ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت مقام‌های حکومتی ایران با همکاری نظامی با آمريکا

به‌دنبال زمزمه گفت‌وگو یا همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق برای رویارویی با پیشروی‌های گروه «داعش»، برخی از مقام‌های حکومتی ایران این همکاری را رد کردند.

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر گفت‌وگوی کوتاه مقام‌های ایرانی و آمریکایی درباره بحران عراق و احتمال همکاری نظامی این دو کشور برای مقابله با گروه «داعش»، برخی مسئولان حکومتی ایران مخالفت خود را با چنین سیاستی اعلام کردند.

احتمال تحریم‌های تازه علیه ایران، این بار به خاطر برنامه موشکی‌اش

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، حسن فيروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ایران گفت: «همکاری ايران و آمريکا هرگز اتفاق نخواهد افتاد و اصلا معنا ندارد.»

فیروزآبادی گروه «دولت اسلامی شام و عراق» (داعش) را «تخم دو‌زرده‌ای» خواند که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا «در منطقه کاشته است».

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ایران همچنین تأکید کرد که جمهوری اسلامی «هرگز به عراق نيرو اعزام نمی‌کند» و عراقی‌ها خود می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند.»

این در حالی است که هفته گذشته روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» به‌نقل از «منابع امنیتی ایران» نوشته بود دست‌کم سه گردان از نیروهای «قدس»، واحد ویژه سپاه پاسداران، به‌منظور کمک به شهرهای بغداد، نجف و کربلا در برابر حمله پیکارجویان داعش، چهارشنبه (۲۱ خرداد / ۱۱ ژوئن) از طریق ارومیه و لرستان وارد خاک عراق شده‌اند.

بنا بر این گزارش، ایران حتی حاضر شده است نیروهای داوطلب خود در سوریه را به عراق اعزام کند.

از سوی دیگر محسن رضایی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نیز در مورد احتمال همکاری ايران و آمريکا در برابر داعش گفت: «ايران حاضر نيست در برابر آمريکا قرار بگيرد.»

محسن رضایی هم «داعش» را «طرح حساب‌شده‌ای» دانست که «سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا،‌ اسرائيل و برخی کشورهای منطقه طراحی کرده‌اند».

همچنین علی مطهری، نماینده مجلس نیز مذاکره ايران و آمريکا درباره عراق را نادرست خواند و گفت: «به نظر من گفت‌وگو و انجام مذاکره ميان ايران و آمريکا درباره بحران عراق به صلاح نيست و نبايد آمريکا را در اين مقوله دخالت داد.»

مطهری گفت: «استقلال عراق با دخالت آمريکا به زير سئوال می‌رود.»

روز دوشنبه اميرعبداللهيان، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته بود: «ما هيچ مذاکره با آمريکا درباره حادثه اخير در عراق نداشته‌ايم و نيازی به همکاری با آمريکا درباره اين موضوع احساس نمی‌کنيم.»

وی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال مذاکرات نمايندگان ايران و آمريکا در حاشيه مذاکرات وين گفت: «در مذاکرات وين ما تنها درباره موضوعات هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنيم.»

هفته گذشته رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی، از پیشنهاد همکاری ایران به آمریکا در رویارویی با افراط گرایان منطقه خبر داد. رویترز نام منبع خود را فاش نکرد، اما نوشت که پیشنهاد ایران از سوی آمریکایی‌ها در دست بررسی است.

در پی انتشار این خبر حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن بیان این‌که «همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود»، گفت: «هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگویی با بخش خبری «یاهو» در مورد همکاری با ایران گفت: «من هیچ گزینه‌ای را که برای عراق سازنده باشد رد نمی‌کنم.»

وی افزود: «بگذارید پیش از آن‌که چیزی بگوییم، ببینیم ایران آماده چه اقدامی است. اما ما آماده هرگونه فرایند سازنده‌ای هستیم که خشونت را متوقف کند.»

در تازه‌ترین اظهارنظر مقام‌های آمریکایی، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت این کشور آماده است گفت‌و‌گوها با ایران درباره اوضاع عراق را در سطوح پایین‌تر از وزرای خارجه برگزار کند.

وی افزود: «ما انتظار نداریم که ادامه این‌گونه گفت‌وگوها در وین انجام شود، چون مذاکرات هفته جاری وین تنها روی مسأله هسته‌ای ایران متمرکز خواهد بود.»

داعش که یک گروه اسلامی سنی است، در روز سه‌شنبه (۲۰خرداد / ۱۰ژوئن)  شهر بزرگ موصل واقع در شمال عراق را تصرف کرد و در پی آن بخش‌های بزرگی از استان‌های نینوا، انبار و صلاح‌الدین تحت کنترل نیروهای داعش قرار گرفت. از آن زمان پیکارجویان این گروه به‌سوی بغداد حرکت کرده‌اند تا حکومت شیعه مرکزی را سرنگون کنند.

گفته می‌شود این نیروها اکنون در ۶۰ کيلومتری بغداد قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    میگویند داعش توسط جمهوری اسلامی ایجاد شد تا علیه مخالفان اسد بجنگد ! حالا هم در عراق گرد و خاک میکنند تا در مذکرات هسته ای امتیاز بگیرندو مبارزه سیاسی سنی های عراق را مثل سوریه لوث کنند! جان کری هم میداند و از اینها خواسته بچه شرورشان را ارام کنند؟

  • بهنام

    وقتی کم می آورند دست به دامان شیطان بزرگ میشوند . حال که دیدند شیطان بزرگ زیاد به آنها محل نمیگذارد ، مسئله را وارونه جلوه میدهند و حتی ممکن است تا چند روز دیگر بگویند این آمریکا بود که از ما کمک خواست .