ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید سنی‌ها به جدایی از عراق

در پی اعلام برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، سخنگوی جنبش اعتراضی اهل سنت عراق نیز از تقسیم این کشور به سه بخش مستقل سخن گفت.

یافتن راه‌حل سیاسی برای غلیه بر بحران عراق، روز به روز غیر قابل دسترس‌تر می‌شود. اهل سنت در این کشور  نوری مالکی، نخست‌وزیر را تهدید کرده‌اند که عراق به سه بخش کردستان، شیعه و سنی تقسیم خواهد شد.

شیخ محمد طه حمدون: تنها یک راه حل وجود دارد. سه دولت مستقل کردها، شیعیان و اهل سنت زیر یک پرچم.

به‌گزارش رویترز، اهل سنت، نوری مالکی را در برابر پذیرش گزینه خودمختاری برای مناطقی قرار داده‌اند که اکثریت ساکنان آن‌ها سنی هستند. به تاکید آنان در غیر این صورت دولتی مستقل در این مناطق اعلام موجودیت خواهد کرد.

شیخ محمد طه حمدون، سخنگوی جنبش اعتراضی اهل سنت عراق گفت: «تنها یک راه حل وجود دارد. سه دولت مستقل کردها، شیعیان و اهل سنت زیر یک پرچم. بغداد هم پایتخت مشترک باقی می‌ماند.»

به‌گفته وی اگر نوری مالکی با این درخواست کنار نیاید «سه کشور مستقل به‌وجود می‌آید.»

پیش از این نیز مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور اعلام کرده بود که یک همه‌پرسی‌ درباره استقلال کردستان برگزار خواهد کرد.

پارلمان عراق روز دوشنبه (۷ ژوئيه / ۱۶ تير) دومین جلسه خود را که قرار بود روز سه‌شنبه به‌منظور گزینش یک رهبر سیاسی جدید برگزار شود، به ماه اوت موکول کرد. بدین ترتیب خلاء خطرناک قدرت در عراق همچنان ادامه خواهد یافت.

پارلمان جدید عراق نخستین جلسه رسمی خود برای تعیین رئیس مجلس، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را روز سه‌شنبه (اول ژوئیه /۱۰  تیرماه) برگزار کرد، اما تعداد نمایندگان این جلسه پس از اعلام تنفس، از حد نصاب برای رای‌گیری افتاد.

نوری مالکی اعلام کرده است که برای بار سوم خود را نامزد مقام نخست وزیری خواهد کرد.

تشکیل دولت جدید با مشارکت بیشتر سنی‌ها و کردها به‌عنوان شرط پایان بخشیدن به خشونت در عراق شمرده می‌شود. نوری مالکی اعلام کرده است که برای بار سوم خود را نامزد مقام نخست‌وزیری خواهد کرد. نامزدی او حتی در میان شیعیان نیز بحث‌برانگیز است.

این در حالی است که نوری مالکی در بیانیه تازه‌ای نسبت به اقدام‌های طرف‌های داخلی و خارجی برای کارشکنی در روند سياسی در عراق هشدار داد.

نخست‌وزیر عراق در این بیانیه گفت: «امروز ما با هدف دفاع از عراق و مردم آن وارد نبردی شده‌ايم که در برابر حملات تروريستی و تلاش برخی گروه‌ها به‌منظور تقسيم آن قرار گرفته است.»

وی در اين بيانيه از هرگونه خطری که وحدت و تماميت ارضی عراق را به خطر بیاندازد سخن گفت و جنگ کنونی را انتخابی استراتژيک «برای حفاظت از وحدت و حاکميت عراق و منافع مردم» عنوان کرد.

روز دوشنبه اعلام شد که در درگیری‌های نظامی میان نیروهای دولتی عراق و شورشیان، یک فرمانده بلندپایه ارتش عراق، به نام نجم عبدالله علی کشته شده است.

سرلشکر نجم عبدالله علی فرمانده يگان ششم ارتش عراق بود و در پی تیراندازی افراد ناشناس در شهر فلوجه، واقع در استان انبار کشته شد.

بحران سیاسی در عراق با حملات نظامی گسترده توسط گروه «داعش» شدت یافته است. این گروه چند روز پیش نام خود را به «دولت اسلامی» تغییر داد و رهبر خود ابوبکر بغدادی را به‌عنوان خلیفه مسلمانان برگزید. «داعش» بخش وسیعی از شمال خاک عراق را به تصرف خود در آورده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    برخلاف نظر بعضی از دوستان تجزیه عراق بی تردید راه را بر فدرالیسم یا هر تجربه مشابه در ایران می بندد. در ایران حس وطن دوستی و تمایل به یکپارچگی کشور , در اکثریت ایرانیان دیده می شود. تجربه فدرالیسم در عراق , در ذهن بسیاری از ایرانیان معنای فدرالیسم را از یک همزیستی مسالمت امیز به فرصت طلبی برای منافع تغییر می دهد. شکل گیری کردستان وضعیت را برای کردهای ایران نیز بهتر نخواهد کرد. در حال حاضر درآمدهای نفتی، این از بخش از عراق را بسیار مرفه کرده است اما حتی خبری از تلاشهای خیریه برای کمک به بقیه کردها وجود ندارد. بنابراین همچنان که تاکنون بوده نمی توان انتظار کمکی برای بهبود اوضاع زندگی کردهای ایران از این سو داشت. از طرفی شکل گیری حکومت مستقل در کردستان عراق راه را بر تلاش های موجود در کردستان ایران برای یک همزیستی مسالمت امیز و بر پایه حقوق مساوی شهروندی برای کردها خواهد بست.

  • arya

    نوری مالکی یک مرسی دیگر است ولی عراق مصر نیست . شیخ حمدون درست گفته است ، عراق به سه منطقه تبدیل میشود و این سه منطقه خودمختاری نخواهند بود و کشور های جدید خاور میانه هستند و این همان نقشه راه امریکا و خواست اروپاییان است. البته عراق تجزیه شده از ترور و بی عدالتی دور خواهد شد.و بهترین نتیجه آن برای ایران داشتن یک همسایه دوست بنام کردستان خواهد بود که هرچند در دراز مدت مناطق غرب ایران را به خود خواهد پیوست ولی ارزش امنیت ابدی غرب ایران بالاتر از جدا شدن کردهایآن است و منافع اقتصادی بسیار زیادی برای ایران خواهد داشت همین طور که الان کردهای عراق در دور زدن تحریمهاعامل بسیار مهمی بوده اند در اینده با نام کشور کردستان برای ایران مفیدتر خواهند بود .

  • Shovan

    "پیش از این نیز مصظفی بارزانی، رئیس اقلیم کردستان "....... Masoud Barzani