ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: بازداشت چند نفر در رابطه با رسوایی شنود

دستگاه امنیتی ترکیه ۱۱ افسر پلیس را در شهرهای مختلف در پیوند با پرونده شنود مکالمه‌های رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور بازداشت کرد.

نیروهای امنیتی ترکیه روز سه‌شنبه (۲۷ خردادماه / ۱۷ ژوئن) ۱۱ افسر پلیس را در چارچوب پرونده قضایی شنود مکالمه‌های رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور بازداشت کرد.

در جریان رسوایی مالی ۲۰۱۳ چندین مکالمه ضبط شده خصوصی اردوغان بر روی اینترنت منتشر شد

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقامات در خانه‌های خود در شهرهای از آنکارا، کارابوک و یوزگات دستگیر شدند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان ترکیه گفته است این افراد به اتهام کارگذاری دستگاه‌های ضبط شنود در دفتر و خودرو رسمی رجب طیب اردوغان بازداشت شده‌اند.

در میان متهمان دستگیر‌شده، مقامات سابق مسئول در نیروهای ویژه محافظت از اردوغان دیده می‌شوند.

رجب طیب اردوغان در ماه دسامبر ۲۰۱۲ اعلام کرد که در دفتر کار و خانه‌اش میکروفون‌هایی کشف شده است.

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ در قدرت است در دسامبر ۲۰۱۳ با یک رسوایی مالی بی‌سابقه در کشور روبه‌رو شد که در جریان آن چندین مکالمه ضبط شده خصوصی وی نیز بر روی اینترنت منتشر شد.

در اواخر فوریه سال جاری تقریباً همه روزه، بریده‌هایی‌ از مکالمه‌های تلفنی اردوغان در یوتیوب به اشتراک گذاشته می‌شد و دست به دست شدن این اطلاعات، نخست وزیر ترکیه و حزب عدالت و توسعه را با دشواری‌های جدی روبه‌رو کرد.

نخست صحبت‌های اردوغان و پسرش بلال جنجال‌آفرین شد. اردوغان به پسرش سفارش می‌کرد که میلیون‌ها دلار پول سیاه را از خانه خارج کند. در مکالمه‌ای دیگر، او از  وزیر دادگستری می‌خواست در پرونده‌ای معین اعمال نفوذ کند. در گفت‌وگوی دیگری، اردوغان با پسر ارشدش درددل می‌کرد که در سوئیس زندگی می‌کند.

در کنار افشای مکالمه‌های نخست‌وزیر ترکیه، مکالمه‌ محرمانه مقا‌م‌های دیگر این کشور در مورد اقدام احتمالی نظامی علیه سوریه نیز در یوتیوب منتشر شد.

در این مکالمه احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، همراه با معاونان خود، در حال بحث پیرامون اقدام نظامی احتمالی در سوریه بودند. اهمیت موضوع در آن بود که گفت‌وگو در محرمانه‌ترین رده‌ها انجام شده بود و شنود و رصد آن به معنای رخنه‌ای جدی در ساز و کار دستگاه امنیتی ترکیه به‌شمار می‌رفت.

دولت ترکیه پس از این اقدام راه‌ دسترسی به یوتیوب را بست.

با این حال و به‌رغم افشای این مسائل، حزب عدالت و توسعه در انتخابات شوراهای شهر در ۳۰ مارس به آسانی پیروز شد و رجب طیب اردوغان اعلام کرده است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت می‌شود.

اردوغان تمام اتهاماتی که مخالفان علیه او مطرح کرده‌اند، رد کرده و آن را توطئه فتح‌الله گولن، رقیب اسلامگرای خود می‌داند که ساکن آمریکاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 52

    […] را به دلیل وضع قوانینی ضد همجنس‌گرایان تحریم کرد ترکیه بازداشت چند نفر در رابطه با رسوایی شنود مصر محکومیت ۲۵ تن از فعالان مدنی به زندان‌های طولانی […]