ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ازدواج ۳۰ هزار دختر ایرانی زير ۱۵ سال در سال ۱۳۹۲

سازمان ثبت احوال ايران اعلام کرد طی ۹ ماهه ابتدايی سال ۱۳۹۲بيش از ۳۰ هزار دختر که کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند، ازدواج کرده‌اند.

سازمان ثبت احوال ايران اعلام کرد طی ۹ ماهه ابتدايی سال ۱۳۹۲بيش از ۳۰ هزار دختر که کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند، ازدواج کرده‌اند.

به گزارش روزنامه شرق، از مجموع ۵۷۹ هزار و ۸۷۱ مورد ازدواج در اين مدت، ۳۰ هزار و ۹۵۶ ازدواج آن مربوط به دختران زير ۱۵سال بوده است.

آمارهای سازمان ثبت احوال ايران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۹ نيز بيش از ۴۲ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال در اين کشور به ثبت رسيده است.

آمارها در حالی از ازدواج کودکان در ايران حکايت دارند که احمد تويسرکانی، رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک ايران گفته بود ثبت ازدواج زير سن ۱۵ سال «غيرقانونی» است و «موردی را در اين زمينه که پائين‌تر از سن قانونی ازدواجی به ثبت برسد، سراغ ندارد.»

بر پايه قوانين ايران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵سال است، اما پدر و يا جد پدری می‌توانند دختران کمتر از اين سن را نيز با اجازه دادگاه بر سر سفره عقد بنشانند.

اين در حالی است که بنا به آمار ارائه شده از سوی صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل متحد (يونيسف)، عوارض ناشی از بارداری و زايمان يکی از مهم‌ترين علل مرگ دختران در سنين ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه منجر به ۷۰ هزار مرگ می‌شود.

بنا به اين گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نيز ۶۰ درصد بيشتر از ساير نوزادان با خطر مرگ و بيماری روبه‌رو هستند.

بالا بردن سن ازدواج زنان در قوانين جمهوری اسلامی،  يکی از خواسته‌های فعالان حقوق زنان در ايران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samad

    پدوفیلیای قانونی و شرعی. برای همین است که اصرار می کنند علوم را بومی کنید. تا کسی به کسی برچسب اینجوری نزند.