ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق مانع انتشار اینترنتی تصویر کشتارهای داعش می‌شود

دولت عراق در ادامه مقابله با گروه داعش قصد دارد بعضی وب‌سایت‌های اینترنتی را مسدود کند. داعش از اینترنت برای انتشار تصاویر کشتار و پیشروی‌های خود استفاده می‌کند.

دولت بغداد قصد دارد برای مقابله با گروه تندروهای اسلامی «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام)، بعضی وب‌سایت‌های اینترنتی را مسدود کند. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس» فرانک مارتین، مدیر شرکت خدمات‌دهنده اینترنتی «آی کیو نت‌وُرک» در عراق، گفت که دولت آن کشور خواهان انسداد وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب، فیس‌بوک و توئیتر شده است.

تصاویری که داعش با انتشار آن‌ها مدعی دستگیری و کشتار عده‌ای از سربازان عراقی شده است

بنا به گفته مدیر این خدمات‌دهنده اینترنتی مقررات دولت عراق در این راستا روز یکشنبه (۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد) تشدید شده است.

به گفته‌ وی، شبکه اینترنت در شهر موصل که به تصرف نیروهای داعش درآمده، کاملا قطع شده است. داعش از اینترنت برای انتشار تصاویر پیشروی و کشتار در شهرهای عراق استفاده کرده است.

این گروه در روزهای گذشته استان نینوا و بخش‌های گسترده‌ای از سه استان دیگر در شمال عراق را در اختیار گرفت.

اینترنت، ابزار وحشت‌افکنی

داعش گذشته از انتشار تصاویر به‌اسارت گرفتن سربازان عراقی، پیش‌تر در شبکه اجتماعی «توئیتر» مدعی شده بود که ۱۷۰۰ تن از آن‌ها را به قتل رسانده است.

تصاویر منتشر‌شده در اینترنت در روز یکشنبه، ده‌ها کشته را نشان می‌دهند، اما صحت این تصاویر که گفته شده متعلق به استان صلاح‌الدین در شمال بغداد، پایتخت عراق هستند، از منابع مستقل قابل تأیید نبوده است.

یکی از عکس‌های منتشر شده ردیفی از مردان دستبندزده با لباس غیرنظامی را نشان می‌دهد. در عکس‌های دیگری این مردان را با زور سوار کامیون می‌کنند. تصویر دیگری نیز آن‌ها را درازکش در گودال کم‌عمقی در حین تیرباران از سوی نیروهای داعش نشان می‌دهد.

روز شنبه (۱۴ ژوئن / ۲۴ خرداد) نیروهای امنیتی عراق اجساد سوخته ۱۲ پلیس را کشف کرده بودند. با وجود این اقدام‌های منتسب به پیکارجویان داعش، در حال حاضر ارتش عراق موفق شده مانع پیشروی آن‌ها به سوی پایتخت شود.

نیروهای داعش روز یکشنبه حملات خود را متوجه منطقه‌ای در شمال غرب عراق کردند و با پلیس و نیروهای نظامی در نزدیکی مرز سوریه درگیر شدند.

بنا بر گزارش رویترز به نقل از شاهدان محلی، آن‌ها توانسته‌اند شهر غالباَ ترکمن‌نشین تلعفر را در شمال غربی عراق در نزدیکی مرز سوریه به تصرف درآورند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. 

تلاش‌های بین‌المللی

همزمان، واکنش‌های بین‌المللی در پیوند با بحران عراق ادامه دارد. تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، در گفت‌وگو با شبکه «اسکای‌نیوز» خواستار اقدام غرب برای مقابله با نیروهای داعش ضمن موافقت کشورهای عربی شده است.

بنا بر گزارش رویترز مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو با ایران را بر سر وضعیت امنیتی عراق مد نظر دارند. روز یکشنبه یک مقام بلندپایه آمریکایی گفته است که تا کنون در این زمینه تماسی با ایران وجود نداشته است، اما به نوشته روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» ممکن است رایزنی ایالات متحده با ایران بر سر مسأله عراق در هفته جاری آغاز شود.

هنوز اعلام نشده است که گفت‌وگو میان دو طرف از کدام مجرای دیپلماتیک صورت خواهد گرفت، اما به نوشته رویترز ممکن است  دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین زمینه‌ای برای طرح بحران عراق باشد.

قرار است روز دوشنبه (۱۶ ژوئن / ۲۶ خرداد) آنرس فو راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» نیز با مقام‌های دولتی ترکیه در مورد بحران عراق گفت‌وگو کند.

در کنار تلاش‌های بین‌المللی، نوری مالکی با تشویق شیعیان عراق به مقابله با گروه سنی‌مذهب داعش به بسیج عمومی برای مقابله با پیشروی تندروهای اسلامی ادامه داده است.

ایالات متحده نیز با دستور اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس جورج دبلیو بوش» به خلیج فارس امکان حمله به نیروهای داعش در عراق را فراهم کرده است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا «حمله‌‌های هوایی» را در همین راستا گزینه‌ای محتمل دانسته است. وی در مصاحبه‌ای با «یاهو‌نیوز»، بخش خبری وب‌سایت یاهو، گفت: «آن‌ها [حمله‌‌های هوایی] تمام پاسخ نخواهند بود، بلکه ممکن است یکی از گزینه‌های مهم باشند.»

هدف پیکارجویان داعش از پیشروی‌ها در شهرها، تأسیس حکومت اسلامی در عراق و سوریه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجید

    لعنت به همه داعشیهای حیون