ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت وزارت ‌بهداشت با مجازات عمل جراحی پیشگیری از بارداری

مديرکل دفتر سلامت جمعيت وزارت بهداشت ایران طرحی را که مجلس برای مجازات عمل جراحی پيشگيری از بارداری به‌تصویب رساند «غیرعقلانی» و برخلاف «حقوق شهروندی» خواند.

وزارت بهداشت ایران در واکنش به مصوبه جدید مجلس درباره مجازات حبس برای عمل جراحی پيشگيری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)، اعلام کرد که این مصوبه «حقوق شهروندی» را رعایت نکرده است.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، محمداسماعيل مطلق، مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه سوم تیرماه مجلس با عنوان طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، گفت در ابلاغ سياست‌های جمعيتی، سلامت مادر و کودک و به‌ويژه حقوق شهروندی باید در نظر گرفته شود.

محمداسماعيل مطلق گفت: «در حال حاضر وزارت بهداشت نيز در رابطه با وازکتومی و توبکتومی بر اساس سلامت مادر و کودک عمل می‌کند. به اين ترتيب در صورتی که سلامت مادر و همچنين کودک در خطر باشد با تأييد کميسيون پزشکی و انديکاسيون‌هايی که هيأت بورد متخصصان زنان و انجمن پزشکان متخصص زنان آن را تأييد می‌کنند، ‌اين اعمال جراحی صورت می‌گيرد.»

کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، روز سه‌شنبه با رأی ۱۰۶ نماینده تصویب شد. از میان ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس ۷۲ نفر به این طرح رأی مخالف و ۸ نفر دیگر رأی ممتنع دادند.

در صورت تصویب جزئیات این طرح، بین ۲ تا ۵ سال مجازات حبس برای انجام عمل‌های جراحی وازکتومی و توبکتومی در نظر گرفته شده است.

مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده وزارت بهداشت ایران درباره آمار استفاده از جراحی‌های وازکتومی و توبکتومی گفت: «بر اساس آمار موجود کمتر از سه درصد افرادی که از اقلام پيشگيری از بارداری استفاده می‌کنند، علاقمند به استفاده از جراحی های پيشگيرانه وازکتومی و توبکتومی هستند؛ به اين ترتيب ۹۷ درصد شهروندان علاقه‌ای به اين اعمال جراحی ندارند.»

به‌گفته وی در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۱، کمتر از ۱/۵ درصد افرادی که از اقلام پيشگيری از بارداری استفاده کرده‌اند، علاقمند به اعمال وازکتومی و توبکتومی بوده‌اند.

محمداسماعيل مطلق تشديد مجازات برای عمل‌های وازکتومی و توبکتومی را «عقلانی» ندانست و گفت: «به نظر می‌رسد که تشديد مجازات لازم نيست و ضروری است که نمايندگان مشوق‌هايی که در جهت افزايش نرخ باروری در کميسيون‌های مربوطه مجلس، مطرح شده را مصوب کنند و همچنين نظرات وزارت بهداشت را در تصويب قوانين مدنظر داشته باشند.»

موج تشویق به فرزندآوری که اینک با تهدید همراه شده، در پی سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مهر ماه ۱۳۹۲ در بجنورد به راه افتاد. در نخستین گام، وزارت بهداشت عمل‌های رایگان عقیم سازی در بیمارستان‌های دولتی را برچید. آموزش رایج  روش‌های پیشگیری در روستاها و شهرستان‌ها نیز متوقف شدند.

مقامات جمهوری اسلامی خواستار آن هستند که جمعیت ایران به مرز ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناشناس

    همین یه کارمون مونده ببینیم حضرات بیسواد چه خرده فرمایشاتی دارن که ما اجرا کنیم کشوری که بیکاری و فقر و فساد و اعتیاد و تورم و نا امنی سراسرشو اشغال کرده این طفل معصومهارو به چه امیدی وارد این مملکت فاسد و غاصب کنیم

  • شهروند درجه سه

    آقاجان حکومت مقدس نیاز به بسیجی و سپاهی و سرباز دارد. اگر جمعیت فقیر و بیکار و تهیدست نباشند کی حاضر میشود با مبلغی ناچیز برای سرکوب ملت خودش بسیج شود؟ چگونه حکومت حفظ شود؟ حفظ حکومت اوجب واجبات است.

  • بهنام

    این نمایندگان بی سواد و بی خاصیت که از خود اراده ای ندارند ، آنها از جای دیگری کوک میشوند . در همه امور خصوصی مردم دخالت میکنند و میخواهند مردم به زور بچه درست کنند . البته تنها هدفشان داشتن سیاهی لشکر برای ماجراجوئیها و راه انداختن جنگهای آینده است . اتفاقآ مردم فهیم ایران با دهن کجی و عدم تبعیت از سیاستهای غلط حضرات ، راه خود را می روند و مثل همیشه به ریش حضرات میخندند .

  • Samad

    آفرین! بالاخره یک مسئول پیدا شد حس مسئولیتش بر سیاست وزری اش غالب شود.