . از طرف دیگر واگذاری کامل یک استان آن هم توسط ارتشی آموزش دیده و مجهز و عدم کوچکترین مقاومت در برابر نیروهای داعش ، جای شک و تردید بسیار دارد و ممکن است توطئه ای از طرف حکومت مرکزی عراق در آستانه انتخابات عراق و بزرگ جلوه دادن خطر تروریسم باشد و شاید در روزهای آینده و با سرکوب شدید نیروهای داعش و باز پس گیری استان نینوا توسط ارتش عراق ، موقعیت به شدت متزلزل مالکی و حکومتش تقویت گردیده و از این پیروزی احتمالی برای پیروزی در انتخابات نهایت استفاده را ببرند . سیاسیت بسیار کثیف است و سیاستمداران فکر هیچ چیز جز قدرت و ثروت برای خود را نمیکنند و در این بین متاسفانه انسانهای بیگناه زیادی کشته و آواره میگردند .

  • ablahan rousi va eslami

    نامه سرگشاده من به ج ا و سران بی کفایت ان عراق جواب سوریه است اگر اسد جنایت کار را نگه نداشته بودید مردم سوریه یک دموکراسی نیم بند می آوردند این گروه های تروریستی دندان گرد آنها راه نفوذ نداشتند حالا هم اگر وارد باتلاقی که در عراق ایجاد کرده اید , بشوید و دروازه جهنمی دیگری به روی مملکت بگشایید بدانید که تا ابد گریزی از حیف و میل نابودی امنیت مردم ایران نخواهید داشت ملکی باید برود و جای او یک ائتلاف فراگیر از سنی و شیعه و کرد هم خط با امریکا بیاید امریکا خودش به عربستان و پاکستان فشار خواهد آورد تا تروریست های شان را بیرون ببرند یکوقت حماقت نکنید هزینه شیعیان عراق را هم مثل لبنان و دولت جنایت کار شیعه مارکسیست روسی سوریه تقبل کنید ! مصر هم به همین چاله خواهد افتاد اگر شما به اندازه اردوغان شعور سیاسی داشتید الان منطقه بازیچه عربستان و عوامل تروریست ان نمی شد دیکتاتوری تروریسم می آورد چه روسی باشد چه جمهوری اسلامی چه عرب چاره دموکراسی است انهم در خط امریکا و غرب چرا نباید نفت و گاز بفروشید و مثل شاه مملکت را اقلا از نظر اقتصادی شکوفا کنید . دموکراسی پیش کشتان .

  • hasani

    به گزارش آسوشیتدپرس باب کروکر، از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، درباره نوری المالکی می‌گوید «او مشخصا نخست‌وزیر مناسبی نیست و نتوانسته با مسلمانان سنی مذهب عراق رابطه مسالمت‌امیزی برقرار کند.»

  • hamid

    دولت دست نشانده حکومت اسلامی - مالکی -  در عراق با زورگویی و فسادش  باعت جنگ داخلی شد همان بلایی که اسد  با پشتیبانی حکومت اسلامی  بر سر سوریه اورد .