ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض عبدالله به «تقلب سازمان‌یافته» در انتخابات افغانستان

عبدالله عبدالله در یک نشست خبری گفت که ناظران و نمایندگان خود را به دلیل بی‌اعتمادی و تقلب وسیع و سیستماتیک، از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فراخوانده است.

عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان،  در یک نشست خبری گفت که ناظران و نمایندگان خود را به دلیل بی‌اعتمادی و تقلب وسیع و سازمان‌یافته از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فراخوانده است.

او تاکید کرد که ارتباط خود و همکارانش با کمیسیون انتخابات افغانستان را قطع کرده زیرا به «خواست‌های مشروع» او و تیم‌اش جواب داده نشده است.

عبدالله عبدالله روز چهارشنبه (۱۸ ژوئن/۲۸ خرداد) عنوان کرد که انتخابات روز ۲۴ خرداد، با «تقلب گسترده و سازماندهی‌ شده» همراه بوده است.

وزیر خارجه پیشین افغانستان گفت که به سه خواست او پاسخ داده نشده است. تعلیق ضیاالحق امرخیل، رئیس کمیسیون انتخابات، پاسخگویی در مورد میزان مشارکت ۷ میلیونی مردم و رسیدگی به تقلب گسترده در برخی از ولایت‌ها، خواست‌های عبدالله بوده‌اند. او یادآور شد که کمیسیون انتخابات، میزان مشارکت را بسیار بالاتر از واقعیت امر عنوان کرده و در برخی ولایات هم، صندوق‌های رای توسط چند نفر به صورت سیستماتیک پر شده‌اند.

عبدالله عبدالله افزود که کمیسیون انتخابات ۵۰۰۰ ناظر را به بهانه تقلب از کار برکنار کرد ولی به جای آنها ۵۰۰۰ نفر دیگر را از کمپین انتخاباتی طرف مقابل به کار گمارد.

عبدالله می‌گوید نتایج کنونی شمارش آرا نشان می‌دهد که اشرف غنی‌زی یک میلیون بیشتر از او رای آورده است. او پیش‌تر نیز گفته بود که در دور دوم انتخابات افغانستان دو رقیب بیشتر ندارد: تخلف و تقلب.

تیم انتخاباتی اشرف غنی‌ احمد‌زی، از عبدالله خواسته به آرای مردم احترام بگذارد و منتظر اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات بماند.

یکی از راه‌کارهای ارائه شده در نشست مطبوعاتی عبدالله عبدالله، تشکیل هیاتی مرکب از نمایندگان خودش و نمایندگان اشرف غنی‌زی برای رسیدگی به تخلف‌های انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل بود.

دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه و پس از پایان دور دوم انتخابات ریاست جمهور در افغانستان به مردم این کشور به خاطر مشارکت گسترده‌شان تبریک گفته و خواهان شفافیت در روند شمارش آرا شده بود.

در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و اشرف غنی احمدزی ۶ / ۳۱درصد آرا را به دست آوردند. عبدالله روز جمعه (۶ ژوئن/۱۶ خرداد) از یک سوء قصد جان سالم به در برد، اما ۱۲ نفر دیگر در این حمله کشته شدند.

عبدالله عبدالله در انتخابات سال ۲۰۰۹ کشورش نیز کاندیدا شده بود. او در این سال با حامد کرزی به دور دوم راه یافت ولی پس از آن و با تاکید بر تقلب گسترده، از ادامه رقابت انصراف داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.