ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهاجم ارشاد به مزون‌های مستقل شهروندی

وزارت ارشاد هماهنگ با نیروی انتظامی و مجلس شورای اسلامی، تهاجم سازماندهی‌شده تازه‌ای را علیه مزون‌های مستقل شهروندی و نمایش «غیرقانونی» مد در خانه‌ها آغاز کرده است.

کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور که از زیرمجموعه‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است،‌ هم‌داستان و هماهنگ با کمیسیون فرهنگی مجلس و نیروی انتظامی، تهاجم سازماندهی‌شده تازه‌ای را علیه مزون‌های مستقل شهروندی و نمایش «غیرقانونی» مد در خانه‌ها آغاز کرده است. این تلاش‌ها در جهت همسان‌سازی لباس ایرانیان مطابق با «شئونات اسلامی» شکل گرفته و عرصه‌های سیاست، هنر، ورزش، و زندگی اجتماعی ایرانیان را دربرمی‌گیرد.

فقط ۳۰۰ مزون مجوز دارند

حمید قبادی که به حکم علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد در بهمن ماه سال گذشته به ریاست کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور منصوب شده، خبر داد که وزارت ارشاد مزون‌ها را به دو گروه «مولد» و «غیر مولد» تقسیم کرده. «مزون‌های مولد» مجوز فعالیت دارند؛ «مزون‌های غیر مولد» بدون مجوز ارشاد در زمینه تولید مد و لباس فعالیت می‌کنند.

نمایشگاه مد لباس وزارت ارشاد: در یک محیط اداری و کسالت‌آور، بدون جسارت نوآوری

در حال حاضر از میان انبوهی از مزون‌ها، فقط ۳۰۰ مزون از وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده‌اند. به گفته رییس کارگروه سازماندهی مد و لباس،پس از رایزنی‌های وزارت ارشاد با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، زمینه فعالیت مزون‌ها در چارچوبی که وزارت ارشاد مقرر کرده، گسترده‌تر شده است. حمید قبادی تلویحاً از مزون‌های غیر قانونی خواسته که برای ایجاد مؤسسه مد و لباس از وزارت ارشاد درخواست مجوز کنند. او گفته است: «قطعاً اگر کسی از ما مجوز مؤسسه مد و لباس بگیرد می‌تواند از همه امکانات و فرصت‌ها بر اساس ضوابط قانونی کشور استفاده کند. ما نیز توصیه می‌کنیم تمامی مزون‌داران به صورت قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.»

نیروی انتظامی با طراحان جوان مقابله می‌کند

همزمان با تلاش دولت برای جا انداختن سیاست‌های تجویزی، طراحان جوان و مستقل ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و محافل خصوصی برای عرضه کردن برندهاشان استفاده می‌کنند. «پوش»، «لو – دی»، «درنا» و «دنیا» فقط چند برند شناخته‌شده از میان ده‌ها برند ایرانی در شبکه‌های اجتماعی است.

طرح‌های جوان‌پسند طراحان مستقل ایرانی. مزون‌های مستقل «ژورنال» هم تهیه می‌کنند.

مزون‌های مستقل، بدون آنکه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت داشته باشند، ژورنال لباس هم منتشر می‌کنند. به گفته حمید قبادی، رییس کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور مخاطبان این ژورنال‌ها جوانان و نوجوانان هستند. او وعده داده که علاقمندان به رشته «مدلینگ» می‌توانند زیر نظر وزارت ارشاد آموزش ببینند.

ظاهراً وزارت ارشاد قصد دارد با به وجود آوردن چنین چشم‌اندازهایی، فعالیت مزون‌ها در جهت همسان‌سازی مد در ایران را هدایت کند. به گفته قبادی چنانچه این ترفندها مؤثر نباشد، «قطعاً تمامی دستگاه‌های نظارتی و انتظامی برخورد لازم را با مزون‌های مستقل بدون مجوز خواهند کرد.»

لباس‌های ویژه برای سیاستمداران و هنرمندان

در این میان فعالیت کارگروه سازماندهی مد و لباس برای همسان‌سازی پوشش ایرانی‌ها گسترده‌تر شده است. در نخستین گام‌ها برای همسان‌سازی لباس، کارگروه سازماندهی مد و لباس تلاش می‌کند لباس‌هایی ویژه برای سیاستمداران ایرانی که در محافل بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند، طراحی و عرضه کند.

حمید قبادی، رییس کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور

ایجاد «بانک لباس» با یک هزار لباس منطبق با «شئونات اسلامی» برای هنرمندان و بازیگران سینما و تئاتر گوشه دیگری از این تلاش گسترده برای استاندارد کردن و همسان‌سازی لباس را آشکار می‌کند. کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور به لباس‌هایی که منطبق با «شئونات اسلامی» باشد، نشان «شیما» می‌دهد. پس از دریافت این نشان است که لباس طراحی شده می‌تواند در کشور عرضه شود. یکی از راه‌های عرضه این لباس‌ها، مرکز ملی مسابقات دانشجویی مد و لباس است.

به گفته حمید قبادی به زودی «مرکز ملی مسابقات دانشجویی» راه‌اندازی می‌شود: ابتدا دو بار در سال و سپس به صورت فصلی. در این میان وزارت آموزش و پروش هم برای همسان‌سازی لباس دانش‌آموزان با وزارت ارشاد همکاری تنگاتنگی دارد. افزون بر این کارگروه «عفاف و حجاب» و نیروی انتظامی با کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور همکاری می‌کنند. نشان شیما پس از تأیید آن‌ها به لباس‌ها اهداء می‌شود.

گالری عکس: لباس‌های تازه چند برند ایرانی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یولدان گچن..

    کسی نمیخواد پیامبران 2000 سال قبل رو برای مردم اسوه قرار بده. ایرانی ها از قدیمیترین ایام زنانشون پوشیده و با حجب بودند!! حالا با غرض حرف زدن چه منفعتی برای شما داره!! کسی به لباس زیر مردم کاری نداره که! صحبت سر لباسی هست که خانمها با اون میان بیرون. اینجا دیگه بحث چار دیواری اختیاری نیست باید جوری لباس بپوشند که حق همه مردم در نظر گرفته بشه. جوانهای مردم چه گناهی دارند که باید با پوشش بد خانمها ذهنشون منحرف بشه وهمش به فکر شهوترانی باشن که عواقبش برای هیچ کس پوشیده نیست..

  • mohamad

    بزور چماق نمیتوان مدل لباس  مردم  را اجباری کرد.  هرکس مجاز است نوع لباس خود  را انتخاب کند.

  • بهنام

    در کوچکترین مسائل خصوصی شهروندان دخالت میکنند . اما این ملت هستند که در نهایت به ریش حضرات خندیده و نفهمی آنان را مورد تمسخر قرار داده و راه خود را میروند .

  • javid

    این موضوع و تصاویر کاملا با جامعه اسلامی ضدیت دارد نمیشود در چنین جامعه ای که حکومت بر اسوه قرار دادن پیامبران ۲۰۰۰ سال پیش تاکید دارد به مد و مد گرایی توجه داشت. حکومت دینی از هر نوعی که باشد  در هر جای جهان با این موارد کنار نمی آید.