ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان کری گزینه همکاری نظامی آمریکا و ایران در عراق را رد نکرد

در پی حملات و پیشروی‌های گروه «داعش» در عراق، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا احتمال همکاری نظامی آمریکا و ایران علیه این گروه را منتفی ندانست.

برای نبرد علیه نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در عراق، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از امکان همکاری نظامی ایالات متحده و ایران سخن گفت. وی گفت «داعش» نه فقط خاورمیانه، که اروپا و آمریکا را نیز تهدید می‌کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا: «ما با دقت بسیار تمامی گزینه‌های احتمالی را می‌آزماییم.»

به‌گزارش رویترز، پیشروی «داعش» در عراق ائتلاف‌های سیاسی نادر و جدیدی را در سطح بین‌المللی مطرح کرده است.

در این میان وزیر امور خارجه آمریکا برای متوقف ساختن «داعش» حتی از احتمال همکاری نظامی مشترک با رژیم ایران سخن گفته است.

جان کری در گفت‌وگویی با بخش خبری «یاهو» در مورد همکاری با ایران گفت: «من هیچ گزینه‌ای را که برای عراق سازنده باشد رد نمی‌کنم.»

وی افزود: «بگذارید پیش از آن‌که چیزی بگوییم ببینیم ایران آماده چه اقدامی است. اما ما آماده هرگونه فرایند سازنده‌ای هستیم که خشونت را متوقف کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که «ما با دقت بسیار تمامی گزینه‌های احتمالی را می‌آزماییم»، تأکید کرد که حمله با هواپیماهای بی‌سرنشین و حملات هوایی با جنگنده‌ها و موشک‌های کروز در مبارزه با گروه «داعش» قابل تصور است.

به‌گفته وی هدف اصلی این است که حفظ دولت عراق تضمین شود.

مذاکره درباره عراق در وین؟

جان کری روی کار آمدن «داعش» را «تهدید بالقوه برای تمام منطقه» دانست و گفت این گروه نه تنها امنیت عراق و سوریه که امنیت اروپا و آمریکا را تهدید می‌کند.

با این حال وی معتقد است که نیروهای اسلامی «داعش» در شرایطی نیستند که بتوانند «در آینده نزدیک» بغداد را تصرف کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اطمینان داد که سفارت آمریکا در بغداد در امنیت کامل است.

با وجود این دولت آمریکا روز دوشنبه (۱۶ ژوئن/۲۶ خرداد) از شهروندان خود خواست به دلایل امنیتی و حتی در موارد اضطراری به عراق سفر نکنند. در هشدار وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور آمده است که مناطق مرزی نزدیک سوریه، ترکیه و ایران از نقاط کاملا خطرناک هستند.

در همین حال جان کری، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق را فراخواند تا اقلیت سنی‌مذهب را در روند سیاسی عراق شرکت دهد. وی گفت نخست‌وزیر عراق باید دولتی تشکیل دهد که در آن منافع تمام شهروندان عراقی در نظر گرفته شود.

عصر روز دوشنبه نمایندگان ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در وین دیدار داشتند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین گفت‌وگو درباره وضعیت عراق قابل تصور است، اما نمایندگان ایران این موضوع را رد کرده‌اند. عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت: «در مذاکرات وین ما با آمریکایی‌ها فقط بر سر مسائل هسته‌ای مذاکره خواهیم کرد.»

ادامه پیشروی داعش

«دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) همچنان به پیشروی خود در عراق ادامه می‌دهد. آن‌ها موفق شدند در طول شب گذشته شهر شیعه‌نشین «تلعفر» را تصرف کنند و در یعقوبه نیز با نیروهای دولتی بجنگند.

تلعفر نخستین شهر شیعه‌نشین عراق است که به دست «داعش» می‌افتد. بسیاری از ساکنان این شهر در خانه‌های خود حبس مانده‌اند و از ترس جان خود بیرون نمی‌روند.

مقامات امنیتی این شهر نیز با رسیدن داعش و پیش از طلوع آفتاب محل را ترک کرده‌اند. هزاران نفر از سکنه هم به سنجر در اقلیم کردستان گریخته‌اند.

نیروهای داعش به مردم تلعفر گفته‌اند که کاری به آنها ندارند و فقط به دنبال سربازان دولتی و ماموران پلیس هستند.

به گفته یکی از سکنه، ممکن است کشتار وسیعی به همین خاطر در تلعفر به راه بیفتد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    وزیر امور خارجه آمریکا برای متوقف ساختن «داعش» حتی از احتمال همکاری نظامی مشترک با رژیم ایران سخن گفته است.هههههه احتمال؟ از تشکیل دولت دست نشانده محمدرضا پهلوی وبعد حکومت مطلقه فقیه (خمینیسم) همیشه این همکاری بوده وخواهد بود!

  • بهنام

    مسخره ترین جوک سال : اوباما گفته : چون داعش مردمان بی دفاع را میکشد ، باید با آن مقابله کرد . البته نکته جالب اینجاست که : چون بشار اسد هم مردمان بی دفاع را میکشد ، نباید با آن مقابله کرد . طنز تلخیست این روزگار ، امان از دست این شیطان بزرگ . خوذشان این گروهکهای تروریستی را ایجاد و از آنها حمایت میکنند و یعد ادعای مقابله با آنان را دارند . لعنت بر این سیاستهای کثیف و فریبکارانه کاخ سفید و شخص باراک حسین اوباما .

  • بهنام

    آمریکا بزرگترین حامی رژیم ملاها .

  • Neda

    ایشان را باید بعنوان   بهترین مشاور سیاست جهانی یک  جایزه شیشه دوغ گازدارداد!  نه به ان ترک کردن عراقتان . نه به ان پاک کردن خطوط قرمز در سوریه و حالا همکاری با حکومت اسلامی  برای نجات  دیکتاتورمالکی  که عراق را متلاشی کرد!!