ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبرد علیه داعش با نیروی هوایی "چهل‌تکه"

تسلیحات ارتش عراق در وضعیت وخیمی قرار دارند. نخست وزیر عراق، نوری‌ مالکی برای نبرد علیه داعش دست به تجهیز نیروی هوایی از منابع مختلف زده است؛ جنگنده‌های دست‌دوم از روسیه، بلاروس و حتی ایران.

تسلیحات و تجهیزات ارتش عراق در وضعیت وخیمی قرار دارند. نخست وزیر عراق، نوری‌ مالکی برای نبرد علیه داعش دست به تجهیز نیروی هوایی از منابع مختلف زده است؛ جنگنده‌های دست‌دوم از روسیه، بلاروس و حتی ایران.

وزارت دفاع عراق با افتخار و غرور، در وب سایت خود ویدئوی پرواز جنگنده‌های "سوخو سو- ۲۵" معروف به "کلاغ سیاه" را به نمایش گذاشته است. در روزهای آخر ماه ژوئن، اولین جنگنده‌های‌ دست‌دوم وارد بغداد شدند. این مدل جنگنده دوران شوروی، از جنبه تکنیکی از رده خارج شده است، اما مستحکم و بادوام محسوب می‌شود.

هواپیمای روسی سوخو- سو ۲۵ در فرودگاه بغداد

طبق اطلاعیه وزارت دفاع عراق، ۲۵ فروند جنگنده سوخوی دست‌دوم از روسیه و بلاروس خریداری شده و هم‌زمان با کادر فنی روسی هم قرارداد بسته شده‌ است، زیرا نیروهای عراقی قادر به پرواز با این نوع جت نیستند.

ظاهرا همه جنگنده‌ها از جمهوری‌های سابق شوروی ارسال نشده‌اند. وبلاگ معتبر عرصه هواپیمایی "The Aviationst " مدعی است که آخرین سری این جنگنده‌ها منشاء ایرانی دارند. کارشناسان انتشارات تخصصی - نظامی بریتانیایی "IHS " گزارش داده‌اند که شکل و شمایل استتاری بعضی از جنگنده‌ها نشان می دهد که قطعا ایرانی هستند.

وزارت دفاع عراق در مورد منبع خرید همه جنگنده‌های دست‌ دوم سکوت کرده است. البته سیاستمداران و نیروهای امنیتی عراق تا چندی قبل راحت‌تر در این مورد صحبت می‌کردند؛ تا آنجا که خوش‌بینی خود در مورد دریافت جنگنده‌های سوخوی قدیمی از ایران را به "واشنگتن پست" هم اعلام کرده بودند.

کارشناسان انتشارات تخصصی نظامی بریتانیایی "IHS " گزارش داده‌اند که شکل و شمایل استتاری بعضی از جنگنده‌ها قطعا ایرانی هستند.

عراق و نیروی هوایی ناموجود

گفته می‌شود جت‌های ۲۰ ساله‌ای که از ایران ارسال شده‌اند در اصل متعلق به خود عراق هستند. دیکتاتور سابق عراق، صدام حسین در سال ۱۹۹۱ و در جنگ خلیج فارس ده‌ها جنگنده‌ این کشور را به ایران فرستاد تا از حمله نیروهای آمریکایی در امان بمانند. حکومت ایران این هواپیماها را اما به دلیل خسارت های جنگ هشت ساله عراق و ایران  پس نداد.

ایران اکنون که عراق درگیر نبرد با دشمن مشترک «داعش» است، از خود انعطاف نشان داده است.  وبلاگ "The Aviationst" هم‌چنین مدعی‌ است که ایران ده خلبان عضو سپاه پاسداران را هم به عراق اعزام کرده است. مقامات ایرانی این خبرها را اکیدا تکذیب کرده‌اند.

نوری‌ مالکی در حال حاضر شدیداً به کمک‌های خارجی نیاز دارد: شورشیان داعش در حال پیشروی هستند و عجالتاً خبری از هلی‌کوپترهای "آپاچی" و جنگنده‌های "اف ۱۶" نیست که آمریکا وعده داده بود.

مالکی به دلیل آن که آمریکایی‌ها در بحران داعش با حملات هوایی به کمکش نیامدند، حتی ناچار شد دست کمک به سوی رژیم اسد دراز کند.

در خلال اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۳، نیروی هوایی عراق عملاً نابود شد، طبق گزارش نیویورک تایمز، تا چندی پیش این نیرو از ۲ هواپیمای ملخی بدون راکت و ۱۸۰ بالگرد تشکیل شده بود که ۶۰ فروند آن غیرقابل استفاده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ماهان

    اینها که صحبت از جهاد و بسیج میلیونی می کردند چطور دنبال جنگ افزار اوراق می گردند.جالبه که از سوریه هم تقاضای کمک کرده اند.یعنی تو همین چند روزه اوضاعشون از سوریه هم بی ریخت تر شده است.