ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«۱۰۰ میلیون هکتار زمین در ایران در معرض بیابانی شدن است»

تخریب منابع طبیعی، استفاده از سوخت‌های فسیلی و تغییرات آب و هوایی ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی ایران را در معرض فرسایش خاک و بیابان‌زایی قرار داده است.

تخریب منابع طبیعی، استفاده فراوان از سوخت‌های فسیلی و تغییرات آب و هوایی بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از زمین‌های ایران را در معرض فرسایش خاک و بیابان‌زایی قرار داده است.

۱۰۰ میلیون هکتار از زمین‌های ایران در معرض فرسایش و بیابان‌زایی است

به گفته رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، پدیده بیابان‌زایی، ماهیتی فرابخشی داشته و از مهم‌ترین پیامدهای آن می‌توان به فرسایش بادی و هجوم ماسه‌های روان به مراکز مسکونی و زیربنایی، توفان‌های گرد و غبار و ایجاد ریز گردها، کاهش حاصلخیزی خاک و ایجاد سیل‌های ویرانگر اشاره کرد.

خداکرم جلالی در مراسمی که سه شنبه ۲۷ خرداد در کرج به مناسبت «روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی» برگزار شده بود، گفت:«بیابان‌زایی خطری جهانی است و ارائه راه‌حل و مقابله با آن نیز نیازمند اراده جهانی است، بنابراین راه حل‌هایی که برای متوقف کردن گسترش بیابان‌زایی در جهان ارائه می‌گردد باید همه جانبه و طولانی مدت باشد».

او تاکید کرد برای مقابله با بیابان‌زایی همکاری بخش‌های کشاورزی، آب، انرژی، محیط زیست و توسعه اقتصادی با یکدیگر لازم است.

جلالی با اشاره به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با بیابان‌زایی گفت که شناخت، کنترل و مدیریت پدیده بیابان‌زایی در برنامه چشم انداز بیست ساله توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران تهیه ، تنظیم و ابلاغ شده است.

«تغییر اقلیم، بزرگترین چالش پیش روی بشر»

درمراسم روز سه شنبه، همچنین نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران (UNDP) تخریب سرزمین، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی را از  بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بشر دانست و گفت این چالش‌های سه‌گانه تهدید بزرگی را برای جوامع ایجاد کرده و معیشت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

بالاسوبر امانیام مورالی افزود: «هم اکنون ۸۰ درصد تخریب اراضی در جهان خارج از اراضی خشک و بیابانی است و ضرورت دارد در این برهه زمانی با همکاری تمام بخش ها تلاش کنیم در مقابل تخریب سرزمین حرکت جهانی داشته باشیم.»

او از مدیریت اراضی خشک در استان یزد و همچنین پروژه‌ای برای جنگل‌های حاشیه دریای خزر به عنوان برنامه‌های مشترک ایران و سازمان ملل برای مقابله با بیابان‌زایی نام برد.

روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی

۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی بود. سازمان ملل متحد همه ساله از این مناسبت برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به پدیده رو به گسترش بیابان‌زایی و فرسایش خاک در جهان استفاده می‌کند.

۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، امسال در پیام جهانی خود به مناسبت این روز گفت بیابان‌زایی و فرسایش خاک بر زندگی ۱/۵ میلیارد نفر در جهان تاثیر منفی گذاشته است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، حدود ۶۰ میلیون نفر تنها از مناطق گرم و خشک آفریقایی به شمال آفریقا یا اروپا مهاجرت کنند؛ مهاجرتی که به نوبه خود بر منابع مختلف مناطق میزبان نیز فشار خواهد آورد.

 یکی از نتایج بیابان‌زایی کاهش تولید مواد غذایی و در نتیجه بالا رقتن قیمت‌های جهانی و افزایش گرسنگی و سوء تغذیه است.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، در حال حاضر بیش از ۸۴۰ میلیون نفر در جهان دائماً از سوء تغذیه رنج می‌برند. این سازمان پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای مواد غذایی به میزان ۶۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.